Historia języka angielskiego 15-HJA-ZL-12
(Pierwszy semestr kursu dwusemestralnego. Następny semestr: 15-HJA-ZL-22.)
Treści kształcenia:
1: Język praindoeuropejski;
2: Język pragermański;
3: Język staroangielski;
4: Język średnioangielski;
5: Język wczesnonowoangielski;
6: Język angielski ostatnich stuleci;
7: Zmiana językowa;
8: Wpływy zewnętrzne w historii języka angielskiego;
9: Standaryzacja języka angielskiego;
10: Socjolingwistyka historyczna języka angielskiego;
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi:
1: określić główne cechy charakterystyczne poszczególnych faz rozwojowych języka angielskiego, wskazując główne tendencje rozwojowe;
2: zastosować współczesne teorie językoznawcze w opisie zjawisk historyczno-językowych;
3: wskazywać i interpretować związki pomiędzy zjawiskami historyczno-językowymi a społeczno-historycznymi;
4: rozumieć, interpretować i analizować teksty reprezentujące różne fazy rozwoju języka angielskiego;
5: wyszukiwać, oceniać i korzystać z naukowych tekstów językoznawczych;
6: formułować i tworzyć wystąpienia ustne i pisemne na temat historii języka angielskiego z wykorzystaniem wyników najnowszych badań;
Kryteria oceniania
Egzamin ma formę pisemną.
Na egzamin można przynieść zatwierdzoną przez egzaminatora tabelę paradygmatów staroangielskich oraz słownik staroangielski (dostępne na platformie e-learningowej Moodle).
Egzamin składa się z dziesięciu pytań i trwa dwie i pół godziny. Jedno z nich dotyczy zewnętrznej historii języka angielskiego; zestaw pytań dostępny jest na platformie e-learningowej Moodle. Przykładowy egzamin dostępny jest na platformie e-learningowej Moodle.
Ogólne kryteria oceniania:
a) uzyskana wiedza o charakterze faktograficznym i teoretycznym;
b) umiejętność pracy z danymi historycznojęzykoznawczymi (rozumienie tekstu, tłumaczenie tekstu, analiza językoznawcza tekstu).
5,0– znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne;
4,5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne;
4,0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne;
3.5 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami;
3.0 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale z licznymi błędami;
2.0 – niezadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Alfred Reszkiewicz. 1998 [1971]. Synchronic essentials of Old English: West Saxon. Warszawa: PWN.
Jacek Fisiak. 1996 [1968]. A short grammar of Middle English. Warszawa: PWN.
Jacek Fisiak. 1995. An outline history of English. Poznan: SAWW.
Celia M. Millward. 1989. A biography of the English language. Fort Worth: Harcourt, Brace, Jovanowich.
C.A. Baugh, T. Cable. 1993. A History of the English Language. Oxon: Routledge.
Charles Laurence Barber (1997). Early Modern English. Edynburg: Edinburgh University Press.
Hogg, Richard. 2002. An introduction to Old English. Edinburgh: Edinburgh University Press.
Nevalainen, Terttu. 2006. An introduction to Early Modern English. Edinburgh: Edinburgh University Press.
Smith, Jeremy & Simon Horobin. 2002. An introduction to Middle English. Edinburgh: Edinburgh University Press.
Tieken-Boon van Ostade, Ingrid. 2009. An introduction to Late Modern English. Edinburgh: Edinburgh University Press.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: