Dramat i teatr elżbietański i jakobiński 15-DTCPKE-TD-11
1. Wprowadzenie do historii teatru i twórczości dramatycznej: najważniejsze terminy dotyczące teatru, przegląd kluczowych dzieł i postaci teatru antycznego i średniowiecznego, analiza wpływu poprzednich epok na kształtowanie się nowych trendów, wstęp do tła historycznego renesansu w Anglii.
2. Wstęp do teatru i dramatu elżbietańskiego oraz porównanie z teatrem średniowiecznym: teatr w średniowieczu, kontynuacje myśli i praktyk średniowiecznych w dramacie wczesno-nowożytnym, nowe trendy i praktyki teatralne w epoce Tudorów.
3. Rozwój sceny elżbietańskiej cz.1: teatry w Londynie (Blackfriars The Curtain, The Rose, The Swan, The Theatre itp.), okoliczności historyczne i kulturowe rozwoju sceny elżbietańskiej.
4. Rozwój sceny elżbietańskiej cz. 2: teatry w Londynie, budowa i wygląd teatru elżbietańskiego, praktyki sceniczne wraz z analizą fragmentów sztuk wystawianych na scenie czasów panowania Elżbiety I i Jakuba I.
5. Rozwój sceny elżbietańskiej cz. 3: teatry w Londynie, budowa i wygląd teatru elżbietańskiego, praktyki sceniczne wraz z analizą fragmentów sztuk wystawianych na scenie czasów panowania Elżbiety I i Jakuba I.
6. University Wits: John Lyly, Robert Greene, George Peele, Thomas Lodge, Thomas Kyd, Thomas Nashe, and Christopher Marlowe.
7. Wprowadzenie do twórczości Christophera Marlowe’a: ambitni bohaterowie Marlowe’a (tzw. overreachers) Tamburlaine i Barabas
8. Wprowadzenie do twórczości Christophera Marlowe’a: Marlowe na scenie elżbietańskiej i kontynuatorzy jego stylu.
9. Wprowadzenie do twórczości Williama Shakespeare’a: tragedia Szekspirowska (Król Lear).
10. Wprowadzenie do twórczości Williama Shakespeare’a: komedia Szekspirowska (Sen Nocy Letniej).
11. Wprowadzenie do twórczości Bena Jonsona: komedie satyryczne Jonsona (The Alchemist, Every Man in His Humour), John Marston (także komedie satyryczne).
12. Dramat po Shakespearze: Chapman (The Revenge of Bussy D'Ambois), Dekker (The Shoemaker’s Holidays), Middleton, wzrost popularności tragi-komedii (Fletcher, Beaumont).
13. Wybitne anonimowe dzieła epoki: The Revenger’s Tragedy, Yorkshire Tragedy, Arden of Feversham.
14. Zbrodnia, sensacja i tabu na scenie epoki cz. 1: Ford (Tis a pity she’s a whore), Webster (The Duchess of Malfi, The White Devil).
15. Zbrodnia, sensacja i tabu na scenie epoki cz. 2: theory of transgression, Barnes (Borgia), Middleton (The Changling, Women beware women), Shakespeare (Othello).
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu i potwierdzeniu osiągnięcia EK student /ka potrafi:
1. scharakteryzować poszczególne nurty rozwoju teatru oraz dramatu za panowania Królowej Elżbiety I i Jakuba I w Anglii
2. opisać, łączyć ze sobą oraz lokalizować kluczowe procesy historyczne i kulturowe, które miały wpływ na kształtowanie się praktyk teatralnych oraz twórczość dramatyczną epoki
3. zrozumieć tło historyczne w dziełach dramatycznych epoki elżbietańskiej i czasów panowania jej następcy
4. scharakteryzować i ocenić wkład najważniejszych dramatopisarzy w rozwój kultury angielskiego renesansu i baroku
5. opisać, łączyć ze sobą oraz lokalizować kluczowe procesy historyczne i kulturowe, które miały wpływ na kształtowanie się praktyk teatralnych oraz twórczość dramatyczną epoki angielskiego renesansu i baroku
6. korzystać z literatury przedmiotu w języku angielskim
Kryteria oceniania
P – zaliczenie pisemne składające się z 10 pytań otwartych opisowych, 5-8 pojęć do wyjaśnienia.
Literatura
G.E. Bentley, The Jacobean and Caroline Stage (7 vols.; Oxford, 1941) E.K. Chambers, The Elizabethan Stage (4 vols.; Oxford, 1923, repr. 2009) Brian Gibbons, Jacobean City Comedy (2nd ed., Methuen, 1980) Andrew Gurr, The Shakespearean Stage 1674-1642 (4th ed.; Cambridge, 2009) Lisa Jardine, Still Harping on Daughters (2nd ed., Brighton: Harvester, 1989) John Kerrigan, Revenge Tragedy (Oxford, 1996) Brian Vickers (ed.), English Renaissance Literary Criticism (Oxford, 2003) Peter Womack, English Renaissance Drama (Oxford: Blackwell, 2006) A. R. Braunmuller and Michael Hattaway, The Cambridge Companion to English Renaissance Drama (2nd ed.; Cambridge, 2003) Arthur Kinney (ed.), A Companion to Renaissance Drama (Oxford: Wiley-Blackwell, 2002) Michael Hattaway (ed.), A Companion to Renaissance Literature and Culture (Oxford: Wiley-Blackwell, 2003) Emma Smith (ed.), The Cambridge Companion to English Renaissance Tragedy (Cambridge, 2010)
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: