Komunikacja interpersonalna w Azji Wschodniej i Południowej 14-SPS2PKIA11
TK_01 Pojęcie kultury, elementy, typy, właściwości (P_W01, P_U01, P_K01)
TK_02 Charakterystyka kultur azjatyckich w oparciu o orientacje i wymiary kultur (P_W02, P_U01, P_K03)
TK_03 Charakterystyka procesu komunikowania: elementy, modele, funkcje (P_W02, P_U02, P_K01)
TK_04 Czynniki kształtujące proces komunikowania interpersonalnego (P_W01, P_U02, P_K03)
TK_05 Język jako narzędzie komunikacji: właściwości języka, typy znaczeń (P_W01, p_U02, P_K02)
TK_06 Kulturowe uwarunkowania stylów komunikacji werbalnej (P_W01, P_U02, P_K03)
TK_07 Charakterystyka kanałów komunikacji niewerbalnej (P_W01, P_U02, P_K01)
TK_08 Kulturowe uwarunkowania komunikacji niewerbalnej (P_W01, P_U02, P_K03)
TK_09 Proces podejmowania decyzji w grupach zróżnicowanych kulturowo (P_W02, P_U02, P_K02)
TK_10 Konflikty w grupach mono – i wielokulturowych i style rozwiązywania konfliktów (P_W02, P_U02, P_K02)
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Efekty kształcenia
P_W01 Posiada wiedzę o różnicach kulturowych jednostek oraz o tym, w jaki sposób czynniki kulturowe wpływają na komunikację werbalną i niewerbalną (K_W04, K_W05)
P_W02 Posiada wiedzę o tym, w jaki sposób różne systemy wartości, wzorce i normy kulturowe wpływają na sposób funkcjonowania ludzi w różnych sytuacjach komunikacyjnych (K_W04, K_W05)
P_U01 Analizuje elementy kultury subiektywnej z punktu widzenia ich wpływu na komunikację (K_07, K_U08)
P_U02 Wykorzystuje posiadaną wiedzę dotyczącą poszczególnych kultur do projektowania procesu komunikowania.(K_U01, K_U02, K_U04, K_U08)
P_K01 Potrafi podjęć właściwe i skuteczne działania w zakresie planowania procesu komunikowania w warunkach wielokulturowości (K_K03, K_K04, K_K05)
P_K02 Dba o uwzględnienie szeregu czynników podczas analizy zjawiska lub procesu, w szczególności zaś czynników kulturowych (K_K01, K_09)
P_K03 Postrzega związki istniejące pomiędzy czynnikami kulturowymi a zachowaniem jednostki oraz uświadamia sobie złożoność zjawisk związanych z procesem komunikowania międzykulturowego (K_K09, K_12).
Kryteria oceniania
OCENA formułująca: bieżąca ocena aktywności na zajęciach i umiejętności, przygotowanie projektu, ćwiczenia praktyczne, obecność.
OCENA podsumowująca: zaliczenie pisemne.
Kryteria oceniania:
5,0 - znakomita wiedza, bardzo dobrze opanowane umiejętności oraz wykształcone kompetencje personalne społeczne
4,5 – pogłębiona wiedza, dobrze wyuczone umiejętności oraz wykształcone kompetencje personalne i społeczne
4,0 - dobra wiedza, dobrze wyuczone umiejętności oraz wykształcone kompetencje personalne i społeczne
3,5 - zadowalająca wiedza, wyuczone umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
3,0 - podstawowa wiedza, opanowane najważniejsze umiejętności i kompetencje społeczne,
2,0 - niezadowalająca wiedza, nieopanowanie umiejętności oraz niewykształcone kompetencje społeczne
Literatura
OBOWIĄZKOWA:
Hofstede, G., (2007) Kultury i organizacje, PWE, Warszawa.
Lewis, R. D. (1996) When Culture Collide. Managing successfully across cultures, London.
Mikułowski – Pomorski J., (2006). Jak narody porozumiewają się ze sobą w komunikacji międzykulturowej i komunikowaniu medialnym, Kraków.
Mikułowski – Pomorski J., (1999). Komunikacja międzykulturowa. Wprowadzenie, Kraków.
UZUPEŁNIAJĄCA:
Głodowski W. (1999), Bez słowa. Komunikacyjne funkcje zachowań niewerbalnych, Warszawa: Hansa Communication.
Inglehart et al. (1998). Human Values and Beliefs: A Cross-Cultural Sourcebook: Political, Religious, Sexual, and Economic Norms in 43 Societies: Finding from the 1990-1993 World Values Survey. Ann Arbor: The University Of Michigan Press, p. 14-15.
Magala S., (2011) Kompetencje międzykulturowe, Wolters Kluwer.
Reynolds S., Valentine D., (2009) Komunikacja międzykulturowa, Wolters Kluwer.
Schwartz, S.H. (1994). Beyond individualism/collectivism: New cultural dimensions of values. In U.Kim, H.C. Triandis, C. Kagitcibasi, S. Choi & G. Yoon (eds.). Individualism and collectivism: Theory, method, and applications. Thousand Oaks, CA: Sage, pp. 85-119.
Smith, P. B., Peterson, M.F. & Schwartz, S. H. (2002) Cultural values, Sources of Guidance and their Relevance to Managerial Behavior: A 47 Nation Study. Journal of Cross Cultural Psychology, vol. 33, no. 2, pp. 188 – 208.
Ting –Toomey S., Chung L. C., (2005) Understanding Intercultural Communication, Roxbury Publishing Company, Los Angeles, California.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: