Historia a polityka w Polsce współczesnej. Polskie spory wokół historii najnowszej 14-XHISP
TK_01 Pamięć zbiorowa a polityka historyczna. P_W03, P_W04, P_U02, P_U03 P_K02
TK_02 Stosunki polsko - żydowskie w XX w. P_W01 P_K01 P_K03
TK_03 Spory historyczne. Polacy i Żydzi 1 (on-line) P_W01 P_W02 P_U01 P_U03 P_U04 P_K01 P_K02 P_K03
TK_04 Spory historyczne. Polacy i Żydzi 2 (on-line) P_W01 P_W02 P_U01 P_U03 P_U04 P_K01 P_K02 P_K03
TK_05 Spory historyczne. Polacy i Niemcy P_W01 P_W02 P_U01 P_K01 P_K03
TK_06 Spory historyczne. Polacy i Rosjanie P_W01 P_W02 P_U01 P_K01 P_K03
TK_07 Spory wokół Powstania Warszawskiego 1 (on – line) P_W01 P_W02 P_U01 P_U03 P_U04 P_K01 P_K02 P_K03
TK_08 Spory wokół Powstania Warszawskiego 2 (on – line) P_W01 P_W02 P_U01 P_U03 P_U04 P_K01 P_K02 P_K03
TK_09 Spór o ocenę PRL P_W01 P_W02 P_U01 P_K01 P_K03
TK_10 Spór o stan wojenny 1 (on – line) P_W01 P_W02 P_U01 P_U03 P_U04 P_K01 P_K02 P_K03
TK_11 Spór o stan wojenny 2 (on – line) P_W01 P_W02 P_U01 P_U03 P_U04 P_K01 P_K02 P_K03
TK_12 Spory wokół początków III RP P_W01 P_W02 P_U01 P_K01 P_K03
TK_13 Czarna i biała legenda Okrągłego Stołu 1 (on – line) P_W01 P_W02 P_U01 P_U03 P_U04 P_K01 P_K02 P_K03
TK_14 Czarna i biała legenda Okrągłego Stołu 2 (on – line) P_W01 P_W02 P_U01 P_U03 P_U04 P_K01 P_K02 P_K03
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
P_W01 Identyfikuje i objaśnia wybrane tematy z pogranicza historii i polityki
P_W02 Charakteryzuje najważniejsze spory historyczno – polityczne we współczesnej Polsce
P_W03 Definiuje podstawowe pojęcia z zakresu badań nad pamięcią.
P_W04 Wskazuje najważniejsze instytucje odpowiedzialne za politykę historyczną.
P_U01 Interpretuje główne stanowiska i opinie we współczesnych sporach historyczno - politycznych
P_U02 Stosuje najważniejsze pojęcia wypracowane w toku badań nad pamięcią
P_U03 Identyfikuje metody i strategie polityki historycznej
P_U04 Projektuje działania instytucji działających w sferze polityki historycznej
P_K01 Jest wrażliwy na próby zinstrumentalizowania problematyki historycznej dla doraźnych celów politycznych
P_K02 Postępuje zgodnie z zasadami etyki przy projektowaniu działań z zakresu polityki historycznej
P_K03 Wyraża oceny wydarzeń historycznych i związanych z nimi postaw ludzkich bez zacietrzewienia i jednostronności
Kryteria oceniania
Zaliczenie na podstawie obecności i aktywności na zajęciach tradycyjnych oraz realizacji zadań praktycznych, projektów i testów dotyczących zajęć prowadzonych w formule zdalnej.
Literatura
Literatura obowiązkowa
• Nijakowski L., Polska polityka pamięci, Warszawa 2008.
• Machcewicz P., Spory o historię 2000 – 2011, Kraków 2012.
• Dudek A., Historia polityczna Polski : 1989-2005, Kraków 2007.
• Sowa A.L., Historia polityczna Polski 1944-1991, Kraków 2011.
Literatura uzupełniająca
• Cichocki M., Władza i pamięć. O politycznej funkcji historii, Kraków 2005.
• Cała A., Żyd wróg odwieczny. Antysemityzm w Polsce i jego źródła, Warszawa 2012.
• Dudek A., Reglamentowana rewolucja. Rozkład dyktatury komunistycznej w Polsce 1988-1990, Kraków 2004.
• Kwiatkowski P., Pamięć historyczna społeczeństwa polskiego w okresie transformacji, Warszawa 2008.
• Modi Memorandi. Leksykon kultury pamięci, Warszawa 2014
• Szacka B., Czas przeszły, pamięć, mit, Warszawa 2006.
• Portal Instytutu Pamięci Narodowej, http://www.ipn.gov.pl/, data dostępu: 1.03.2016
• Strona Muzeum Powstania Warszawskiego, http://www.1944.pl/, data dostępu: 1.03.2016.
• Ośrodek „Karta”, http://www.karta.org.pl/, data dostępu: 1.03.2016
• Centrum Badań nad zagładą Żydów PAN, http://www.holocaustresearch.pl/, 1.03.2016.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: