Chiny współczesne 15-CHW-CH-11
Treści kształcenia - przykładowe tematy:
1. Geografia fizyczna ChRL i RCh
2. Podział administracyjny, system rządów ChRL i RCh
3. Systemy wierzeń, obyczaje, tradycyjne święta w Chinach
4. Społeczeństwo, sytuacja językowa, struktura etniczna Chin
5. Kultura Chin
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:
1. Szczegółowo opisuje geografię fizyczną i podział administracyjny Chińskiej Republiki Ludowej i Republiki Chińskiej.
2. Przedstawia sytuację polityczną i systemy rządów obowiązujące w ChRL i RCh.
3. Charakteryzuje systemy wierzeń i obyczajów praktykowanych w Chinach, ich pochodzenie, ewolucję oraz obecną sytuację. Wymienia i przedstawia sposoby obchodzenia najważniejszych tradycyjnych świąt.
4. Przedstawia obecną sytuację społeczną i językową w ChRL i RCh, charakteryzuje przeobrażenia społeczne i zmiany światopoglądowe, jakie zaszły w Chinach od końca pierwszej połowy XX wieku.
5. Charakteryzuje wybraną dziedzinę kultury wysokiej i popularnej ChRL i RCh, począwszy od pierwszej poł. XX wieku na teraźniejszości kończąc.
6. Samodzielnie wyszukuje informacje dot. omawianych tematów, nabiera zwyczaju zbierania najnowszych wiadomości o Chinach;
7. Przygotowuje w grupie wystąpienia ustne na zadany temat.
8. Chętnie aktywnie uczestniczy w dyskusji dot. omawianych tematów, formułuje krytyczne sądy.
Kryteria oceniania
Metody oceniania (F - formujące, P - podsumowujące):
F - Sprawdzenie na zajęciach podczas dyskusji
F - Dyskusja podczas zajęć
F - Wysłuchanie, dyskusja przygotowanych prezentacji, ocena spójności wypowiedzi, różnorodności wykorzystanych źródeł
P - Zaliczenie pisemne
Literatura
DAVIS, Edward L. (ed.) 2005, Encyclopedia of Contemporary Chinese Culture. New York: Routledge
FAIRBANK, John King 1996. Historia Chin. Nowe Spojrzenie. Gdańsk: Wydawnictwo Marabut.
KÜNSTLER, Mieczysław Jerzy 2001. Mitologia chińska. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Auriga.
KÜNSTLER, Mieczysław Jerzy 2007. Dzieje kultury chińskiej. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
PIMPANEAU Jacques 2001. Chiny. Kultura i tradycje. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie DIALOG.
SZMYT Monika 2007. Współczesna sztuka chińska. Tradycja klasyczna, socrealizm, estetyka zachodnia. Kraków: NOMOS.
TOMALA Karin (red.) 2001. Chiny - przemiany państwa i społeczeństwa w okresie reform 1978-2000. Warszawa: Trio.
ZHAO Songqiao et al (red.) 1997. Physical Geography of China. Beijing: Science Press.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: