Australia i Nowa Zelandia jako społeczeństwa wielokulturowe 15-AINZJSW-ANZ-11
- Wprowadzenie do zagadnienia wielokulturowości społeczeństw Australii i Nowej Zelandii.
- Polityka rządów Australii i Nowej Zelandii wobec Ludności Rdzennej: zarys historyczny, walka o prawa cywilne
- Kwestia ziemi i prawa do ziemi Ludności Rdzennej Australii: Terra Nullius, Native Title, współczesne starania o wprowadzenie traktatów do konstytucji
- Kwestia ziemi i prawa do ziemi Maorysów w Nowej Zelandii: Traktat Waitangi, prawa Maorysów do wybrzeży i wód morskich
- Edukacja Ludności Rdzennej Australii: historia przymusowej asymilacji przez edukację, współczesne międzykulturowe programy nauczania
- Edukacja Maroysów w Nowej Zelandii: historia edukacji Maorysów, współczesne maoryskie instytucje edukacyjne
- Odrodzenie kulturowe Aborygenów i Wyspiarzy Cieśniny Torresa: język, tradycje, samorządność
- Odrodzenie kulturowe Maorysów w Nowej Zelandii: język, tradycje, samorządność
- Napływ ludności do Australii – zarys historyczny imigracji i polityki imigracyjnej
- Napływ ludności do Nowej Zelandii – zarys historyczny imigracji i polityki imigracyjnej
- Wybrane grupy imigracyjne – charakterystyka i wpływ na społeczeństwo i kulturę Australii: Chińczycy i Włosi.
- Wybrane grupy imigracyjne – charakterystyka i wpływ na społeczeństwo i kulturę Nowej Zelandii: Polinezyjczycy,
- "Wiek Azjatycki" - współczesna polityka Australii wobec krajów Azji
- Współczesna polityka wobec uchodźców w Australii ("Black sites") i Nowej Zelandii
- Polityka wielokulturowości w Australii i Nowej Zelandii w kontekście prawa międzynarodowego: (UNDRIP, UNDHR, UNHCR)
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi:
- Scharakteryzować procesy historyczne i polityczne mające wpływ na sytuację społeczno-ekonomiczną Aborygenów, Wyspiarzy Cieśniny Torresa i Maorysów
- Opisać społeczności i kulturę Aborygenów, Wyspiarzy Cieśniny Torresa i Maorysów
- Opisać i łączyć ze sobą procesy historyczne i polityczne mające wpływ na napływ ludności do Australii i Nowej Zelandii
- Scharakteryzować i ocenić wkład poszczególnych grup etnicznych na społeczeństwo i kulturę Australii i Nowej Zelandii
- Opisać procesy zachodzące w społeczeństwach Australii i Nowej Zelandii w kontekście szerszych procesów (post)kolonialnych
- Korzystać z literatury przedmiotu w języku angielskim i polskim
prawidłowo posługiwać się podstawową terminologią przedmiotu
Kryteria oceniania
Metody oceniania:
- Ocena za 30-minutową prezentację/dyskusję poprowadzoną raz w ciągu semestru
- Esej zaliczeniowy na temat wybranego zagadnienia związanego z tematyką kursu
Kryteria oceniania:
bardzo dobry (bdb; 5,0)
dobry plus (+db; 4,5)
dobry (db; 4,0)
dostateczny plus (+dst; 3,5)
dostateczny (dst; 3,0)
niedostateczny (ndst; 2,0)
Literatura
ATSIC, AIATSIS. 2003. Treaty: Let's get it right! Canberra: Australian Institute of Australian and Torres Strait Islander Studies.
Broome. Richard. 1982. Aboriginal Australians: Black Response to White Dominance 1788-1890. Sydney: Allen&Unwin.
Australian Aboriginal Studies Journal. AIATSIS.
MAI: A New Zealand Journal of Indigenous Scholarship.
https:www.teara.govt.nz/en
http://www.alrc.gov.au/publications/3.%20Aboriginal%20Societies%3A%20The%20Experience%20of%20Contact/changing-policies-towards-aboriginal
http://www.theaustralian.com.au/opinion/education-fails-indigenous-kids/news-story/05c4f6710d06d38eeca779fdcc7bb5a8
Markus, Andrew. 2014. "Attitudes to immigration and cultural diversity in Australia", Journal of Sociology, 50/1.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: