Historia kulturowa Niderlandów do 1940 II 15-HKN4-NID-12
(Pierwszy semestr kursu dwusemestralnego. Następny semestr: 15-HKN4-NID-22.)
Treści kształcenia:
1. Prehistoria i okres romański
2. Średniowiecze: okres frankoński okres 1000-1400 okres burgundzki (1400-1500)
3. Kościół i dwór: ideał dworskości a literatura rycerska: Karel ende Elegast, Hadewijch
4. Przemiany w późnym średniowieczu (miasta), Van den vos Reynaerde
5. Mistycy: Hedewijch, Beatrijs, Jan van Ruusbroec
6. Teatr w średniowieczu (Elckerlijk, Mariken van Nieumeghen; abele spelen en sotternieen)
7. Czas odkrywców i reformatorów (1500-1600) Habsburgowie, reformacja, powstanie przeciwko Habsburgom i podział Niderlandów
8. Złoty Wiek (1600-1700): polityka i religia;
Architektura (rozwój Amsterdamu), sztuka i ekonomia
9. Złoty Wiek: kultura i nauka (wynalazcy);
Rodzina Huygens: dyplomaci, poeci, naukowcy
10. Kontakty polsko-niderlandzkie w XVI i XVII w.
11. Niderlandy: od republiki do monarchii konstytucyjnej (1700-1850)
12. Oświecenie: Justus van Effen i “De Hollandsche Spectator”; Sara Burgerhart i pierwsze niderlandzkie powieści
13. Niderlandy: od powstania Belgii do niemieckiej inwazji (1830-1940)
14. Romantyzm: De Leeuw van Vlaanderen Hendrika Conscience’a
15. Między romantyzmem a realizmem: Flandria – De loteling Hendrika Conscience’a
Holandia: J.J. Cremers Fabriekskinderen
16. Naturalizm: Flandria – Het gezin van Paemel Cyriela Buyssego, kwestia społeczna na wsi
17. Socjalizm: kwestia społeczna w miastach;
Feminizm: Aletta Jacobs
18. De kleine Johannes Frederika van Eedena
19. De Vlaamse Beweging; Guido Gezelle, Stijn Steuvels,
Impresjonizm: “Van Nu en Straks”, Karel van de Woestijne
20. Modernizm – kino, Menno ter Braak
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zaliczeniu kursu student potrafi:
1. Przywołać i rozpoznać główne tendencje historycznego rozwoju niderlandzkiej kultury, literatury i sztuki.
2. Analizować i interpretować teksty literackie oraz teksty kultury w kontekście historycznym.
3. Potrafi scharakteryzować i ocenić działalność i wkład historyczny ważnych postaci w rozwój cywilizacyjny Niderlandów.
4. Opisać i łączyć ze sobą kluczowe wydarzenia i procesy historyczne.
5. Zrozumieć tło historyczne w dziełach literatury i kultury niderlandzkiego obszaru językowego.
6. Zaproponować własną interpretację tekstów i bierze aktywny udział w dyskusji na zajęciach.
7. Umiejętnie korzystać ze źródeł, głównie w języku niderlandzkim.
8. Prawidłowo posługiwać się podstawowymi pojęciami z zakresu literaturoznawstwa, historii oraz historii sztuki.
9. Rozpoznać odniesienia do historii we współczesnej literaturze, filmie i życiu codziennym.
10. Cechować się tolerancją wobec innych kultur.
Kryteria oceniania
Metody oceniania:
Bieżąca ocena przygotowania studentów (kartkówki) i ich udziału w dyskusji na zajęciach; dwa testy w semestrze. Na koniec kursu (po drugim semestrze): pisemny egzamin obejmujący materiał z kursów historia kulturowa Niderlandów do 1940 I oraz II.
Kryteria oceniania:
bardzo dobry (bdb; 5,0): >90% punktów uzyskanych z kartkówek i kolokwiów, bardzo dobre przygotowanie prezentacji, aktywność podczas dyskusji na zajęciach
dobry plus (+db; 4,5): >82,5 % punktów uzyskanych z kartkówek i kolokwiów, dobre przygotowanie prezentacji, aktywność podczas dyskusji na zajęciach
dobry (db; 4,0): >75 % punktów uzyskanych z kartkówek i kolokwiów, dobre przygotowanie prezentacji, aktywność podczas dyskusji na zajęciach
dostateczny plus (+dst; 3,5): >67 % punktów uzyskanych z kartkówek i kolokwiów, przygotowanie prezentacji
dostateczny (dst; 3,0): >60 % punktów uzyskanych z kartkówek i kolokwiów, przygotowanie prezentacji
niedostateczny (ndst; 2,0): < 60% punktów uzyskanych z kartkówek i kolokwiów
Literatura
http://www.literatuurgeschiedenis.nl/ http://www.dbnl.org/letterkunde/middeleeuwen/ http://www.nederlandseliteratuur.info/index.html http://www.dbnl.org/letterkunde/goudeneeuw/
http://cf.hum.uva.nl/dsp/ljc/
http://cf.hum.uva.nl/dsp/scriptamanent/bml/bmlindex.htm http://www.koningartur.nl/frames.html
http://www.let.leidenuniv.nl/Dutch/Renaissance/Ursicula.html http://www.let.leidenuniv.nl/Dutch/Ceneton/
http://www.let.uu.nl/departments/nl/nlren/links.html
http://www.collegenet.nl/content/digilessen/literatuurgeschiedenis/ http://www.bibliopolis.nl/handboek
http://www.middelnederlands.be/beatrijs/
- Erica van Boven, Mary Kemperink. 2006. Literatuur van de moderne tijd: Nederlandse en Vlaamse letterkunde in de 19e en 20e eeuw.
- własne materiały prowadzącego
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: