Komunikacja interkulturowa 14-SPN1OKIN11
TK_01 Pojęcie kultury, elementy, typy, właściwości (P_W01, P_U01, P_K01)
TK_02 Stereotypy i autostereotypy kulturowe oraz narodowe (P_W02, P_U01, P_K03)
TK_03 Różnice kulturowe: orientacje i wymiary ( P_W02, P_U02, P_K01)
TK_04 Szok kulturowy i proces adaptacji kulturowej (P_W02, P_U02, P_K03)
TK_05 Charakterystyka procesu komunikowania: elementy, modele, funkcje (P_W01, P_U02, P_K01)
TK_06 Czynniki kształtujące proces komunikowania (P_W01, P_U02, P_K03)
TK_07 Język jako narzędzie komunikacji: właściwości języka, typy znaczeń (P_W01, P_U02, P_K02)
TK_08 Kulturowe uwarunkowania stylów komunikacji werbalnej (P_W01, P_U02, P_K03)
TK_09 Definicje komunikacji niewerbalnej, cechy, funkcje, kanały komunikacji niewerbalnej (P_W01, P_U02, P_K02)
TK_10 Kulturowe uwarunkowania komunikacji niewerbalnej (P_W01, P_U02, P_K03)
TK_11 Proces podejmowania decyzji w grupach zróżnicowanych kulturowo (P_W01, P_U02, P_K01)
TK_12 Konflikty w grupach mono – i wielokulturowych i style rozwiązywania konfliktów (P_W01, P_U02, P_K01)
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
P_W01 Posiada wiedzę o różnicach kulturowych jednostek oraz o tym, w jaki sposób czynniki kulturowe wpływają na komunikację werbalną i niewerbalną (K_W04, K_W05)
P_W02 Posiada wiedzę o tym, w jaki sposób różne systemy wartości, wzorce i normy kulturowe wpływają na sposób funkcjonowania ludzi w różnych sytuacjach komunikacyjnych (K_W04, K_W05)
P_U01 Analizuje elementy kultury subiektywnej z punktu widzenia ich wpływu na komunikację (K_U07, K_U08)
P_U02 Wykorzystuje posiadaną wiedzę dotyczącą poszczególnych kultur do projektowania procesu komunikowania (K_U01, K_U02, K_U04, K_U08)
P_K01 Potrafi podjęć właściwe i skuteczne działania w zakresie planowania procesu komunikowania w warunkach wielokulturowości (K_K03, K_K04, K_K05)
P_K02 Dba o uwzględnienie szeregu czynników podczas analizy zjawiska lub procesu, w szczególności zaś czynników kulturowych (K_K01, K_09)
P_K03 Postrzega związki istniejące pomiędzy czynnikami kulturowymi a zachowaniem jednostki oraz uświadamia sobie złożoność zjawisk związanych z procesem komunikowania międzykulturowego (K_K09, K_12)
Kryteria oceniania
OCENA FORMUJĄCA: Bieżąca ocena aktywności na zajęciach i umiejętności, przygotowanie projektu, ćwiczenia praktyczne, obecność.
OCENA PODSUMOWUJĄCA: Zaliczenie pisemne.
Kryteria oceniania:
5,0 - znakomita wiedza, bardzo dobrze opanowane umiejętności oraz wykształcone kompetencje personalne społeczne
4,5 – pogłębiona wiedza, dobrze wyuczone umiejętności oraz wykształcone kompetencje personalne i społeczne
4,0 - dobra wiedza, dobrze wyuczone umiejętności oraz wykształcone kompetencje personalne i społeczne
3,5 - zadowalająca wiedza, wyuczone umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
3,0 - podstawowa wiedza, opanowane najważniejsze umiejętności i kompetencje społeczne,
2,0- niezadowalająca wiedza, nieopanowanie umiejętności oraz niewykształcone kompetencje społeczne
Literatura
Podstawowa
1.Hofstede, G., (2007). Kultury i organizacje, PWE, Warszawa.
2. Mikułowski – Pomorski J., (2006). Jak narody porozumiewają się ze sobą w komunikacji międzykulturowej i komunikowaniu medialnym, Kraków.
3. Szopski (2005). M. Komunikowanie międzykulturowe, Warszawa.
4. Tyszka A., Kapciak A., Korporowicz L. (red.). (1996), Komunikacja międzykulturowa. Zderzenia i spotkania, Warszawa.
5. Ratajczak M. (red.) (2007), Pomiędzy kulturami. Szkice z komunikacji międzykulturowej. Wrocław.
6. Reynolds S., Valentine D. (2009). Komunikacja Międzykulturowa, Warszawa.
7. Błuszkowski J. (2005). Stereotypy a tożsamość narodowa, Warszawa.
8. Marx. E. (2000). Przełamywanie szoku kulturowego. Czego potrzebujesz, aby odnieść sukces w międzynarodowym biznesie, Warszawa.
9. Bolten J. (2006). Interkulturowa kompetencja, Poznań.
10. Boski P. (2010). Kulturowe ramy zachowań społecznych. Podręcznik psychologii międzykulturowej, Warszawa.
Uzupełniająca
1.Błuszkowski J. (2003). Stereotypy narodowe w świadomości Polaków, Warszawa 2003.
2.Duliniec E. (2004). Marketing międzynarodowy, Warszawa 2004.
3.Fleischer M. (2002). Teoria kultury i komunikacji . Systemowe i ewolucyjne podstawy, Wrocław.
4.Lewandowski E. (2004). Pejzaż etniczny Europy, Warszawa.
5.Ociepka B. (2002). Komunikowanie międzynarodowe, Wrocław.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: