Historia języka niderlandzkiego 15-HJN-NID-11
Celem kursu jest zapoznanie studentów z szeroko pojętą ewolucją języka niderlandzkiego: od czasów prehistorycznych poprzez średniowiecze i renesans aż do współczeności, gdzie szczególną uwagę poświęca się współczesnym odmianom narodowym języka niderlandzkiego. Studenci zapoznają się nie tylko z tłem 'genetycznym', ale również z różnego rodzaju czynnikami pozajęzykowymi, które miały wpływ na rozwój języka niderlandzkiego w jego kolejnych stadiach. Przy omawianiu współczesnych odman języka szczególna uwaga będzie poświęcona ich cechom charakterystycznym (pisownia, wymowa, słownictwo i gramatyka).
Treści kształcenia obejmują:
-Język i jego pochodzenie
-Genetyczne pokrewieństwo języków i uniwersalia językowe
-Rozwój języków germańskich
-Język staroniderlandzki
-Język średnioniderlandzki
-Język niderlandzki w XVI i XVII wieku
-Język niderlandzki w XVII i XIX wieku
-Język niderlandzki w Belgii – rys historyczny
-Współczesne odmiany języka niderlandzkiego – północ (Holandia) i południe (Flandria)
-Vlaamse tussentaal – współczesna odmiana j. niderlandzkiego używana w Belgii
-Język niderlandzki poza Holandią i Flandrią
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu kursu student:
-rozpoznaje główne tendencje historycznego rozwoju języka niderlandzkiego oraz potrafi wskazać charakterystyczne cechy języka niderlandzkiego w danym okresie
-rozumie i interpretuje teksty reprezentujące różne fazy rozwoju języka niderlandzkiego
-potrafi scharakteryzować język niderlandzki na tle innych języków germańskich
-zna współczesne odmiany języka niderlandzkiego i potrafi wskazać podstawowe różnice między nimi
-umie objaśnić pochodzenie języka
-czyta ze zrozumieniem i umie krytycznie analizować teksty naukowe i popularnonaukowe napisane w języku niderlandzkim dot. rozwoju języka niderlandzkiego
-zna i prawidłowo posługuje się podstawowymi pojęciami z zakresu historii języka
-potrafi formułować wypowiedzi ustne na temat historii języka niderlandzkiego
Kryteria oceniania
W ciągu semestru przewidziane są dwa testy składające się z kilkunastu krótkich pytań otwartych oraz z zadania polegającego na rozpoznaniu w tekście cech charakterystycznych języka staro- i średnioniderlandzkiego (test 1) oraz flamandzkiego międzyjęzyka (Vlaamse tussentaal, test 2). Student uzyskuje zaliczenie, jeśli średnia z dwóch testów jest równa bądź większa niż 61%.
90% - 100%: bardzo dobry (bdb; 5,0)
82% - 89%: dobry plus (+db; 4,5)
75% - 81%: dobry (db; 4,0)
67% - 74%: dostateczny plus (+dst; 3,5)
61% - 66%: dostateczny (dst; 3,0)
mniej niż 61%: niedostateczny (ndst; 2,0)
Literatura
G. Janssens en Ann Marynissen. 2008, "Het Nederlands vroeger en nu." Leuven/Voorburg: Acco.
Materiały własne prowadzącego.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: