Teoretyczne koncepcje integracji zróżnicowanej 14-XTKIZ
Ścieżka realizowana w ramach projektu „ Jean Monnet Chair - The changing perspective of the European integration process in the Multi-Speed European Union współfinansowanego ze środków Jean Monet Programme LLP, nr grantu 553533-EPP-1-2014-1-PL-EPPJMO-CHAIR.
1. Wprowadzenie (2h A.J, B.P-M)
2. Idea integracji zróżnicowanej w okresie tworzenia się Wspólnot Europejskich e-learning (4h)
3. Koncepcje teoretyczne zróżnicowanej integracji cześć I (2h A.J)
4. Historyczne przykłady integracji zróżnicowanej cześć I e-learning (4 h)
5. Koncepcja wielopoziomowego zarządzania w UE e-learning (4 h)
6. Studia europejskie z perspektywy stosunków międzynarodowych (2h, BPM)
7. Koncepcje teoretyczne zróżnicowanej integracji cześć II (2h A.J)
8. Historyczne przykłady integracji zróżnicowanej cześć II e-learning (4 h)
9. Metody badawcze w badaniach koncepcji teoretycznych zróżnicowanej integracji (2h, B.P-M)
10. Konsekwencje integracji zróżnicowanej dla Unii Europejskiej e-learning(4 h)
11. Podsumowanie – konsultacje (2h, A.J., B.P-M)
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Efekty kształcenia
• Definiuje podstawowe terminy związane z procesem integracji europejskiej, wymienia cele integracji, a także określa zasady i procedury związane z integracją europejską w warunkach integracji zróżnicowanej
• Charakteryzuje poszczególne etapy procesu kształtowania i przebiegu integracji europejskiej w odniesieniu do zmian w prawie europejskim oraz opisuje mechanizmy integracji europejskiej w warunkach integracji zróżnicowanej
• Charakteryzuje zmieniającą się rolę i uprawnienia obywateli Unii Europejskiej w Europie integracji zróżnicowanej
• Analizuje sytuację zastosowania w konkretnych przypadkach integracji zróżnicowanej, a także wyszukuje (przygotowuje) dokumentację i informacje o procesie integracji europejskiej w warunkach integracji zróżnicowanej, korzysta z możliwości wykorzystania tej dokumentacji i jej zastosowania w praktyce
• Rozpoznaje mechanizmy funkcjonowania instytucji europejskiej oraz procesy integracyjne w warunkach integracji zróżnicowanej
• Interpretuje konsekwencje integracji zróżnicowanej w Unii Europejskiej dla sytuacji jej obywateli
• Potrafi wyrażać oceny dotyczące zastosowania mechanizmów integracji europejskiej w warunkach integracji zróżnicowanej w praktyce
• Wykazuje aktywność w zakresie samodzielnego poszerzania wiedzy dotyczącej integracji europejskiej w warunkach integracji zróżnicowanej
Kryteria oceniania
Test: on-line. Zakres materiału dotyczy części e-learningowej. Dodatkowo zachęcamy do przygotowania pracy zaliczeniowej (eseju ok. 4-6 stron), która znajdzie się w publikacji przygotowanej w ramach projektu
Literatura
Czachór Z., Kryzys i zaburzona dynamika Unii Europejskiej, Elipsa, Warszawa 2013.
Ruszkowski J., Wojnicz L. (red.), Multi-level governance w Unii Europejskiej, Volume 7 of Jean Monet Books, IPiE Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin 2013.
Wojtaszczyk K.A., W. Jakubowski (red.), Studia europejskie. Zagadnienia metodologiczne, WAiP, Warszawa 2010.
Elgström O. (red.), European Union Council Presidencies. A comparative perspective, London 2003.
Cichocki M.A., System Europa, ( w:) Staniłko J.F. (red.) Europejski ład gospodarczy w 2020 roku, Instytut Sobieskiego, Warszawa 2012.
Cooper R., Pękanie granic. Porządek i chaos w XXI w., Poznań 2005.
Czachór Z., Główne kierunki i dynamika zmian w Unii Europejskiej. "Sprawy Międzynarodowe", nr 2, 2010.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: