Metodologia badań stosunków międzynarodowych 14-SPN2OMTB11
TK_01 - Debaty w nauce o stosunków międzynarodowych. Przyczynowość. Kontekst. Esencjalizm (P_W01; P_U01; P_K01; P_K02)
TK_02 - Trzy metodologiczne stanowiska w badaniu stosunków międzynarodowych. (Neo)pozytywizm. Interpretywizm. Relacjonizm (P_W02; P_U01; P_U02; P_K01; P_K02).
TK_03 Teoria i metodologia w nauce o stosunkach międzynarodowych (P_W01; P_W02; P_U01; P_U02; P_K01; P_K02)
TK 04 Ujęcie alternatywne: filozoficzna ontologia i metodologia. (Neo)pozytywizm. Krytyczny realizm. Analitycyzm. Reflektywizm (P_W01; P_W02; P_U01; P_U02; P_K01; P_K02)
TK_05 Przykład projektu badawczego (P_W01; P_W02; P_U01; P_U02; P_K01; P_K02)
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
P_W01 - zna podstawowe debaty w metodologii badań stosunków międzynarodowych (K_W01; K_W06; K_W08)
P_W02 - zna najważniejsze stanowiska metodologiczne w badaniu stosunków międzynarodowych (K_W01; K_W06; K_W08)
P_U01 - potrafi dokonać analizy i wyboru metodologii badania stosunków międzynarodowych (K-U01; K_U03; K_U08; K_U13; K_U15)
P_U02 - potrafi przygotować projekt badawczy w oparciu o wybraną metodologię (K-U01; K_U03; K_U08; K_U13; K_U15)
P_K01 - potrafi merytorycznie uzasadnić i bronić własnych wyborów metodologicznych (K_K01; K_K05; K_K06)
P_K02 - potrafi zrozumieć i zaakceptować alternatywne wybory metodologiczne (K_K01; K_K05; K_K06)
Kryteria oceniania
Ocena formująca - ocena ciągła na podstawie aktywności i obecności na zajęciach.
Ocena podsumowująca - test i projekt.
Kryteria oceniana:
5,0 - znakomita wiedza, bardzo dobrze opanowane umiejętności oraz wykształcone kompetencje personalne i społeczne;
4,5 - pogłębiona wiedza, dobrze wyuczone umiejętności oraz wykształcone kompetencje personalne i społeczne;
4,0 - dobra wiedza, dobrze wyuczone umiejętności oraz wykształcone kompetencje personalne i społeczne;
3,5 - zadawalająca wiedza, wyuczone umiejętności oraz kompetencje personalne i społeczne;
3,0 - podstawowa wiedza, opanowane najważniejsze umiejętności oraz wykształcone podstawowe kompetencje personalne i społeczne;
2,0 - niezadawalająca wiedza, nieopanowane umiejętności oraz niewykształcone kompetencje personalne i społeczne.
Literatura
Literatura podstawowa:
1.Robert Jackson, Georg Sorensen, Wprowadzenie do stosunków międzynarodowych. Teorie i kierunki badawcze. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2006.
2.Audie Klotz, Deepa Prakash, Qualitative Methods in International Relations. A Pluralist Guide. Palgrave, New York 2008.
3.Gary King, Robert O. Keohane, Sidney Verba, Designing Social Inquiry. Scientific Inference in Qualitative Research. Princeton University Press, Princeton 1994.
4.Detlef Sprinz, Yael Wolinsky-Nahmias, Models, Numbers, and Cases. Methods for Studying International Relations. University of Michigan Press, Ann Arbor 2004.
5.Gary Goertz, Contexts of International Politics. Cambridge University Press, Cambridge 1994.
Literatura uzupełniająca
1.Henry S. Farber, Joanne Gowa, Polities and Peace, “International Security”, 1995, vol. 20.nr 2, s. 123-146. [(neo)pozytywizm]
2.Zeev Maoz, Bruce Russett, Normative and Structural Causes of Democratic Peace, 1946-1986, “The American Political Science Review”, 1993, vol. 87, nr 3, s. 624-638. [(neo)pozytywizm]
3.Ido Oren, The Subjectivity of the “Democratic” Peace. Changing U.S. Perceptions of Imperial Germany. “International Security”, 1995, vol. 20, nr 2, s. 147-184. [interpretywizm]
4.Daniel H. Nexon, The Struggle for Power in Early Modern Europe. Religious Conflict, Dynastic Empires, and International Change. Princeton University Press, Princeton and Oxford 2009.[relacjonizm]
5.Brooke A. Ackerly, Marta Stern, Jacqui True, Feminist Methodologies for International Relations. Cambridge University Press, Cambridge 2006.
6.Milja Kurki, Causation in International Relations. Reclaiming Causal Analysis. Cambridge University Press, Cambridge 2008.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: