Edukacja informacyjna i źródłowa 14-XPS1OEIZ
TK_01 System biblioteczno-informacyjny UAM w Poznaniu:
-Biblioteka Uniwersytecka, biblioteki wydziałowe
-charakterystyka zbiorów ( P_W01, P_ W06, P_U01)
TK_02 Podstawowe zasady korzystania ze wspólnego dla całego systemu biblioteczno- informacyjnego regulaminu korzystania ze zbiorów bibliotecznych (P_W01, P_ W02, P_W03, P_U01)
TK_03 Konto czytelnika. Korzyści wynikajce z oferowanych możliwości: zdalny zapis, karta biblioteczna; charakterystyka konta, podstawowe zasady: zamówienia, prolongaty, rezerwacje (p_W02, P_W06, P_U03)
TK_04 Tradycyjne źródła informacji:
- bibliografie, encyklopedie, słowniki, opracowania, monografie (P_W06, P_U04, P_U05, P_K02)
TK_05 Charakterystyka elektronicznych źródeł informacji – dostępy do krajowych i zagranicznych zasobów wiedzy: bazy danych, czasopisma elektroniczne, książki elektroniczne, biblioteki wirtualne, repozytoria (P_W05, P_U04)
TK_06 Wyszukiwanie książek i czasopism . Charakterystyka niezbędnych narzędzi wyszukiwawczych: wyszukiwarka, katalog on-line, katalog kartkowy dostępny w formie tradycyjnej i elektronicznej (P_W06, P_U04)
TK_07 Ważne katalogi on-line w Polsce:
-katalogi BN
-Katalog KaRo(Katalog Rozproszony Bibliotek Polskich)
-NUKAT(katalog centralny zbiorów polskich bibliotek naukowych i akademickich)
-katalogi za granicą (P_W05, P_U04, P_K02)
TK_08 Praktyczne wskazówki dotyczące poszukiwania literatury: wyszukiwanie tematyczne, proste, logiczne, zaawansowane (katalog on-line, wyszukiwarka, katalog tradycyjny Digit Cards – zasady działania). (P_W04, P_W05, P_K03)
TK_09 Wypożyczenia z księgozbioru dydaktycznego wypożyczalni
- wypożyczenia i odbiór książek z magazynu
- zamówienia książek i czasopism z całego zasobu bibliotecznego w czytelniach i do czytelń
-uprawnienia do wypożyczania (P_W06, P_ U05, P_K03)
TK_10 Warsztat naukowy studenta – szkolenia.
Bibliografie: rodzaje, zasady tworzenia opisu, bibliografia załącznikowa (P_W08, P_U06, P_K04, P_K05)
TK_11 Plagiat: definicja i konsekwencje, przykłady plagiatu (P_W08, P_K04, P_K05)
TK_12 Usługi biblioteczne: Zapytaj bibliotekarza, Zaproponuj kupno książki (P_W07, P_U07).
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA:
P_W01 Ma podstawową wiedzę o miejscu i znaczeniu systemu biblioteczno-informacyjnego UAM w Poznaniu oraz specyfice przedmiotowej edukacji informacyjnej i źródłowej.
P_W02 Zna i rozumie potrzebę bycia użytkownikiem systemu biblioteczno- informacyjnego UAM
P_W03 Zna podstawową terminologię dotyczącą edukacji informacyjnej i źródłowej
P_W04 Ma uporządkowaną wiedzę ogólną i podstawową, obejmującą terminologię, teorię z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów w powiązaniu z edukacją informacyjną i źródłową
P_W05 Ma ogólną wiedzę na temat wyszukiwania źródeł informacji i świadomość możliwości korzystania z nich
P_W06 Ma podstawową wiedzę na temat obowiązujących zasad oraz możliwości zamawiania i wypożyczania w systemie biblioteczno-informacyjnym UAM
P_W07 Ma podstawową wiedzę o usługach obowiązujących w systemie biblioteczno-informacyjnym UAM i zakresie korzystania z nich
P_W08 Ma podstawową wiedzę w zakresie umiejętności zbierania materiałów oraz poprawnie sporządza bibliografię dla celów pracy licencjackiej
UMIEJĘTNOŚCI
P_U01 Dysponuje wiedzą o zbiorach Biblioteki Uniwersyteckiej oraz macierzystej biblioteki wydziałowej
P_U02 Umie samodzielnie stać się użytkownikiem systemu biblioteczno-informacyjnego UAM
P_U03 Posiada umiejętność swobodnego dysponowania kontem czytelnika, poprzez korzystanie z usług tam oferowanych
P_U04 Posiada umiejętność trafnego zdobywania informacji poprzez samodzielne wyszukiwanie książek i czasopism, w katalogach BU i innych katalogach on-line
P_U05 Posiada umiejętność samodzielnego zamawiania i wypożyczania książek i czasopism
P_U06 Posiada umiejętność samodzielnego tworzenia bibliografii i przypisów
P_U07 Posiada umiejętność korzystania z usług bibliotecznych przydatnych w procesie nauki
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
P_K01 Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
P_K02 Potrafi odpowiednio określić priorytety wyszukiwania źródeł służące realizacji wyznaczonego zadania
P_K03 Potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności wyszukiwawcze
P_K04 Posiada umiejętność pracy badawczej na poziomie licencjatu i wykazuje odpowiedzialność za skutki działań własnych
P_K05 Ma świadomość obowiązku twórczego poszukiwania odpowiedzi na wyznaczony przez promotora temat
Kryteria oceniania
Metody oceny: zaleczenie
Kryteria oceniania:
- samodzielne zapoznanie się z modułem przedmiotu posadowionym na platformie e-learningowej Moodle,
- poprawne zaliczenie quizów,
- zaliczenie testu kończącego przedmiot edukacja informacyjna i źródłowa w tym sporządzanie przypisów i bibliografii.
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Jarosław Pacek, Bibliografia w zmieniającym się środowisku informacyjnym, Nauka-Dydaktyka-Praktyka, nr 120, Warszawa 2010.
2. Rola katalogu centralnego NUKAT w kształtowaniu społeczeństwa wiedzy w Polsce , pod red. Marii Burchard, Kamilli Grzędzińskiej, Agnieszki Kasprzyk, Nauka-Dydaktyka-Praktyka, nr 122, Warszawa 2010.
3. Mariola Antczak, Anna Nowacka, Przypisy. Powołania. Bibliografia załącznikowa. Jak tworzyć i stosować. Podręcznik, Nauka-Dydaktyka-Praktyka, nr 99, Warszawa 2009.
Literatura uzupełniająca:
1. Bibliografia. Teoria. Praktyka. Dydaktyka, pod red. Jadwigi Woźniak –
Kasperek, Mikołaja Ochmańskiego, Nauka-Dydaktyka-Praktyka, nr 106, Warszawa 2009.
2. Anna Sitarska, Z warsztatu bibliografa, Białystok 2006.
3. E-learning w kształceniu akademickim, pod red. Marcina Dąbrowskiego i Marii Zając, Warszawa 2006.
4. KARWASIŃSKA Emilia, KOZAK Halina, „Ask a librarian” – serwis Biblioteki Uniwersyteckiej w Poznaniu, „Biuletyn EBIB” [online], Luty 2011 nr 1, [dostęp: 4 kwietnia 2012], Dostępny w Internecie
http://www.nowyebib.info/2011/119/a.php?karwasinska_kozak
5. RYCHLIK Małgorzata, KARWASIŃSKA Emilia, AMUR – Repozytorium Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu [online], "EBIB" 2010, Materiały konferencyjne nr 21, II Międzynarodowa Konferencja Open Access w Polsce, V konferencja EBIB – Internet w Bibliotekach, . ISBN 83-921757-6-X. Dostęp w Internecie:
http://www.ebib.info/publikacje/matkonf/mat21/rychlik_karwasinska.php
6. Wojcik Krystyna, Piszę akademicką pracę promocyjną - licencjacką, magisterską, doktorską , wyd. 9 uzup. i zm., Warszawa, Wolters Kluwer, 2015.
7. Zbroińska Barbara, Piszę pracę licencjacką i magisterską: praktyczne wskazówki dla studenta, wyd. 4 zm., Kielce, Wydawnictwo Uniwersytetu Jana Kochanowskiego, 2014.
8.Zenderowski Radosław, Praca magisterska - licencjat: krótki przewodnik po metodologii pisania i obrony pracy dyplomowej, wyd. 8, Warszawa, CeDeWu, 2015.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: