Dydaktyka języka angielskiego na II etapie edukacyjnym (moduł 3.2) 15-DJA-NA-23
Treści kształcenia:
1. Nauczanie wymowy: cel i techniki
2. Nauczanie sprawności receptywnych – zasady ogólne
3. Rozwijanie sprawności słuchania
4. Rozwijanie sprawności czytania
5. Nauczanie sprawności produktywnych –zasady ogólne
6. Rozwijanie sprawności mówienia
7. Rozwijanie sprawności pisania
8. Podejścia do błędów językowych, sposoby przekazywania informacji zwrotnej, zasady i techniki poprawiania błędów
9. Ocenianie formalne i nieformalne, formujące i podsumowujące
10. Typy testów, cechy dobrego testu
11. Techniki testowania sprawności i podsystemów języka
12. Materiały dydaktyczne
13. Planowanie różnych typów lekcji, sekwencji lekcji i kursu językowego
14. Refleksyjny nauczyciel
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student/ka potrafi:
• wymienić i stosować różne techniki prezentacji i utrwalania poprawnej wymowy
• opisać zasady nauczania sprawności receptywnych i produkcyjnych i wymienić etapy lekcji rozwijającej te sprawności
• wymienić różne techniki nauczania sprawności receptywnych i produkcyjnych i zaplanować lekcje rozwijające te sprawności
• wymienić najważniejsze źródła błędów językowych i wyjaśnić przyczyny konkretnych błędów popełnianych przez uczniów
• stosować różnorodne techniki poprawiania błędów w zależności o typu błędów i rodzaju ćwiczenia
• wyjaśnić różnicę pomiędzy ocenianiem formującym a podsumowującym
• wymienić rodzaje testów ze względu na ich funkcje
• ocenić techniki testowania pod względem ich rzetelności, wiarogodności i praktyczności
• zaprojektować testy testujące cztery sprawności językowe i podsystemy języka
• krytycznie ocenić dostępne na rynku materiały dydaktyczne
• zaprojektować i wykonać własne materiały dydaktyczne
• zaplanować różne typy lekcji i sekwencje lekcji
Kryteria oceniania
Metody oceniania (F - formatywne, P - podsumowujące):
F: udział w dyskusji,
F: przygotowanie ćwiczeń, testów, materiałów dydaktycznych, planów lekcji
F:mikronauczanie
P: egzamin pisemny
Literatura
Harmer. Jeremy. 2007. How to teach English. New edition. Harlow: Longman.
Harmer, Jeremy. 2015. The practice of English language teaching. (5th edition.) Harlow: Pearson Education Limited.
Harmer, Jeremy. 2012. Essential teacher knowledge. Harlow: Pearson Longman.
Komorowska, Hanna. 2003. Metodyka nauczania języków obcych. Warszawa: Fraszka Edukacyjna.
Moon, Jayne. 2002. Children learning English. Oxford: Macmillan.
Scrivener, Jim. 2011. Learning teaching. (3rd edition.). Oxford: Macmillan.
Sikora-Banasik, Dorota (ed.). 2009. Wczesnoszkolne nauczanie języków obcych. Zarys teorii i praktyki. Warszawa: CODN.
Slattery, Mary and Jane Willis.2001. English for primary teachers. Oxford: Oxford University Press.
Spratt, Mary, Alan Pulverness and Melanie Williams. 2012. The TKT course. (2nd edition.) Cambridge: Cambridge University Press.
Szpotowicz, Magdalena and Małgorzata Szulc-Kurpaska. 2009. Teaching English to young learners. Warszawa: PWN
Ur, Penny. 2012. A course in language teaching. (2nd edition.) Cambridge: Cambridge University Press.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: