Historia i geografia Nowej Zelandii 15-HIGNZ-ANZ-11
Treści kształcenia:
1. Kraj i jego mieszkańcy – próba zarysowania okresu przedhistorycznego
2. Odkrywanie i podbój Nowej Zelandii
3. Kształtowanie się kolonii
4. Reakcja Maoryska i jej następstwa. Tzw. wojny maoryskie
5. Wewnątrz brytyjskiego systemu kolonialnego: Kształtowanie się dominialnej odrębności i jej funkcjonowanie (XIX/XX – 1945 r.)
6. Powojenna Nowa Zelandia (tj. po 1945 r.) Jej funkcjonowanie gospodarcze i polityczne
7. Współczesna Nowa Zelandia. Obraz państwa i społeczeństwa. Usytuowanie w zglobalizowanym świecie, wraz z konsekwencjami
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi:
1. scharakteryzować poszczególne okresy historyczne oraz geografię Nowej Zelandii
2. opisać, łączyć ze sobą oraz lokalizować kluczowe wydarzenia i procesy historyczne
3. zrozumieć tło historyczne w dziełach literatury i kultury nowozelandzkiej
4. scharakteryzować i ocenić wkład działalności ważnych postaci w rozwój cywilizacyjny Nowej Zelandii
5. rozpoznać odniesienia do historii we współczesnej literaturze, filmie i życiu codziennym.
6. korzystać z literatury przedmiotu w języku angielskim i polskim
7. prawidłowo posługiwać się podstawową terminologią przedmiotu
Kryteria oceniania
Metody oceniania (F - formujące, P - podsumowujące):
F – aktywność na zajęciach;
P – esej zaliczeniowy, składający się z pytania otwartego;
Literatura
King, Michael. 2003. The Penguin History of New Zealand. Penguin Books.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: