Kaukaz Południowy i Północny - problemy i wyzwania dla regionu 14-XKKPP
TK_01 - Wprowadzenie do zajęć.
Przedstawienie celów przedmiotu, harmonogramu zajęć, zapoznanie studentów z warunkami zaliczenia, oraz literaturą podstawową i uzupełniająca. Wprowadzenie podstawowych pojęć (P_W01, P_W02, P_W03).
TK_02 - Historia Kaukazu Północnego oraz Południowego.
Historia regionu od XVIII w., aż do roku 1991 r. Określenie wpływów rosyjskich, tureckich oraz perskich w regionie (P_W01, P_W02).
TK_03 - Armenia: polityka – społeczeństwo – gospodarka.
Ewolucja systemu politycznego Armenii od momentu uzyskania niepodległości, system partyjny, podstawowe informacje na temat gospodarki tego kraju, problemów społecznych (P_W01, P_U01, P_U02, P_U03, P_U05).
TK_04 - Azerbejdżan: polityka – społeczeństwo – gospodarka.
Ewolucja systemu politycznego Azerbejdżanu od momentu uzyskania niepodległości, system partyjny, podstawowe informacje na temat gospodarki tego kraju, problemów społecznych (P_W01, P_U01, P_U02, P_U03, P_U05).
TK_05 - Gruzja: polityka – społeczeństwo – gospodarka.
Ewolucja systemu politycznego Gruzji od momentu uzyskania niepodległości, system partyjny, podstawowe informacje na temat gospodarki tego kraju, problemów społecznych (P_W01, P_U01, P_U02, P_U03, P_U05).
TK_06 - Konflikty regionalne na obszarze Kaukazu Południowego.
Przybliżenie problematyki konfliktów regionalnych, występujących w regionie Kaukazu Południowego – konfliktu pomiędzy Azerbejdżanem, a Armenią o Górski Karabach, rosyjsko – gruzińskich konfliktów terytorialnych (P_W01, P_W03).
TK_07 - Kaukaz Południowy jako obszar wpływów Federacji Rosyjskiej.
Charakterystyka rosyjskiej polityki zagranicznej wobec obszaru Kaukazu Południowego. Analiza oficjalnych dokumentów opracowanych przez główne ośrodki decyzyjne w Rosji, które odnoszą się do Kaukazu Południowego (takich jak doktryny wojenne, koncepcje polityki zagranicznej). Charakterystyka stosunków bilateralnych Rosji z Armenią, Azerbejdżanem oraz z Gruzją (P_W01, P_W03).
TK_08 - Kaukaz Południowy jako obszar rywalizacji międzynarodowej.
Relacje Armenii, Azerbejdżanu i Gruzji z mocarstwami regionalnymi – Iranem i Turcją, oraz z mocarstwem światowym jakim są Stany Zjednoczone. Miejsce Kaukazu Południowego w koncepcjach polityk zagranicznych Iranu, Turcji oraz Stanów Zjednoczonych (P_W01, P_W03, P_U01, P_U02, P_U03, P_K01).
TK_09 - Procesy integracyjne na Kaukazie Południowym.
Próba odpowiedzi na pytanie, czy procesy integracyjne na Kaukazie Południowym zakończyły się sukcesem, czy niepowodzeniem. Określenie czynników sprzyjających procesom integracyjnym i tych, które stanowią przeszkody w integracji regionu. Prognozy dotyczące przyszłości procesów integracyjnych (P_W01, P_W03, P_U01, P_U02, P_U03, P_U04, P_K01).
TK_10 - Przyszłość „Partnerstwa Wschodniego”.
Czym jest „Partnerstwo Wschodnie”, największe problemy „Partnerstwa Wschodniego”, próba prognozy rozwoju tej inicjatywy (P_W01, P_W03, P_U01, P_U02, P_U03, P_U04, P_K01).
TK_11 - Kaukaz Północny jako część Federacji Rosyjskiej.
Podział terytorialny Federacji Rosyjskiej, zapoznanie się z podstawowymi informacjami na temat republik wchodzących w skład Federacji Rosyjskiej, leżących na Kaukazie Północnym - Republiki Karaczajsko-Czerkieskiej, Republiki Kabardyjsko-Bałkarskiej, Republiki Osetii Północnej, Republiki Inguszetii, Republiki Czeczenii, Republiki Dagestanu (status prawny republik w ramach Federacji Rosyjskiej, społeczeństwo, gospodarka, lokalni liderzy polityczni) (P_W02, P_U01, P_U02, P_U03, P_U05).
TK_12 - Federacja Rosyjska wobec problemu radykalnego islamu pochodzącego z Kaukazu Północnego.
Problem radykalnego islamu pochodzącego z Kaukazu Północnego z perspektywy bezpieczeństwa wewnętrznego Federacji Rosyjskiej, cechy charakterystyczne terroryzmu pochodzącego z Kaukazu Północnego, przybliżenie najważniejszych zamachów zorganizowanych przez bojowników kaukaskich (P_W02).
TK_13 - Kultura narodów Kaukazu Południowego oraz Północnego.
Charakterystyka kultur narodów Kaukazu Południowego oraz Północnego (P_W01, P_W02).
TK_14 - Komunikacja międzykulturowa z przedstawicielami narodów kaukaskich.
Określenie czym jest komunikowanie międzykulturowe, opis podstawowych barier w komunikowaniu międzykulturowym. Rozwiązywanie barier w zakresie komunikacji międzykulturowej (wynikających z różnych systemów wartości, norm, wierzeń) z przedstawicielami narodów kaukaskich (P_W01, P_W02, P_U01, P_U02, P_U03, P_K01, P_K02, P_K03).
TK_15 - Podsumowanie problematyki poruszanej podczas zajęć.
Podsumowanie tematyki poruszanej podczas zajęć, poinformowanie studentów o ocenach końcowych (P_W01, P_W02).
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
P_W01 - Student uzyskuje wiedzę na temat historii, systemów politycznych, systemów partyjnych, gospodarek, kultur państw Kaukazu Południowego (Armenii, Azerbejdżanu i Gruzji) (K_W03, K_W04, K_W07, K_W08).
P_W02 - Student rozwija wiedzę na temat republik wchodzących w skład Federacji Rosyjskiej, które znajdują się na Kaukazie Północnym (Republiki Karaczajsko-Czerkieskiej, Republiki Kabardyjsko-Bałkarskiej, Republiki Osetii Północnej, Republiki Inguszetii, Republiki Czeczenii, Republiki Dagestanu) (K_W03, K_W04, K_W07, K_W08).
P_W03 - Student uzyskuje wiedzę na temat uwarunkowań, specyfiki, mechanizmów, instytucji oraz głównych problemów stosunków międzynarodowych na obszarze Kaukazu Południowego (K_W02, K_W04, K_WO7).
P_U01 - Student potrafi prawidłowo opisać problemy i wyzwania, jakie stoją przed regionem Kaukazu Południowego oraz Kaukazu Północnego (zarówno w wymiarze wewnątrzpaństwowym jak i międzynarodowym) (K_UO1).
P_U02 - Student uzyskuje umiejętność wyszukiwania i analizowania informacji na temat państw Kaukazu Południowego (Armenii, Azerbejdżanu oraz Gruzji) oraz republik wchodzących w skład Federacji Rosyjskiej leżących na Kaukazie Północnym (Republiki Karaczajsko-Czerkieskiej, Republiki Kabardyjsko-Bałkarskiej, Republiki Osetii Północnej, Republiki Inguszetii, Republiki Czeczenii, Republiki Dagestanu) (K_U02, K_U07).
P_U03 - Student uzyskuje umiejętność rozumienia przyczyn oraz przebiegu procesów zachodzących w regionie Kaukazu Południowego i Północnego (K_U03, K_U08).
P_U04 - Student uzyskuje umiejętność prognozowania przebiegu procesów i zjawisk (politycznych, gospodarczych) na obszarze Kaukazu Południowego oraz Kaukazu Północnego wykorzystując przy tym standardowe metody i narzędzia stosowane w naukach politycznych i stosunkach międzynarodowych (K_U04).
P_U05 - Student uzyskuje umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim z tematyki Kaukazu Południowego i Kaukazu Północnego (K_U10).
P_K01 - Student potrafi pracować w grupie i ma świadomość znaczenia pracy zespołowej (K_K02).
P_K02 - Student rozumie potrzebę poszerzania wiedzy (kształcenia ustawicznego), która przydaje się w dalszej działalności zawodowej (K_K01).
P_K03 - Student jest przygotowany do uczestnictwa w projektach, w których uczestniczą również przedstawiciele narodów kaukaskich. Rozumie znaczenie międzynarodowych i międzykulturowych kontaktów. Student ma świadomość zróżnicowania kulturowego i mentalnego narodów (K_K08).
Kryteria oceniania
OCENA FORMUJĄCA – ocena ciągła na podstawie aktywności i obecności na zajęciach.
OCENA PODSUMOWUJĄCA - na ocena na podstawie wystąpienia ustnego w języku polskim z tematyki Kaukazu Południowego oraz Północnego, pracy w grupach podczas zajęć, a także obecności na zajęciach.
KRYTERIA OCENIANIA:
5,0 - znakomita wiedza, bardzo dobrze opanowane umiejętności oraz wykształcone kompetencje personalne
i społeczne
4,5 - pogłębiona wiedza, dobrze wyuczone umiejętności oraz wykształcone kompetencje personalne i
społeczne
4,0 - dobra wiedza, dobrze wyuczone umiejętności oraz wykształcone kompetencje personalne i społeczne
3,5 - zadawalająca wiedza, wyuczone umiejętności oraz kompetencje personalne i społeczne
3,0 - podstawowa wiedza, opanowane najważniejsze umiejętności oraz wykształcone podstawowe
kompetencje personalne i społeczne
2,0 - niezadawalająca wiedza, nieopanowane umiejętności oraz niewykształcone kompetencje personalne i
społeczne
Literatura
Literatura podstawowa:
- Materski W., Gruzja, Warszawa 2000
- Region Kaukazu w stosunkach międzynarodowych, red. K. Iwańczuk, T. Kapuśniak, Lublin 2008
- Świętochowski T., Azerbejdżan, Warszawa 2006
- Ustroje polityczne krajów Wspólnoty Niepodległych Państw, red. W. Baluk, A. Czajowski, Wrocław 2007
- Wańczyk K., Polityka Federacji Rosyjskiej wobec Regionu Morza Kaspijskiego w latach 1999-2004, Toruń 2007
Literatura uzupełniająca:
- Baranowski B., Baranowski K., Historia Gruzji, Ossolineum 1987
- Bryc A., Cele polityki zagranicznej Federacji Rosyjskiej, Toruń 2004
- Federacja Rosyjska w stosunkach międzynarodowych, red. A. Czarnocki, I. Topolski, Lublin 2006
- Furier A., Droga Gruzji do niepodległości, Poznań 2000
- Geopolityka rurociągów. Współzależność energetyczna a stosunki międzynarodowe na obszarze postsowieckim, red. E. Wyciszkiewicz, Warszawa 2008
- Kaukaz w dobie globalizacji, red. A. Furier, Poznań 2005
- Kwiatkiewicz P., Azerbejdżan: ukształtowanie niepodległego państwa, Toruń 2009
- Polityka Federacji Rosyjskiej wobec państw członkowskich WNP, red. E. Cziomer, M. Czajkowski, Kraków 2006
- Sytuacja wewnętrzna w krajach postkomunistycznych Europy i Azji oraz ich polityka międzynarodowa w latach 2006 – 2007, red. J. M. Fiszer, Warszawa 2007
- Włodkowska A., Polityka Federacji Rosyjskiej na obszarze WNP, Toruń 2006
- Wybrane problemy badań wschodnich, red. Z.J. Winnicki, W. Baluk, G. Tokarz, Wrocław 2007
- Zakrzewska – Dubasowa, M., Historia Armenii, Ossolineum 1990
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: