History of the British Isles, the USA and the Commonwealth 15-HBIUC-ES-12
(Pierwszy semestr kursu dwusemestralnego. Następny semestr: 15-HBIUC-ES-22.)
Wyspy Brytyjskie w starożytności
Dziedzictwo kulturowe Celtów i Rzymian
Chrystianizacja Wysp Brytyjskich
Celtowie, Anglosasi, Wikingowie
Normanowie i Plantageneci
Wojna stuletnia i wojna dwóch róż
Tudorowie i reformacja w Anglii i Szkocji
Epoka elżbietańska
Epoka Stuartów
Rewolucja i republika, Cromwell
Restauracja Stuartów. Powstanie Wielkiej Brytanii.
Dynastia hanowerska
Wojna Brytanii z Francją o koloniach, 18’ego stulecia
Epoka wiktoriańska – polityka historyczna
Imperium Brytyjskie
Udział Wielkiej Brytanii w pierwszej wojnie światowej i okres międzywojenny
Udział Wielkiej Brytanii w drugiej wojnie światowej
Wielka Brytania po drugiej wojnie światowej – historia polityczna
Wielka Brytania po drugiej wojnie światowej – kultura i społeczeństwo
Ekspansja Brytyjska (Karaiby i Ameryka Północna)
Indie Brytyjskie
Australia i Nowa Zelandia
Kanada
Kolonizacja Afryki
Dekolonizacja
The Commonwealth of Nations, Dziedzictwo i pozostałości imperium brytyjskiego
Kultury prekolumbijskie w Ameryce Północnej
Osadnictwo w Ameryce Północnej
Przyczyny i przebieg wojny o niepodległość
Konstytucja amerykańska i młode państwo
Frontier, rozwój terytorialny, Jeffersonian and Jacksonian Democracy
Kompromisy i przyczyny wojny secesyjnej
Wojna secesyjna oraz rekonstrukcja
Industrializacja, imigracja i „Dziki Zachód”
Ruch progresywny, Teddy Roosevelt
Stany Zjednoczone w pierwszym wojnie światowej
Laty 20’ych, Wielki kryzys
Stany Zjednoczone w drugim wojnie światowej
Zimna Wojna
20’ego stulecia, historia polityczna i społeczna
Koniec Zimnej Wojny i Stany Zjednoczone w 21-ym stuleciu
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student potrafi:
Scharakteryzować poszczególne epoki w dziejach krajów anglojęzycznych
Opisać i łączyć ze sobą kluczowe wydarzenia i procesy historyczne
Potrafi scharakteryzować i ocenić wkład działalności ważnych postaci w rozwój cywilizacyjny krajów anglojęzycznych
Rozpoznać odniesienia do historii we współczesnej literaturze, kulturze, filmie, życiu publicznym i codziennym
Korzystać z literatury przedmiotu w języku angielskim
Prawidłowo posługiwać się podstawową terminologią przedmiotu
Kryteria oceniania
Egzaminy na końcu każdego semestru (z oceną); 3 sprawdziany geografii (zal.).
bardzo dobry (bdb; 5,0): Student wykazuje się dogłębną znajomością najważniejszych trendów historycznych, postaci, wydarzeń i dat w historii krajów anglojęzycznych poprzez prawidłową identyfikację, zdefiniowanie i opisanie ich na egzaminach.
dobry plus (+db; 4,5): Student wykazuje się szeroką znajomością najważniejszych trendów historycznych, postaci, wydarzeń i dat w historii krajów anglojęzycznych poprzez prawidłową identyfikację, zdefiniowanie i opisanie ich na egzaminach.
dobry (db; 4,0): Student wykazuje się dobrą znajomością najważniejszych trendów historycznych, postaci, wydarzeń i dat w historii krajów anglojęzycznych poprzez prawidłową identyfikację, zdefiniowanie i opisanie ich na egzaminach.
dostateczny plus (+dst; 3,5): Student wykazuje się dostateczną znajomością najważniejszych trendów historycznych, postaci, wydarzeń i dat w historii krajów anglojęzycznych poprzez prawidłową identyfikację, zdefiniowanie i opisanie ich na egzaminach.
dostateczny (dst; 3,0): Student wykazuje się podstawową znajomością najważniejszych trendów historycznych, postaci, wydarzeń i dat w historii krajów anglojęzycznych poprzez prawidłową identyfikację, zdefiniowanie i opisanie ich na egzaminach.
niedostateczny (ndst; 2,0): Student ma mniej niż odpowiednią wiedzę kulturową i historyczną o krajach anglojęzycznych.
Literatura
Bothwell, Robert. 2006. The Penguin History of Canada. Penguin Group.
Brun, Erik and Jay Crosby (ed.) 2012 The American Experience: The History and Culture of the United States through Speeches, Letters, Essays, Articles, Poems, Songs, and Stories. New York: Black Dog & Leventhal Publishers.
Cunliffe, Barry (ed.) 2004. The Penguin Illustrated History of Britain and Ireland. From the Earliest Times to the Present. London: Penguin Books.
Davies, Norman. 2000. The Isles. A History. Basingstoke and Oxford: Papermac.
Jackson, Ashley. 2013. The British Empire. A Very Short Introduction. Oxford University Press.
Jenkins, Philip. 2007. History of the United States. London: Macmillan.
Johnson, Robert. 2003. British Imperialism. Palgrave Macmilan.
Kearney, Hugh. 2006. The British Isles. A History of Four Nations. Second Edition. Cambridge: CUP.
Leinve, Philippa. 2007. The British Empire. Sunrise to Sunset. Pearson Longman.
McDowall, D. 2001. An Illustrated History of Britain. Longman.
Morgan, Kenneth (ed.). The Oxford History of Britain. Revised Edition. Oxford: OUP.
O’Callaghan, B. 2001. An Illustrated History of the USA. Longman.
Remini, Robert V. 2008. A Short History of the United States. HarperCollins.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: