Dziennikarstwo internetowe 15-DINT-JIK-11
Treści kształcenia:
1. Czym są ‘nowe media’, co je określa, jakie są przesłanki zaliczenia do nowych mediów, jakie są rodzaje dziennikarstwa internetowego, prawo prasowe a dziennikarstwo internetowe, własność intelektualna a dziennikarstwo internetowe. Blog, podcast, wiki etc.
2. Jak stworzyć własny serwis internetowy, podstawowe technologie sieciowe, wprowadzenie do budowy strony WWW,
3. Czym jest CMS, na jakich zasadach może działać, do czego może służyć, jakie istnieją CMS, co jest niezbędne do instalacji CMS
4. Instalacja CMS na przykładzie Joomli, tworzenie kont użytkowników, zarządzanie z poziomu front-end i back-end, dodawanie artykułów, zamieszczanei grafiki w artykule, tworzenie sekcji i kategorii, publikacja artykułów, sposoby prezentacji graficznej, layout serwisu, komponenty i moduły, budowanie struktury strony głównej
5. Podstawy montażu video: obsługa programu Final Cut
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi:
1. Rozumie pojęcia: ‘nowe media’, ‘konwergencja mediów’ ‘cyfryzacja’
2. Potrafi określić determinanty nowych mediów
3. Wie co to jest CMS i potrafi omówić jego funkcje
4. Zna rodzaje dziennikarstwa w internecie
5. Wie co to jest blog i potrafi wymienić jego rodzaje
6. Administruje CMS’em, Dodaje treści do CMS’a
7. Potrafi montować materiał video
8. Tworzy własny serwis WWW, korzysta aktywnie z nowych technologii sieciowych: RSS, podcast, wiki
9. Współpracuje z grupą w zespole dziennikarskim
10. Jest w stanie koordynować działania w serwisie dynamicznym
Kryteria oceniania
Metody oceniania (F - formujące, P - podsumowujące):
F: ocena ciągła na podstawie obecności i aktywności na zajęciach, eseje na wybrane tematy
P: egzamin testowy sprawdzian praktyczny
Literatura
1. Marody M., Nowak A., Batorski D., Społeczna przestrzeń internetu, Academica 2006
2. Olszański L., Dziennikarstwo internetowe, WPiA 2006
3. Manovich L., Język nowych mediów, WPiA 2006
4. Joomla.org, Joomla.pl, dokumenty i tutoriale dot. funkcjonowania CMS
5. Lessig L., Wolna Kultura, http://otworzksiazke.pl/ksiazka/wolna_kultura/
6. Castells M., Społeczeństwo sieci, PWN 201
7. Benkler Y., Bogactwo sieci. Jak produkcja społeczna zmienia rynki i wolność, Oficyna Wydawnicza Łośgraf 2008
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: