Gramatyka opisowa języka walijskiego 15-GOJWAL-CE-11
Celem kursu jest omówienie gramatyki języka walijskiego z perspektywy synchronicznej. Kurs rozpoczyna się omówieniem wybranych aspektów fonetyki i fonologii j. walijskiego, tj. spółgłoski, samogłoski, dyftongi, sylaba, akcent wyrazowy, asymilacje, etc. Północny i Południowy dialekt języka walijskiego jest porównany i skontrastowany. Następnie omówione zostają procesy morfofonologiczne (mutacje spółgłoskowe). Omówione zostają także wybrane aspekty morfologii współczesnego języka walijskiego, tj. morfologia czasowników, rzeczowników, przymiotników, przysłówków, zaimków oraz przyimków. Uczestnictwo w zajęciach jest obowiązkowe. Studenci oceniani są na podstawie quizów, testów, zadań domowych oraz udziału w dyskusjach na zajęciach. Materiały dostępne są na platformie Moodle. Dodatkowe materiały dostępne są u w wykładowcy. Kurs kończy się egzaminem.
Treści kształcenia:
1. Wprowadzenie do kursu: teksty źródłowe i opracowania, warunki zaliczenia przedmiotu. Czym jest gramatyka? Odmiany języka walijskiego.
2. Fonetyka i fonologia j. walijskiego - spółgłoski i samogłoski, zróżnicowanie dialektalne
3. System akcentowania i intonacja; walijska ortografia i znaki diakrytyczne; rozróżnienie wyrazów homofonicznych
4. Mutacje w języku walijskim – rodzaje i funkcje; rozróżnienie homograficznych części zdania, zasady użycia poszczególnych mutacji
5. Czasownik „być” w j. walijskim, kategorie czasu i aspektu w j. walijskim
6. Morfologia czasownika - wyrażanie czasu teraźniejszego i przyszłego w języku literackim i potocznym
7. Morfologia czasownika - wyrażanie czasu przeszłego w języku literackim i potocznym
8. Tryb rozkazujący i łączący, wyrażanie strony biernej w języku walijskim, formy nieosobowe czasownika
9. Charakterystyka rzeczowników walijskich, klasy rzeczownika, rodzaj gramatyczny
10. Liczba pojedyncza i mnoga rzeczownika, rzeczowniki kolektywne, zdrobnienia
11. Właściwości i składnia przymiotników i przysłówków, stopniowanie przymiotników
12. Liczebniki – system dziesiątkowy i dwudziestkowy
13. Liczebniki porządkowe, zapisywanie dat i ułamków
14. Zaimki – klasyfikacja, zróżnicowanie dialektalne i stylistyczne
15. Przyimki - klasyfikacja, komplementacja, odmiana przyimków prostych i złożonych
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:
1. Posługuje się podstawową terminologią językoznawczą.
2. Zdobywa i rozwija umiejętność używania struktur gramatycznych.
3. Potrafi wytłumaczyć, opisać i podsumować kluczowe właściwości j. walijskiego.
4. Odtwarza i potrafi zastosować struktury językowe.
Kryteria oceniania
Metody oceniania (F - formujące, P - podsumowujące):
F - dyskusja podczas zajęć, obserwacja podczas dyskusji i moderowanie dyskusji; analiza i opis wybranych form językowych
P - egzamin pisemny: posługiwanie się terminologią, zastosowanie omawianych struktur gramatycznych, student potrafi przedstawić poszczególne struktury i odpowiedzieć na pytania dotyczące struktur gramatycznych, zadania pisemne wymagające użycia wybranych struktur gramatycznych
Kryteria oceniania:
bardzo dobry (bdb; 5,0): student bardzo sprawnie posługuje się terminologią językoznawczą, potrafi bezbłędnie zidentyfikować, opisać i wytłumaczyć struktury gramatyczne, potrafi bezbłędnie lub niemal bezbłędnie zastosować struktury językowe w praktyce
dobry plus (+db; 4,5): student sprawnie posługuje się terminologią językoznawczą, potrafi niemal bezbłędnie zidentyfikować, opisać i wytłumaczyć struktury gramatyczne, potrafi niemal bezbłędnie zastosować struktury językowe w praktyce
dobry (db; 4,0): student sprawnie posługuje się podstawową terminologią językoznawczą, potrafi zidentyfikować, opisać i wytłumaczyć struktury gramatyczne, popełniając przy tym nieliczne błędy, potrafi poprawnie zastosować najważniejsze struktury językowe w praktyce
dostateczny plus (+dst; 3,5): student posługuje się podstawową terminologią językoznawczą; potrafi zidentyfikować, opisać i wytłumaczyć najważniejsze struktury gramatyczne, popełnia jednak błędy; potrafi poprawnie zastosować najważniejsze struktury językowe w praktyce
dostateczny (dst; 3,0): student posługuje się podstawową terminologią językoznawczą; potrafi zidentyfikować, opisać i wytłumaczyć najważniejsze struktury gramatyczne, popełnia jednak liczne błędy; potrafi zastosować najważniejsze struktury językowe w praktyce, popełnia jednak liczne błędy
niedostateczny (ndst; 2,0): student nie posługuje się podstawową terminologią językoznawczą; nie potrafi zidentyfikować, opisać i wytłumaczyć najważniejszych struktur gramatycznych; nie potrafi zastosować najważniejsze struktury językowe w praktyce
Literatura
Ball, Martin & Nicole Müller, Celtic Languages, Routledge
Ball, Martin & Briony Williams, 2001, Welsh Phonetics, The Edwin Mellen Press, Lewiston.
Ball, Martin J., Müller, Nicole. 1992. Mutation in Welsh. London: Routledge
Gruffudd, Heini. 2000. Cymraeg Da. Talybont: Y Lolfa.
Hammond, Mike.2014. Variability in Welsh grammatical gender, talk given at the 1st Conference of Language Diversity in Wales, 18-19 July 2014, Aberystwyth, www.u.arizona.edu/~hammond/gho.pdf
Heinz, Sabine, 2003, Welsh dictionaries in the 20th century, LINCOM, München.
Jones, Ceri. 2013. Dweud Eich Dweud, A Guide to Colloquial and Idiomatic Welsh. Llandysul: Gomer
King, Gareth. 1993. Modern Welsh: A comprehensive Grammar. New York:
Routledge
Matthews, P.H. [1997] 2007. Oxford Concise Dictionary of Linguistics. Oxford: Oxford University Press.
National Language Unit of Wales. 1978. Cyflwyno’r iaith lenyddol. Y Bontfaen: D. Brown a’i Feibion Cyf.
Roberts, Gareth Ffowc. 2012. Mae Pawb yn Cyfrif. Llandysul: Gomer
Rosiak Karolina. 2013. “From Synthetic to Analytic? The Changing Use of Diminutive Expressions in Welsh.” In: Ahlqvist, Anders; O'Neill, Pamela (eds.) Celts and their Cultures at home and abroad. A Festschrift for Malcolm Broun. Sydney: The Celtic Studies Foundation, the University of Sydney, 289-309.
Rosiak, Karolina. 2009. “The Use of diminutives by speakers of Welsh.” In: Maria Bloch-Trojnar (ed.) Perspectives on Celtic Languages. Lublin: Wydawnictwo KUL, 237-247.
Russell, Paul. 1995. An Introduction to the Celtic Languages. Longman: London and New York.
Thomas, Peter Wyn. 1996. Welsh grammar. Cardiff: University of Wales Press.
Thomason, Sarah G. 2001. Language contact. Edinburgh: Edinburgh University Press.
Thorne, David. A. 2000. Gafael Mewn Gramadeg. Llandysul: Gomer
Williams, Stephen J. 1980. A Welsh grammar. Cardiff: University of Wales Press
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: