Historia kulturowa Niderlandów od 1940 I 15-HKN1-NID-11
Treści kształcenia:
Druga wojna światowa w Holandii i jej literackie odzwierciedlenie
Holandia postkolonialna – wybrana problematyka i literatura
Lata 50 w Holandii – De Vijftigers, Watersnood i inne zagadnienia społeczne i teksty literackie
Lata 60 w Holandii – De Zestigers, rewolucja obyczajowa i inne zagadnienia społeczne i teksty literackie
Lata 70/80 w Holandii – wybrane zagadnienia społeczne i teksty literackie
Lata 90 w Holandii – masakra w Srebrenicy i inne zagadnienia społeczne i teksty literackie
Współczesna Holandia – wybrane zagadnienia społeczne i teksty literackie
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Efekty kształcenia
Po zaliczeniu kursu student potrafi:
- przywołać i rozpoznać główne tendencje historycznego rozwoju kultury niderlandzkiej po II wojnie światowej
- analizować i interpretować tekst i zjawiska kulturowe w kontekście historycznym
- czytać ze zrozumieniem teksty napisane we współczesnych języku niderlandzkim, należące do różnych rodzajów i gatunków literackich
- czytać ze zrozumieniem naukowe teksty krytyczne i ocenia je
wykorzystywać opracowania krytyczne w analizie tekstów literackich, wydarzeń historycznych i zjawisk kulturowych
- zaproponować własną interpretację tekstów i bierze aktywny udział w dyskusji na zajęciach
- korzystać ze źródeł literaturowych, głównie w języku niderlandzkim
prawidłowo posługiwać się podstawowymi pojęciami z zakresu historii, kulturoznawstwa i literaturoznawstwa
- wyciągać wnioski i porządkuje efekty dyskusji
- cechować się tolerancją wobec innych kultur
Kryteria oceniania
Metody oceniania:
Bieżąca ocena przygotowania studentów i ich udziału w dyskusji na zajęciach; testy i kolokwium; prezentacja wybranej książki i inne formy
Kryteria oceniania:
Ocena końcowa wystawiana na postawie wyników powyższych części składowych.
5,0: 92-100%
4,5: 84-92%
4,0: 76-84%
3,5: 68-76%
3,0: 60-68%
2,0: < 60%
Literatura
Andriesse, Peter et al.: Manifest voor de jaren zeventig
Blaman, Anna: Eenzaamheid
Boven, Erica van and Mary Kemperink: Literatuur van de moderne tijd. Nederlandse en Vlaamse letterkunde in de 19de en 20ste eeuw
Campert, Remco: Het leven is vurrukkulluk
Giphart, Ronald: Nice guys don't get laid
Haasse, Hella: Urug
Ham, Gijs van der: Geschiedenis van Nederland
Koch, Jerzy: wstęp do Maxa Havelaara Multatulego
Minco, Marga: Bomen
Nooteboom, Cees: Rytuały
Vervaeck, Bart: Het postmodernisme in de Nederlandse en Vlaamse roman
Wolkers, Jan: Dominee met strooien hoed
Materiały przekazane przez prowadzącego
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: