Bezpieczeństwo narodowe a wolność jednostki 14-XBNWJ
TK_01 Teoretyczne podstawy konfliktu prawa do wolności z prawem do bezpieczeństwa P_W01 P_W03 P_U02 P_K01
TK_02 Prawne rozstrzygnięcie swobód obywatelskich w USA i wybranych członkach UE P_W02 P_U04 P_K01 P_K02
TK_03 Struktura instytucjonalna bezpieczeństwa narodowego USA w porównaniu z wybranymi europejskimi państwami P_W03 P_U03 P_K02
TK_04 Redefinicja amerykańskiego i europejskiego bezpieczeństwa narodowego P_W04 P_U01 P_U04 P_K01 P_K02
TK_05 Bezpieczeństwo narodowe i wolność jednostki w amerykańskiej i europejskiej praktyce w XXI wieku P_W03 P_W04 P_U01 P_U02 P_U04 P_K01
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
P_W01 definiuje pojęcia związane z prawem do bezpieczeństwa i prawem do wolności
P_W02 wymienia prawne podstawy amerykańskich i europejskich swobód obywatelskich
P_W03 rozpoznaje zasadność działalności zagranicznej i wewnętrznej Stanów Zjednoczonych Ameryki i wybranych członków UE w kontekście bezpieczeństwa publicznego
P_W04 objaśnia zmiany zachodzące w sposobie pojmowania przez Amerykanów i Europejczyków pojęcia bezpieczeństwa
P_U01 interpretuje wypowiedzi głównych twórców polityki bezpieczeństwa USA i członków UE
P_U02 rozstrzyga problemy związane z konfliktem prawa do wolności z prawem do bezpieczeństwa
P_U03 przeprowadza retrogresję, aby poznać rzeczywiste przyczyny działalności państw na rzecz bezpieczeństwa
P_U04 dostrzega trudności w godzeniu etyki z interesem państwa czy z postawą międzynarodowych podmiotów gospodarczych
P_K01 potrafi dążyć do konsensusu w aksjologicznych konfliktach czy sporach
P_K02 ma świadomość znaczenia różnorodności i wielokulturowości w funkcjonowaniu społeczeństw
Kryteria oceniania
OCENA FORMUJĄCA bieżąca ocena aktywności i obecności na zajęciach
OCENA PODSUMOWUJĄCA zaliczenie ustne
KRYTERIA OCENIANIA:
5,0 - znakomita wiedza, bardzo dobrze
opanowane umiejętności oraz wykształcone kompetencje personalne
i społeczne
4,5 - pogłębiona wiedza, dobrze wyuczone umiejętności oraz wykształcone kompetencje personalne i
społeczne
4,0 - dobra wiedza, dobrze wyuczone umiejętności oraz wykształcone
kompetencje personalne i społeczne
3,5 - zadawalająca wiedza, wyuczone umiejętności oraz kompetencje personalne i społeczne
3,0 - podstawowa wiedza, opanowane najważniejsze umiejętności oraz wykształcone podstawowe
kompetencje personalne i społeczne
2,0 - niezadawalająca wiedza, nieopanowane umiejętności oraz niewykształcone kompetencje personalne i społeczne
Literatura
Podstawowa:
1. Olszewski H., Zmierczak M., Historia doktryn politycznych i prawnych, Ars boni et aequ, Poznań 1994.
2. Tindall G., Shi D., Historia Stanów Zjednoczonych, Zysk i S-ka, Poznań 2002.
Uzupełniająca:
3. Stefanowicz J., Anatomia polityki międzynarodowej, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2001.
4. Herring G., From Colony to Superpower: U.S. Foreign Relations Since 1776, Oxford History of the United States, New York 2008.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: