Badania eksperymentalne produkcji i przetwarzania mowy 15-BEPIPM-KJS-11
Treści kształcenia:
1. Wstęp. Cechy dobrego naukowca
2. Analiza mowy. Problem wielkości próby
3. Przygotowywania bodźców słuchowych - warsztaty
4. Wykorzystywanie EEG w badaniach przetwarzania mowy
5. Percepcja kategoryczna
6. Prowadzenie badań z dziećmi i młodzieżą
7. Badanie percepcji mowy u niemowląt
8. Nabywanie prawdopodobieństwa przejść
9. Badanie percepcji mowy u osób wielojęzycznych
10 Prozodia emocjonalna u osób jedno- i dwujęzycznych
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi:
1. Wskazać najważniejsze problemy przy badaniach analizujących mowę (akustycznie lub percepcyjnie) oraz możliwe rozwiązania tych problemów;
2. Wymienić potencjalne problemy przy prowadzeniu badań z dziećmi i młodzieżą oraz wskazać możliwe rozwiązania tych problemów; wymienić procedury konieczne do przeprowadzenia takich badań;
3. Wymienić możliwe techniki badania percepcji i produkcji mowy u dorosłych i dzieci, podać przykłady badań (analiza akustyczna i percepcyjna, eksperymenty behawioralne, MEG, EEG);
4. Wyjaśnić pojęcia: percepcja kategoryczna, prawdopodobieństwo przejść (transitional probability), perceptualny magnes (perceptual magnet effect); podać przykłady badań, które badają te zjawiska;
5. Czytać i krytycznie analizować artykuły z zakresu percepcji i produkcji mowy;
6. Przygotować akustyczne bodźce do badania w odpowiedniej jakości;
7. Zaplanować badanie z zakresu produkcji i percepcji mowy;
8. Przygotować prezentację nt. wyników badań empirycznych i wygłosić ją przed grupą
Kryteria oceniania
Prezentacje, udziału w dyskusji, test z opanowania omawianej wiedzy
bardzo dobry (bdb; 5,0): student bardzo dobrze zna i rozumie zagadnienia dotyczące badań produkcji i percepcji mowy, potrafi zastosować tę wiedzę w planowaniu i przeprowadzaniu prostych projektów badawczych, bardzo dobrze opanował terminologię i umie się nią posługiwać w języku mówionym i pisanym
dobry plus (+db; 4,5): student bardzo dobrze zna i rozumie zagadnienia dotyczące badań produkcji i percepcji mowy, potrafi zastosować tę wiedzę w planowaniu i przeprowadzaniu prostych projektów badawczych, bardzo dobrze opanował terminologię i umie się nią posługiwać w języku mówionym i pisanym, lecz popełnia drobne błędy
dobry (db; 4,0): student dobrze zna i rozumie zagadnienia dotyczące badań produkcji i percepcji mowy, potrafi zastosować tę wiedzę w planowaniu i przeprowadzaniu prostych projektów badawczych, bardzo dobrze opanował terminologię i umie się nią posługiwać w języku mówionym i pisanym w stopniu zadowalającym, lecz popełnia okazjonalne błędy
dostateczny plus (+dst; 3,5): student zna i rozumie zagadnienia dotyczące badań produkcji i percepcji mowy w stopniu podstawowym, potrafi częściowo zastosować tę wiedzę w planowaniu i przeprowadzaniu prostych projektów badawczych, opanował terminologię i umie się nią posługiwać w języku mówionym i pisanym w stopniu zadowalającym, lecz popełnia błędy
dostateczny (dst; 3,0): student zna i rozumie zagadnienia dotyczące badań produkcji i percepcji mowy w stopniu podstawowym, potrafi częściowo zastosować tę wiedzę w planowaniu i przeprowadzaniu prostych projektów badawczych, opanował podstawową terminologię i umie się nią posługiwać w języku mówionym i pisanym w stopniu podstawowym, lecz popełnia błędy
niedostateczny (ndst; 2,0): student nie zna lub nie rozumie zagadnień dotyczących badań produkcji i percepcji mowy, nie potrafi zastosować tej wiedzy w planowaniu i przeprowadzaniu prostych projektów badawczych, nie opanował podstawowej terminologii i nie umie się nią posługiwać w języku mówionym i pisanym w stopniu podstawowym bez popełniania rażących błędów.
Literatura
Cutler, A. (2008). The abstract representations in speech processing. The Quarterly Journal of Experimental Psychology, 61(11), 1601–1619. http://doi.org/10.1080/13803390802218542
Davidson, L. (2010). Phonetic bases of similarities in cross-language production: Evidence from English and Catalan. Journal of Phonetics, 38(2), 272–288. http://doi.org/10.1016/j.wocn.2010.01.001, 2) Wrembel, M., Marecka M., Zembrzuski, D.,
Díaz, B., Baus, C., Escera, C., Costa, A., & Sebastián Gallés, N. (2008). Brain potentials to native phoneme discrimination reveal the origin of individual differences in learning the sounds of a second language. Proceedings of the National Academy of Sciences, 105(42), 16083–16088. http://doi.org/10.1073/pnas.0805022105
Díaz, B., Mitterer, H., Broersma, M., & Sebastián Gallés, N. (2012). Individual differences in late bilinguals' L2 phonological processes: From acoustic-phonetic analysis to lexical access. Learning and Individual Differences, 22(6), 680–689.
Fox, R. A., Flege, J. E., & Munro, M. J. (1995). The perception of English and Spanish vowels by native English and Spanish listeners: A multidimensional scaling analysis. The Journal of the Acoustical Society of America, 97(4), 2540–2551. http://doi.org/10.1121/1.411974
Kuhl, P. K., Williams, K. A., Lacerda, F., Stevens, K. N., & Lindblom, B. (1992). Linguistic experience alters phonetic perception in infants by 6 months of age. Science, 255(5044), 606–608. http://doi.org/10.1126/science.1736364
Kuhl, P. K., Ramírez, R. R., Bosseler, A., Lin, J.-F. L., & Imada, T. (2014). Infants' brain responses to speech suggest analysis by synthesis. Proceedings of the National Academy of Sciences of the United States of America, 111(31), 11238–11245. http://doi.org/10.1073/pnas.1410963111
Saffran, J. R., Aslin, R. N., & Newport, E. L. (1996). Statistical learning by 8-month-old infants. Science.
Weber, A., & Cutler, A. (2004). Lexical competition in non-native spoken-word recognition. Journal of Memory and Language. http://doi.org/10.1121/1.1810292
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: