Aktywność polityczna obywateli współczesnych państw demokratycznych 14-XAKPO
TK_01 - Aktywność polityczna – zagadnienia wprowadzające (P_W01; P_W02; P_K02).
TK_02 - Aktywność polityczna – konwencjonalna i niekonwencjonalna (P_W01; P_W02; P_K01; P_K02).
TK_03 - Aktywność polityczna obywateli w państwach demokratycznych – formy aktywności konwencjonalnej i niekonwencjonalnej (P_W01; P_W02; P_K01; P_K02).
TK_04 - Partycypacja polityczna vs bierność polityczna (P_W01; P_W02; P_U01; P_U02; P_K01; P_K02).
TK_05 - Wybory we współczesnym państwie demokratycznym – fikcja czy realność władzy? (P_W02; P_K01; P_K02).
TK_06 - Demokracja a elity (P_W01; P_W02; P_K01; P_K02).
TK_07 - Współczesna demokracja a społeczeństwo obywatelskie (P_W02; P_K01; P_K02).
TK_08 - Współcześnie stosowane formy demokracji bezpośredniej i semibezpośredniej (P_W01; P_W02; P_U01; P_U02; P_K01; P_K02).
TK_09 - Referendum ogólnokrajowe i lokalne w Polsce – analiza obowiązującego ustawodawstwa (P_W02; P_U02; P_K01; P_K02).
TK_10 - Doświadczenia polskie w stosowaniu referendum ogólnokrajowego i lokalnego (P_W01; P_W02; P_K01; P_K02).
TK_11 - Inicjatywa ludowa i pozostałe formy demokracji bezpośredniej w Polsce (P_W01; P_W02; P_U01; P_U02; P_K01; P_K02).
TK_12 - Analiza obywatelskich projektów ustaw, które zostały złożone w latach 1999-2019 (P_W01; P_W02; P_U01; P_U02; P_K01; P_K02).
TK_13 - Aktywność polityczna obywateli RP w okresie transformacji systemowej (P_W01; P_W02; P_U01; P_U02; P_K01; P_K02).
TK_14 - Przyszłość demokracji – kwestia demokracji elektronicznej (P_W02; P_K01; P_K02).
TK_15 - Praca z projektami zrealizowanymi przez studentów w ramach zaliczenia przedmiotu (P_W01; P_W02; P_U01; P_U02; P_K01; P_K02).
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Liczba godzin przedmiotu
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student/ka:
P_W01 - Omawia zagadnienia dotyczące założeń (koncepcji) demokracji i praktyki funkcjonowania państw demokratycznych (K_W02; K_W03; K_W04; K_W05; K_W06; K_W07; K_W08; K_W09).
P_W02 - Omawia konwencjonalne i niekonwencjonalne formy aktywności politycznej (K_W02; K_W03; K_W04; K_W05; K_W06; K_W07; K_W08; K_W09).
P_U01 - Pisze proste projekty ustaw zgodnie z wymogami prawa powszechnie obowiązującego w Polsce (K_U01; K_U02; K_U03; K_U04; K_U05; K_U06; K_U07; K_U08; K_U13).
P_U02 - Koordynuje działalność obywatelskich komitetów działających w celu złożenia projektu ustawy (K_U01; K_U02; K_U03; K_U04; K_U05; K_U06; K_U07; K_U08; K_U13).
P_K01 - Odpowiedzialnie wykonuje zadania (K_K01; K_K02; K_K03; K_K04; K_K05; K_K06; K_K07; K_K08; K_K09; K_K10; K_K11).
P_K02 - Przedstawia na forum grupy własne propozycje w zakresie rozwiązywanych problemów (K_K01; K_K02; K_K03; K_K04; K_K05; K_K06; K_K07; K_K08; K_K09; K_K10; K_K11).
Kryteria oceniania
OCENA FORMUJĄCA - ocena ciągła na podstawie obecności i aktywności na zajęciach.
OCENA PODSUMOWUJĄCA - projekt zaliczeniowy (zasady funkcjonowania komitetu obywatelskiej inicjatywy ustawodawczej).
KRYTERIA OCENIANIA:
5,0 - znakomita wiedza, bardzo dobrze opanowane umiejętności oraz wykształcone kompetencje personalne i społeczne
4,5 - pogłębiona wiedza, dobrze wyuczone umiejętności oraz wykształcone kompetencje personalne i społeczne
4,0 - dobra wiedza, dobrze wyuczone umiejętności oraz wykształcone kompetencje personalne i społeczne
3,5 - zadowalająca wiedza, wyuczone umiejętności oraz kompetencje personalne i społeczne
3,0 - podstawowa wiedza, opanowane najważniejsze umiejętności oraz wykształcone podstawowe kompetencje personalne i społeczne
2,0 - niezadowalająca wiedza, nieopanowane umiejętności oraz niewykształcone kompetencje personalne i społeczne
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Aktywność polityczna i jej przejawy we współczesnych państwach, red. J. Jakubowski, B. Pająk-Patkowska, Poznań 2018.
2. Demokracja elektroniczna. Kontrowersje i dylematy, red. M. Marczewska-Rytko, Lublin 2013.
3. Musiał-Karg M., Elektroniczne referendum w Szwajcarii, Poznań 2012.
4. Sartori G., Teoria demokracji, Warszawa 1998.
5. Uwarunkowania demokracji bezpośredniej we współczesnej Europie, red. M. Musiał-Karg, A. Stelmach, Poznań 2018.
Literatura uzupełniająca:
1. Dahl R.A., Demokracja i jej krytycy, Warszawa 2012.
2. Demokracja bezpośrednia w samorządzie terytorialnym, red. M. Marczewska-Rytko, S. Michałowski, Lublin 2012.
3. E-voting and e-participation. Experiences, challenges and prospects for the future, red. M. Musiał-Karg, Poznań 2019.
4. Gędek M., Oligarchia Polska czyli historia Polski 1989-2006, Lublin 2008.
5. Grabowska S., Instytucja ogólnokrajowej inicjatywy ludowej w wybranych państwach europejskich, Rzeszów 2005.
6. Kuciński J., Obywatelska inicjatywa ustawodawcza jako instytucja ustroju Rzeczypospolitej Polskiej. Studium prawno-politologiczne, Warszawa 2018.
7. Lakomy M., Demokracja 2.0 Interakcja polityczna w nowych mediach, Kraków 2013.
8. Uziębło P., Inicjatywa ustawodawcza obywateli. Ustawa z dnia 24 czerwca 1999 r. z komentarzem, Warszawa 2008.
9. Zmierzch demokracji liberalnej? Red. K.A. Wojtaszczyk, P. Stawarz, J. Wiśniewska-Grzelak, Warszawa 2018.
10. Żyromski M., Gaetano Mosca. Twórca socjologicznej teorii elity, Poznań 1996.
11. Żyromski M., Teorie elit a systemy polityczne, Poznań 2007.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: