Fonetyka i fonologia języka angielskiego 15-FIF-OG-12
Celem kursu jest zapewnienie studentom ogólnego wprowadzenia do fonetyki i fonologii języka angielskiego. Omawiane są też niektóre aspekty głosek innych języków (zwłaszcza polskiego).
Wiedza tego typu jest niezbędna studentom Wydziału Anglistyki – jako osobom, które będą się zajmować językiem angielskim zawodowo – z kilku powodów:
– umożliwi studentom świadome kontrolowanie własnej wymowy angielskiej; jest to sprawność przydatna na zajęciach z Wymowy (PNJA), umiejętności zintegrowanych oraz na egzaminie ustnym z Praktycznej Nauki Języka Angielskiego; jest też przydatna we wszystkich sytuacjach, w których potrzebne jest publiczny występ w języku angielskim (np. w roli nauczyciela, tłumacza ustnego, rzecznika prasowego itp.);
– umożliwi studentom wykrywanie, analizowanie i ewentualną korektę błędów w wymowie ich własnych uczniów w przyszłości (w przypadku wyboru zawodu nauczyciela);
– w przypadku studentów wybierających na późniejszym etapie seminarium licencjackie lub magisterskie z językoznawstwa, niniejszy kurs służy za pierwsze wprowadzenie do specjalistycznej terminologii i sposobów argumentacji w dziedzinie.
Należy zauważyć, że kurs prowadzony jest z założeniem, iż studenci podchodzą do niego z dobrą znajomością języka angielskiego, a ich celem jest praca zawodowa z językiem angielskim (w roli nauczyciela, tłumacza, językoznawcy itp.), a nie po prostu korzystanie z języka angielskiego do porozumiewania się w życiu codziennym.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:
- posiada umiejętność podstawowego opisu artykulacji dźwięków mowy języka angielskiego
- umie wymienić elementy fonemiczne języka angielskiego i przeprowadzić ich ogólną systematyzację
- potrafi przeprowadzić podstawowe porównanie artykulacji dźwięków angielskich i polskich oraz systemów fonemicznych tych języków
- rozumie zasady transkrypcji fonemicznej i fonetycznej oraz potrafi z nich korzystać
- umie opisać i przeanalizować główne zjawiska mowy ciągłej w języku angielskim
- potrafi nazwać główne zjawiska suprasegmentalne
- potrafi objaśnić znaczenie analizy akustycznej mowy
- ma umiejętność korzystania z podstawowych źródeł piśmienniczych dziedziny
- potrafi odnieść zdobytą wiedzę do własnej wymowy w języku angielskim oraz do wymowy innych osób, zarówno rodzimych użytkowników, jak i uczących się
- uświadamia sobie potrzebę dalszego doskonalenia swoich umiejętności oraz wie, jak to robić
Kryteria oceniania
Testy pisemne w ramach konwersatoriów.
Pisemny egzamin końcowy.
Praktyki zawodowe
Brak.
Literatura
Ashby, Michael and John Maidment. 2005. Introducing phonetic science. Cambridge: Cambridge University Press.
Collins, Beverley and Inger Mees. 2003. Practical phonetics and phonology. (1st ed.) London: Routledge.
Cruttenden, Alan. 2014. Gimson’s pronunciation of English. (8th edition.) London: Routledge.
García Lecumberri, María Luisa and John Maidment. 2000. English transcription course. London: Arnold.
Jones, D. 2006. Cambridge English pronouncing dictionary. (17th edition by Peter Roach, James Hartman and Jane Setter. With CD-ROM.) Cambridge: Cambridge University Press.
Ladefoged, Peter. 2001. A course in phonetics. (4th edition.) Boston: Heinle & Heinle.
Roach, Peter. 2000[/2006]. English phonetics and phonology. (3rd edition.) Cambridge University Press.
Sobkowiak, Włodzimierz. 2004. English phonetics for Poles. (3rd edition.) Poznań: Wydawnictwo Poznańskie.
Wells, John C. 2008. Longman pronunciation dictionary. (3rd edition. With CD-ROM.) London: Pearson Education.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: