Biologiczne i psychologiczne podstawy języka 15-BIPPJ-KJS-11
Treści kształcenia:
1. Rozwój badań neuropsychologicznych
2. Organizacja systemu nerwowego
3. Struktura i aktywność elektryczna mózgu
4. Metody badawcze w neurojęzykoznawstwie i neurokognitywistyce
5. Anatomia mózgu
6. Struktury mózgu (korowe i podkorowe) odpowiedzialne za mowę – percepcję i produkcję dźwięków mowy
7. Percepcja dźwięków i prozodii języka
8. Systemy korowe i podkorowe zaangażowane w pisanie i czytanie
9. Produkcja, reprezentacja i rozumienie słów
10. Produkcja i rozumienie zdań, oraz dyskursu
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi:
1. Potrafi nazwać, zlokalizować w mózgu i określić funkcje podstawowych struktur mózgu ze szczególnym naciskiem na struktury zaangażowane w procesy i funkcjonowanie języka, pamięci, emocji i świadomości
2. Potrafi wyliczyć i omówić zastosowanie najnowszych technologii do badań mózgu w zakresie języka i innych funkcji poznawczych
3. Potrafi omówić koncepcje organizacji i reprezentacji wiedzy w umyśle i wskazać zależności między koncepcjami teoretycznymi a badaniami empirycznymi
4. Potrafi wskazać cel, pytania i hipotezy badawcze, oraz określić metodykę badań omawianych w czytanych podręcznikach oraz artykułach naukowych
5. Potrafi przygotować i przedstawić prezentację na temat biologicznych i psychologicznych podstaw języka
6. Potrafi współpracować w grupie w celu krytycznej oceny analizowanych treści: określenia celu, prezentacji i logiki omawianego materiału oraz wskazania celu, pytania/hipotezy badawczej oraz metodyki badań w omawianym rozdziale/artykule
7. Potrafi podjąć merytoryczną dyskusję, skrytykować wystąpienia innych, odpowiedzieć na krytykę własnych argumentów
Kryteria oceniania
Metody oceniania (F - formujące, P - podsumowujące):
F - test kontrolny z przygotowania do zajęć, ocena ustna prezentacji/udziału w dyskusji (w zakresie merytorycznym i formy wypowiedzi);
P - test z opanowania omawianej wiedzy;
Literatura
Kemmerer, D. 2015. Cognitive Neuroscience of Language. Psychology Press.
Kolb, B. - I. Whishaw. 2009. Fundamentals of human neuropsychology (6th ed.) Worth Publishers.
Sternberg, R. 2009. Cognitive psychology (5th ed.) Wadsworth.
Brown, C. - P. Hagoort. 2003. The neurocognition of language. OUP.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: