Kulturowe uwarunkowania biznesu międzynarodowego 14-SPN1GKBM11
1. Kulturowe zróżnicowanie świata. Konieczność poznania i uwzględniania odmienności kulturowych w działalności biznesowej. Przedstawienie kulturowych uwarunkowań biznesu międzynarodowego.
Kultura jako kategoria poznawczego opisu rzeczywistości ludzkiej.
Sprawozdawczo-krytyczny przegląd koncepcji kultury funkcjonujących w naukach humanistycznych i społecznych.
2. Tradycja jako „ukryty regulator” sposobu myślenia i działania ludzi.
3. Społeczne zróżnicowanie kultury. Kultura narodowa i jej odmiany (podziały).
4. Procesy kulturowe we współczesnym świecie. Homogenizacja, globalizacja kultury a glokalizacja. MacDonaldyzacja, konwergencja i dywergencja kulturowa.
5. Postrzeganie i poznawanie kultury obcej. Europocentryzm i etnocentryzm. Kulturowe standardy (wzory) osobowości a uprzedzenia i stereotypy etniczne (narodowe). Tolerancja a dyskryminacja.
6. Gospodarka jako zjawisko kulturowe (dziedzina kultury). Działalność gospodarcza jako proces kulturowy.
7. Model różnic kulturowych i jego zastosowanie w charakterystyce narodowych kultur gospodarczych (narodowych kultur biznesu).
Kultura organizacyjna. Typy kultur przedsiębiorstwa.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student/ studentka:
zna i rozumie funkcjonowanie człowieka, w szczególności jako podmiotu konstytuującego organizacje i relacje biznesowe w środowisku międzynarodowym, a także działającego w tym środowisku K_W05
zna i rozumie ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości w zróżnicowanym kulturowo świecie, wykorzystującej wiedzę z zakresu dyscyplin naukowych, właściwych dla stosunków międzynarodowych K_W11
zna i rozumie zasady funkcjonowania biznesu i jego otoczenia społeczno-kulturowego w stosunkach międzynarodowych pozostających w zainteresowaniu studiowanej specjalności gospodarka światowa. I biznes międzynarodowy K_W12
potrafi opisywać, interpretować i oceniać zjawiska w stosunkach międzynarodowych w zakresie biznesu międzynarodowego i wskazać ich kulturowe determinanty K_U01
potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk kulturowych w biznesie międzynarodowym
K_U02
Kryteria oceniania
Metody oceniania - egzamin testowy
Kryteria oceniania:
bardzo dobry (bdb; 5,0):
Student opanował wiedzę, niemal wyczerpującą treści kształcenia, potrafi zdefiniować pojęcia: kultury, tradycji i kultury gospodarczej (kultury biznesu). Potrafi wymienić podstawowe czynniki kulturowe warunkujące działalność gospodarczą i określić siłę ich oddziaływania na tę sferę, podając, które z nich bardziej sprzyjają, a które mniej biznesowi międzynarodowemu. Swobodnie operuje modelem różnic kulturowych i stosuje w charakterystyce narodowych kultur biznesu, i na tej podstawie umie wskazać ich specyfikę oraz otwartość na odmienne narodowe kultury biznesu.
dobry plus (+db; 4,5):
Student posiada bardzo szeroki zakres wiedzy obejmujący treści kształcenia, z nieistotnymi niedostatkami, nie utrudniającymi mu trafnego posługiwania się właściwymi pojęciami: kultury, tradycji i kultury gospodarczej (kultury biznesu). Potrafi wymienić podstawowe czynniki kulturowe warunkujące działalność gospodarczą i określić siłę ich oddziaływania na tę sferę, podając, które z nich bardziej sprzyjają, a które mniej biznesowi międzynarodowemu. Swobodnie operuje modelem różnic kulturowych i stosuje
w charakterystyce narodowych kultur biznesu, i na tej podstawie umie wskazać ich specyfikę oraz otwartość na odmienne narodowe kultury biznesu.
dobry (db; 4,0):
Student posiada szeroki zasób wiedzy, z niewielkimi lukami w porównaniu z zakresem treści kształcenia, zadowalające umiejętności w posługiwaniu się odpowiednimi pojęciami: kultury, tradycji i kultury gospodarczej. Potrafi wymienić podstawowe czynniki kulturowe warunkujące działalność gospodarczą i określić siłę w miarę ich oddziaływania na tę sferę, podając, które z nich mogą utrudniać biznes międzynarodowy. Zadowalająco operuje modelem różnic kulturowych i stosuje w charakterystyce narodowych kultur biznesu, i na tej podstawie umie wskazać ich specyfikę oraz otwartość na odmienne narodowe kultury biznesu.
dostateczny plus (+dst; 3,5):
Student posiada wystarczającą wiedzę dla rozumienia podstawowych pojęć i zidentyfikowania kulturowych uwarunkowań działalności gospodarczej, ze wskazaniem, które z nich uważa za najważniejsze
dla prowadzenia międzynarodowej działalności gospodarczej. Zna model różnic kulturowych i stosuje w charakterystyce narodowych kultur biznesu, na tyle, by określić ich podstawową specyfikę i otwartość
na odmienne narodowe kultury biznesu.
dostateczny (dst; 3,0):
Zakres i poziom wiedzy uzyskany przez studenta pozwala mu na wskazanie problemów i zagadnień przedstawianych w ramach treści kształcenia i ich mniej lub bardziej ogólną charakterystykę. Uzyskana wiedza pozwala mu na rozpoznanie kulturowych uwarunkowań działalności biznesowej. Zna model różnic kulturowych i posługuje się w stopniu, umożliwiającym charakterystykę narodowych kultur biznesu i określenie otwartości wybranych z nich na
odmienne narodowe kultury gospodarcze.
niedostateczny (ndst; 2,0):
Student ma zasadnicze braki w wiedzy wymaganej przez program przedmiotu, uniemożliwiające mu osiągnięcie założonych dla nauczanego przedmiotu efektów kształcenia.
Praktyki zawodowe
Nie przewiduje się praktyk zawodowych z tego przedmiotu.
Literatura
1. Małgorzata Bartosik-Purgat, Otoczenie kulturowe w biznesie międzynarodowym, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2006.
2. Richard R. Gesteland Różnice kulturowe a zachowanie w biznesie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2000.
3. Geert Hofstede,nKultury i organizacje. Zaprogramowanie umysłu, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2000.
4. Przemysław Skulski (red.), Kulturowe uwarunkowania biznesu międzynarodowego, Wydawnictwo, Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu, Wrocław 2014.
5. Fons Trompenaars, Charles Hampden-Turner, Siedem wymiarów kultury. Znaczenie różnic kulturowych
w działalności gospodarczej, Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2002.
6. Fons Trompenaars, Charles Hampden-Turner, Siedem kultur kapitalizmu. USA, Japonia, Niemcy, Francja, wielka Brytania, Szwecja, Holandia, Oficyna Wolters Kluwer business, Warszawa 2006.
7. Radosław Zenderowski, Bartosz Koziński, Różnice kulturowe w biznesie, CeDeWu.PL Warszawa 2012.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: