Analiza tekstu i dyskursu w praktyce 15-ATIDWP-JIK-11
Treści kształcenia:
1. Teorie dyskursu i komunikacji w naukach humanistycznych i społecznych
2. Retoryka i inne źródła przednowoczesne
3. Źródła strukturalistyczne w analizie tekstu i dyskursu
4. Źródła etnometodologiczne w analizie tekstu i dyskursu
5. Socjologia języka
6. Lingwistyka tekstu
7. Analiza konwersacyjna
8. Analiza narratywna
9. Językoznawstwo krytyczne
10. Krytyczna analiza dyskursu: Szkoła brytyjska
11. Krytyczna analiza dyskursu: Podejście socjo-kognitywne
12. Krytyczna analiza dyskursu: Podejście dyskursywno-historyczne
13. Językoznawstwo korpusowe w analizie tekstu i dyskursu
14. Analiza multimodalna i dyskursywno-etnograficzna
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi:
1. przywołuje i rozpoznaje podejścia i tradycje badawcze w analizie tekstu i dyskursu
2. rozróżnia podejścia i tradycje badawcze w analizie tekstu i dyskursu
3. czyta ze zrozumieniem teksty źródłowe głównych przedstawicieli podejść i tradycji badawczych w analizie tekstu i dyskursu
4. identyfikuje kombinacje podejść i tradycji badawczych analizy tekstu i dyskursu
5. wykorzystuje pojedyncze podejścia i tradycje badawcze w analizie tekstu i dyskursu do własnych badań języka mediów i polityki
6. wykorzystuje kombinacje podejść i tradycji badawczych analizy tekstu i dyskursu do własnych analiz języka mediów i polityki
7. proponuje własną interpretację tekstów i bierze aktywny udział w dyskusji na zajęciach
8. korzysta ze źródeł literaturowych, głównie w języku angielskim
9. zna i prawidłowo posługuje się podstawowymi pojęciami z zakresu analizy tekstu i dyskursu
10. wyciąga wnioski i porządkuje efekty dyskusji
Kryteria oceniania
Metody oceniania (F - formujące, P - podsumowujące)
F – dyskusja podczas zajęć;
F - sprawdzenie przygotowania do zajęć (w tym krótkie sprawdziany na początku zajęć sprawdzające znajomość lektury)
F - obserwacja podczas dyskusji i prezentacji,
F - moderowanie dyskusji
P – egzamin pisemny: udzielenie poprawnych odpowiedzi na pytania dot. rozwoju, aktualnych trendów i zastosowania podejść badawczych w analizie tekstu i dyskursu
Literatura
Podręczniki:
Jaworski, Adam and Nikolas Coupland (eds.). 1999. The discourse reader. London: Routledge.
Johnstone, Barbara. 2008. Discourse analysis. Maleden: Blackwell.
Van Dijk, Teun A. (ed.). 2011. Discourse studies. Los Angeles: Sage.
Schiffrin, Deborah, Deborah Tannen and Heidi E. Hamilton (eds.). 2001. The handbook of discourse analysis. Malden: Blackwell.
de Beaugrande, Robert-Alain and Wolfgang Ulrich Dressler. 1990. Wstęp do lingwistyki tekstu (translated by Aleksander Szwedek). Warszawa: PWN.
Kress, Gunter and Theo van Leeuwen, T. 1996. Reading images. London: Routledge.
Van Dijk, Teun. A. (ed.). 2007. Discourse Studies. (5 Vols.). London: Sage.
Van Leeuwen, Theo. 2008. Discourse and practice. Cambridge: Cambridge University Press.
Wodak, Ruth and Michael Meyer.
Inne teksty:
Duszak, Anna and Norman Fairclough (eds). 2008. Krytyczna Analiza Dyskursu. Kraków: Universitas. Duszak, Anna. 1998. Tekst, dyskurs, komunikacja międzykulturowa. Warszawa: PWN.
Dressler, Wolfgang Ulrich. 1978. Current trends in textlinguistics. Berlin: Mouton de Gruyter.
Fairclough, Norman. 2010. Critical Discourse Analysis. (2nd edition.) London: Longman.
Johnstone, Barbara. 2001. “Discourse analysis and narrative”, in: Deborah Schiffrin, Deborah Tannen and Heidi E. Hamilton (eds.). 2001. The handbook of discourse analysis. Malden: Blackwell.
Ochs, Elinor. 2011. “Narrative in everyday life”, in: Teun Van Dijk. (ed.).2007. Discourse studies: A multidisciplinary introduction. (2nd edition.). London: Sage.
Maestrie, Rajend. 2008. “Sociolinguistics and sociology of language“, in: Bernard Spolsky and Francis M. Hult (eds.). 2008. The handbook of educational linguistics. Malden: Blackwell, 66-82.
Krzyżanowski, Michał. 2011. Ethnography and critical discourse analysis: Towards a problem-oriented research dialogue, Critical Discourse Studies 8: 231-238.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: