Historia Irlandii 15-HI-CE-11
Treści kształcenia:
1. Irlandia w prehistorii
2. Społeczeństwo gaelickie i wprowadzenie chrześcijaństwa
3. Wikingowie i konflikty dynastyczne Gaelów
4. Inwazja i rządy Anglo-Normanów
5. Podbój Irlandii przez Tudorów
6. Irlandia za Stuartów i Cromwella
7. Irlandia za Hanowerów
8. Katolicy i protestanci – emancypacja katolików
9. Reforma rolna oraz Home Rule
10. Wielki Głód
11. Irlandia w 1. połowie XX. wieku
12. The Troubles
13. Irlandia w 2. Połowie XX. Wieku
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:
1. Zna historię Irlandii
2. Potrafi krytycznie spojrzeć na wydarzenia historyczne biorąc pod uwagę ich kontekst
3. Potrafi wyróżnić wydarzenia w historii (współcześnie) Wielkiej Brytanii i Europy kontynentalnej, które miały wpływ na historię Irlandii i je zanalizować
4. Potrafi napisać eseje ukazujące wydarzenia z historii Irlandii i poddać je pod naukową dyskusję.
5. Potrafi prowadzić dyskusję naukową i bronić swoich opinii, jak i potrafić je porzucić po otrzymaniu odpowiednich argumentów i dowodów.
Kryteria oceniania
Metody oceniania (F - formujące, P - podsumowujące):
F – e-quiz po wykładzie, dyskusja
P – e-quiz, test otwarty
Kryteria oceniania:
bardzo dobry (bdb; 5,0): Bardzo dobra faktograficzna wiedza o historii Irlandii oraz bardzo dobra umiejętność umiejscowienia jej w kontekście historii Wielkiej Brytanii oraz Europy kontynentalnej. Bardzo dobra umiejętność krytycznej analizy wydarzeń historycznych.
dobry plus (+db; 4,5): Bardzo dobra faktograficzna wiedza o historii Irlandii oraz dobra umiejętność umiejscowienia jej w kontekście historii Wielkiej Brytanii oraz Europy kontynentalnej. Dobra umiejętność krytycznej analizy wydarzeń historycznych.
dobry (db; 4,0): Dobra faktograficzna wiedza o historii Irlandii oraz dobra umiejętność umiejscowienia jej w kontekście historii Wielkiej Brytanii oraz Europy kontynentalnej. Dobra umiejętność krytycznej analizy wydarzeń historycznych.
dostateczny plus (+dst; 3,5): Dostateczna faktograficzna wiedza o historii Irlandii oraz dostateczna umiejętność umiejscowienia jej w kontekście historii Wielkiej Brytanii oraz Europy kontynentalnej. Dostateczna umiejętność krytycznej analizy wydarzeń historycznych.
dostateczny (dst; 3,0): Dostateczna faktograficzna wiedza o historii Irlandii oraz dostateczna umiejętność umiejscowienia jej w kontekście historii Wielkiej Brytanii oraz Europy kontynentalne
niedostateczny (ndst; 2,0): Słaba wiedza faktograficzna oraz nieumiejętność umiejscowienia historii Irlandii w kontekście historii Wielkiej Brytanii i Europy kontynentalnej. Brak umiejętności krytycznej analizy wydarzeń historycznych.
Literatura
Davies, Norman. 1999. The Isles: A History. Oxford: Oxford University Press.
Moody, Theodore William and Francis Xavier Martin. 2001. The Course of Irish History. Mercier Press ;Radio Telefís Éireann.
Richter, Martin. 2005. New Gill History of Ireland: Medieval Ireland: The Enduring Tradition. Dublin: Gill Books.
Lennon, Colm. 2005. New Gill History of Ireland: Sixteenth Century Ireland: The Incomplete Conquest. Dublin: Gill Books
Gillespie, Raymond. 2006. New Gill History of Ireland: Seventeenth Century Ireland: Making Ireland Modern. Dublin: Gill Books
McBride, Ian. 2009. New Gill History of Ireland: Eighteenth Century Ireland: The Isle of Slaves. Dublin: Gill Books.
Boyce, David George. 2014. New Gill History of Ireland: Nineteenth-Century Ireland: The Search for Stability. Dublin: Gill Books.
Keogh, Dermot. 2005. New Gill History of Ireland: Twentieth Century Ireland. Dublin: Gill Books.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: