Główne nurty kultury światowej i polskiej w XX i XXI wieku 14-XGLNU
TK_01 Wprowadzenie do wykładu; główne pojęcia, kierunki i zjawiska w kulturze w XX i XXI wieku w Polsce i na świecie
TK_02 Kultura jako przekaz informacji – wielcy badacze nieznanych kultur i dziennikarze
TK_03 Prezentacja twórców i ich dzieł – polscy nobliści
TK_04 „Źródłem twórczości może być tylko etyka” – Tadeusz Różewicz
TK_05 „Współcześni z Camusem przez życie”
TK_06 Henryk Mikołaj Górecki – „chciałbym się dowiedzieć, co to jest muzyka”
TK_07 John Cage – „farby, które śpiewają”
TK_08 Jordi Savall – „wojna i pokój”
TK_09 Jackson Pollock – ekspresjonizm abstrakcyjny
TK_10 Jean-Michel Basquiat
TK_11 Szkice do portretów – Akira Kurosawa, Takeshi Kitano
TK_12 Lech Majewski – wybitny reżyser, pisarz, poeta
TK_13 Nowoczesność w architekturze (Chiny, Japonia)
TK_14 Igor Mitoraj – o pięknie
TK_15 Czy kryzys muzeów?
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
EK_W01 posiada podstawowy zasób wiedzy dotyczący głównych nurtów kultury w XX i XXI wieku
EK_W02 definiuje podstawowe pojęcia z zakresu antropologii i socjologii kultury
EK_U01 określa różnice między kulturą „wysoką” i „popularną”
EK_U02 rozumie, że każda wiedza o kulturze wymaga nieustannej weryfikacji
EK_K01 prezentuje postawę szacunku wobec innych kultur i docenia potrzebę dialogu międzykulturowego
EK_K02 rozwija wrażliwość na rozmaite formy ekspresji twórczej
Kryteria oceniania
Ocena kształtująca:
- ocena aktywności studentów w trakcie zajęć
Ocena podsumowująca:
- ocena pracy pisemnej na zadany temat
Kryteria:
5,0 znakomita wiedza, bardzo dobrze opanowane umiejętności oraz wykształcone kompetencje personalne i społeczne
4,5 pogłębiona wiedza, dobrze wyuczone umiejętności oraz wykształcone kompetencje personalne i społeczne
4,0 dobra wiedza, dobrze wyuczone umiejętności oraz wykształcone kompetencje personalne i społeczne
3,5 zadowalająca wiedza, wyuczone umiejętności oraz kompetencje personalne i społeczne
3,0 podstawowa wiedza, opanowane najważniejsze umiejętności oraz wykształcone podstawowe kompetencje personalne i społeczne
2,0 niezadowalająca wiedza, nieopanowane umiejętności oraz niewykształcone kompetencje personalne i społeczne
Literatura
Literatura podstawowa:
Carroll N., Filozofia sztuki masowej, Gdańsk 2011.
Deliege R., Historia antropologii, Warszawa 2011.
Foster H., Powrót realnego. Awangarda u schyłku XX wieku, Warszawa 2014.
Guilbaut S., Jak Nowy Jork ukradł ideę sztuki nowoczesnej, Warszawa 1992.
Nowicka E., Świat człowieka, świat kultury, Warszawa 1991.
Literatura uzupełniająca:
Majewski L., Oficjalne centrum świata, Warszawa 1998.
Turowski A., Manifest. Sztuka, która wznieca niepokój, Warszawa 2012.
Zaniewski W., Dokąd zmierza współczesna sztuka, Gdynia 2014.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: