Dydaktyka języka angielskiego na III i IV etapie edukacyjnym (3.2) 15-DJAN34EE-KN-12
(Pierwszy semestr kursu dwusemestralnego. Następny semestr: 15-DJAN34EE-KN-22.)
Treści kształcenia:
1. Wybrane metody nauczania języków obcych (w)
2. Input, interakcja, output (w)
3. Autonomia ucznia i nauczyciela (w, ćw)
4. Rola języka ojczystego w nauczaniu języka obcego (w, ćw)
5. Rola komponentu kulturowego w nauczaniu języka obcego (w, ćw)
6. Nauczanie języka przez treść oraz nauczanie języka specjalistycznego (w, ćw)
7. Cele nauczania języka angielskiego (ćw). Podstawa programowa (ćw).
8. Programy nauczania i podręczniki (ćw)
9. Podstawowe zasady podejścia komunikacyjnego i zadaniowego (w, ćw)
10. Lekcja języka obcego – typy, elementy, planowanie (ćw)
11. Organizacja i zarządzanie pracą w klasie, typy interakcji (ćw)
12. Język klasowy nauczyciela: wyjaśnianie zagadnień, zadawanie pytań, instrukcje, informacja zwrotna, stosowanie języka ojczystego (ćw)
13. Strategie uczenia się języka obcego (ćw)
14. Wprowadzanie i utrwalanie nowego materiału językowego – słownictwo (w, ćw)
15. Wprowadzanie i utrwalanie nowego materiału językowego – gramatyka (ćw)
16. Nauczanie wymowy: cel i techniki (w, ćw)
17. Nauczanie sprawności receptywnych – zasady ogólne (w, ćw)
18. Rozwijanie sprawności słuchania (w, ćw)
19. Rozwijanie sprawności czytania (w, ćw)
20. Nauczanie sprawności produktywnych –zasady ogólne (w, ćw)
21. Rozwijanie sprawności mówienia (w, ćw)
22. Rozwijanie sprawności pisania (w, ćw)
23. Błędy językowe i ich źródła (w)
24. Podejścia do błędów językowych, sposoby przekazywania informacji zwrotnej, zasady i techniki poprawiania błędów (ćw)
25. Ocenianie formalne i nieformalne, formujące i podsumowujące (w, ćw)
26. Typy testów, cechy dobrego testu (w, ćw)
27. Techniki testowania sprawności i podsystemów języka (w, ćw)
28. Materiały dydaktyczne (ćw)
29. Technologie informatyczne w nauczaniu języków obcych (w, ćw)
30. Literatura, film, muzyka i piosenka na lekcji języka obcego (ćw)
31. Gry, zabawy językowe i techniki dramatyczne (ćw)
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student/ka potrafi:
1. wymienić najważniejsze cele nauczania języka angielskiego w gimnazjum i szkole ponadgimnazjalnej w oparciu o Podstawę Programową
2. dobrać techniki nauczania właściwe dla danej grupy wiekowej
3. w sposób efektywny i odpowiedni do poziomu uczniów formułować wyjaśnienia, pytania, instrukcje i przekazywać informację zwrotną przy użyciu języka obcego i ojczystego
4. stosować właściwe techniki wprowadzające i utrwalające nowy materiał językowy (słownictwo i gramatyka)
5. zaplanować i stosować ćwiczenia rozwijające użycie różnych strategii uczenia się języka angielskiego
6. wymienić i stosować różne techniki prezentacji i utrwalania poprawnej wymowy
7. opisać zasady nauczania sprawności receptywnych i produkcyjnych i wymienić etapy lekcji rozwijającej te sprawności
8. wymienić różne techniki nauczania sprawności receptywnych i produkcyjnych i zaplanować lekcje rozwijające te sprawności
9. wymienić najważniejsze źródła błędów językowych i wyjaśnić przyczyny konkretnych błędów popełnianych przez uczniów
10. stosować różnorodne techniki poprawiania błędów w zależności o typu błędów i rodzaju ćwiczenia
11. wyjaśnić różnicę pomiędzy ocenianiem formującym a podsumowującym
12. wymienić rodzaje testów ze względu na ich funkcje
13. ocenić techniki testowania pod względem ich rzetelności, wiarogodności i praktyczności
14. zaprojektować testy testujące cztery sprawności językowe i podsystemy języka
15. krytycznie ocenić dostępne na rynku materiały dydaktyczne, zaadaptować je własnych potrzeb, zaprojektować własne materiały dydaktyczne
16. zaplanować różne typy lekcji z wykorzystaniem odpowiednio dobranych materiałów i pomocy audiowizualnych, w tym technologii informatycznych
Kryteria oceniania
Metody oceniania (F - formujące, P - podsumowujące):
F: ocena przygotowania do zajęć i udziału w dyskusji
F: zadania domowe
F: zadania obserwacyjne
F: plany lekcji
F: mikronauczanie
P: test zaliczeniowy
P: egzamin pisemny
Praktyki zawodowe
Praktyki pedagogiczne zgodne z Rozporządzeniem MNiSW z dnia 17 stycznia 2012
Literatura
Ćwiczenia - Literatura podstawowa:
Richards, J.C. 2015. Key issues in language teaching. Cambridge: Cambridge University Press.
Thornbury, S. and P. Watkins. 2012. The CELTA Course. Cambridge: Cambridge Univesrity Press. (Trainee Book)
Literatura dodatkowa:
Brown, H.D. 2007. Teaching by principles. An interactive approach to language pedagogy. Englewood Cliffs, New Jersey: Prentice Hall Regents.
Harmer. Jeremy. 2007. How to teach English. New edition. Harlow: Longman.
Harmer, Jeremy. 2014. The practice of English language teaching. (5th edition.) Harlow: Pearson Education Limited.
Harmer, Jeremy. 2012. Essential teacher knowledge. Harlow: Pearson Longman.
Johnson, Keith. 2008. An introduction to foreign language learning and teaching. (2nd edition.) Harlow: Pearson Education Limited.
Spratt, Mary, Alan Pulverness and Melanie Williams. 2012. The TKT course. (2nd edition.) Cambridge: Cambridge University Press.
Ur, Penny. 2012. A course in language teaching. (2nd edition.) Cambridge: Cambridge University Press.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: