Systemy religijne współczesnego świata 14-SPS1OSRS11
TK_01 - Definicje, geneza i typologia religii (P_W01; P_W02; P_U01; P_U02; P_K01; P_K02)
TK_02 - Religie pierwotne (P_W01; P_W02; P_U01; P_U02; P_K01; P_K02)
TK_03 - Hinduizm - wedyzm, braminizm, wisznuizm, shiwaizm (P_W01; P_W02; P_U01; P_U02; P_K01; P_K02)
TK_04 - Reformacja hinduizmu - buddyzm i dźinizm (P_W01; P_W02; P_U01; P_U02; P_K01; P_K02)
TK_05 - Konfucjanizm i taoizm- religie Chin (P_W01; P_W02; P_U01; P_U02; P_K01; P_K02)
TK_06 - Judaizm- doktryna i nurty (P_W01; P_W02; P_U01; P_U02; P_K01; P_K02)
TK_07 - Narodziny chrześcijaństwa i heterodoksje pierwszych wieków (P_W01; P_W02; P_U01; P_U02; P_K01; P_K02)
TK_08 - Schizma wschodnia i narodziny prawosławia (P_W01; P_W02; P_U01; P_U02; P_K01; P_K02)
TK_09 - I i II fala reformacji Kościoła Zachodniego (P_W01; P_W02; P_U01; P_U02; P_K01; P_K02)
TK_10 - Islam- doktryna i nurty (P_W01; P_W02; P_U01; P_U02; P_K01; P_K02)
TK_11 - Synkretyzm religijny (P_W01; P_W02; P_U01; P_U02; P_K01; P_K02)
TK_12 - Nowe ruchy religijne (P_W01; P_W02; P_U01; P_U02; P_K01; P_K02)
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2019/SL: | W cyklu 2022/SL: | W cyklu 2018/SL: | W cyklu 2023/SL: | W cyklu 2021/SL: | W cyklu 2024/SL: |
Efekty kształcenia
P_W01 - posiada wiedzę na temat podstaw doktrynalnych systemów religijnych świata (K_W02; K_W04; K_W05; K_W07; K_W08; K_W12)
P_W02 - posiada wiedzę na temat korelacji religii i systemów politycznych oraz społeczno-ekonomicznych danego regionu (K_W04; K_W05; K_W08)
P_U01 - potrafi przeprowadzić krytyczną analizę tekstów źródłowych w celu przygotowania prezentacji (K_U08; K_U10)
P_U02 - potrafi powiązać zmiany zachodzące w sferze politycznej z czynnikami o charakterze religijnym i wyprowadzić wnioski na temat prawdopodobnych scenariuszy (K_U01; K_U02; K_U04)
P_K01 - zdaje sobie sprawę z wartości jaką stanowi nabywana wiedza i konieczności jej poszerzania (K_K01; K_K09)
P_K02 - rozumie potrzebę współpracy w warunkach naturalnego zróżnicowania światopoglądowego (K_K02; K_K03; K_K08)
Kryteria oceniania
Ocena formująco- podsumowująca (obecność na zajęciach, aktywność, prezentacje, test zaliczeniowy)
5,0- udział w zajęciach, aktywność, bardzo dobra prezentacja multimedialna na zadany temat, ocena z testu zaliczeniowego
4,5- udział w zajęciach, aktywność, dobra prezentacja multimedialna na zadany temat , ocena z testu zaliczeniowego
4,0 - udział w zajęciach, brak aktywności, prezentacja multimedialna oceniona na ocenę dobrą, ocena z testu zaliczeniowego
3,5 - udział w zajęciach, brak aktywności, ocena dostateczna za prezentację multimedialną, ocena z testu zaliczeniowego
3,0- udział w zajęciach, ocena z testu zaliczeniowego
2,0 - nieusprawiedliwione nieobecności na zajęciach, brak jakiegokolwiek przejawu aktywności, ocena z testu zaliczeniowego
Literatura
Farrington K., Religie i wierzenia świata, Poznań 2008.
Occhiogrosso P., Sekty, religie, wyznania, Warszawa 1999.
Danecki J. Arabowie, Warszawa 2002.
Jordan M., Tajemnice kultur i religii wschodu, Warszawa 2000.
Küng H., Krótka historia Kościoła katolickiego, Wrocław 2004.
Johnson P, Historia chrześcijaństwa, Gdańsk 1993.
Dworczak W., Ludzie australijskiego buszu, Warszawa 1989.
Lowenstein T., Vitebsky P., Ameryka Północna. Matka Ziemia, ojciec Niebo, Warszawa 1999.
Kieniewicz, Historia Indii, Wrocław 1985.
Klemens J., Konfucjusz, Warszawa 2007.
Tylach W., Judaizm, Warszawa 1987.
Szyjewski A., Religie Czarnej Afryki, Wydawnictwo WAM 2005.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: