Historia kulturowa Niderlandów 3 15-HKNID3-NID-12
(Pierwszy semestr kursu dwusemestralnego. Następny semestr: 15-HKNID3-NID-22.)
Treści kształcenia:
1. Oriënt en Occident 1-4 (Orient i Zachód) - średniowieczne eposy rycerskie, zwłaszcza o tematyce orientalnej, kontakty świata arabskiego i islamu ze średniowieczną Europą, afrikaans-malajska tradycja w południowoafrykańskiej kolonii, współczesne wpływy Wchodu w kulturze holenderskiej, tradycja orientalizmu w nauce holenderskiej.
2. Klank en Woord 1-4 (Dźwięk i Słowo) - najwcześniejsze tradycje muzyczne w Niderlandach, flamandzcy polifoniści, przykłady średniowiecznych i renesansowych pieśni, zbiory zawierające utwory muzyczne (Gruuthuse, Antwerps Liedboek), najbardziej znani kompozytorzy z Niderlandów XVI-XX w.
3. Taal en Schrift 1-2 (Język i Pismo) - najstarsze zabytki języka niderlandzkiego, piśmienność versus oralność (oratura, auratura), formy oralności w koloniach, współczesnie występujące formy oralności w nowych mediach.
4. Kleinkunstlidjes en cabaret 1-2 (Poezja śpiewana, piosenka aktorska i kabaret) - historia kabaretu w Holandii, przykłady ilustrujące różne formy poezji śpiewanej i piosenki aktorskiej.
5. Koloniën/wingewesten 1-4 (Kolonie i obszary zamorskie) - historia zamorskiej ekspansji Holendrów i Belgów, kompanie handlowe, podróżopisarstwo, wczesna XVIII- i XIX-wieczna krytyka kolonializmu oraz XX-wieczna literatura z byłych kolonii i o byłych koloniach.
6. Socialibiliteit 1-3 (Stowarzyszeniowość) - renesansowe izby retoryków, XIX-wieczne ruchy ożywienia religijnego (Réveil, emancypacja katolicka), filaryzacja społeczeństwa holenderskiego i belgijskiego, czasopisma kulturalno-literackie w sfilaryzowanym polu literackim w XX wieku.
7. Między romantyzmem a realizmem – analiza tekstu antykolonialnej powieści Max Havelaar (1860) Multatulego oraz jej historycznych kontekstów.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Efekty kształcenia
Po zaliczeniu kursu student:
1. Potrafi przywołać i rozpoznać główne tendencje historycznego rozwoju niderlandzkiej kultury, literatury i sztuki.
2. Analizuje i interpretuje teksty literackie oraz teksty kultury w kontekście historycznym.
3. Potrafi scharakteryzować i ocenić działalność i wkład historyczny ważnych postaci w rozwój cywilizacyjny Niderlandów.
4. Potrafi opisać i łączyć ze sobą kluczowe wydarzenia i procesy historyczne.
5. Zrozumie tło historyczne w dziełach literatury i kultury niderlandzkiego obszaru językowego.
6. Potrafi zaproponować własną interpretację tekstów i bierze aktywny udział w dyskusji na zajęciach.
7. Umiejętnie korzysta ze źródeł, głównie w języku niderlandzkim.
8. Prawidłowo posługuje się podstawowymi pojęciami z zakresu literaturoznawstwa, historii oraz historii sztuki.
9. Rozpoznaje odniesienia do historii we współczesnej literaturze, filmie i życiu codziennym.
10. Cechuje się tolerancją wobec innych kultur.
Kryteria oceniania
Testy pisemne, udział w dyskusjach i pracy w grupach oraz egzamin pisemny po drugim semestrze.
Kryteria oceniania:
- bardzo dobry (bdb; 5,0): >90% punktów uzyskanych z kolokwiów, bardzo dobre przygotowanie prezentacji, aktywność podczas dyskusji na zajęciach
- dobry plus (+db; 4,5): >82,5 % punktów uzyskanych z kolokwiów, dobre przygotowanie prezentacji, aktywność podczas dyskusji na zajęciach
- dobry (db; 4,0): >75 % punktów uzyskanych z kolokwiów, dobre przygotowanie prezentacji, aktywność podczas dyskusji na zajęciach
- dostateczny plus (+dst; 3,5): >67 % punktów uzyskanych z kolokwiów, przygotowanie prezentacji
- dostateczny (dst; 3,0): >60 % punktów uzyskanych z kolokwiów, przygotowanie prezentacji
niedostateczny (ndst; 2,0): < 60% punktów uzyskanych z kolokwiów
Literatura
Blom, J.C.H., E. Lamberts (ed.). 2006. History of the Low Countries. Oxford/New York: Berghahn.
Huizinga, Johan. 2008. Kultura XVII-wiecznej Holandii. Kraków: Universitas.
Koch, Jerzy, Piotr Oczko (red.). 2018. Widzę rzeki szerokie… Z dziejów dawnej literatury niderlandzkiej. UAM: Poznań.
Koch, Jerzy, Piotr Oczko (red.). 2018. Widzę rzeki szerokie… Z dziejów literatury niderlandzkiej XIX i XX wieku. UAM: Poznań.
Van Boven, Erica, Mary Kemperink. 2006. Literatuur van de moderne tijd: Nederlandse en Vlaamse letterkunde in de 19e en 20e eeuw.
www.entoen.nu [canon van de Nederlandse geschiedenis] http://www.literatuurgeschiedenis.nl/
http://www.dbnl.org/
http://www.let.leidenuniv.nl/Dutch/Renaissance/Ursicula.html http://www.bibliopolis.nl/handboek
http://cf.hum.uva.nl/dsp/ljc/
Własne materiały prowadzącego
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: