Międzykulturowe zarządzanie zasobami ludzkimi 14-PPS2ZMZZ11
TK_01 Pojęcie kultury, elementy, typy, właściwości (P_W01, P_U01, P_K01)
TK_02 Różnice kulturowe: orientacje i wymiary a zarządzanie zasobami ludzkimi (P_W02, P_W02, P_U01, P_K01)
TK_03 Czynniki kształtujące proces komunikowania w organizacji (P_W02, P_U02, P_K02)
TK_04 Koncepcja Clifforda Geetza i Michaela Pacanowskiego: kultura jako metafora życia organizacji (P_W01, P_U01, P_K02)
TK_05 Kultury organizacji i kultury organizacyjne: modele (P_W02, P_U03, P_K003)
TK_06 Kultura organizacyjna. (P_W03, P_U03, P_K03)
TK_07 Komunikacja wewnątrz organizacji: kulturowe uwarunkowania stylów komunikacji werbalnej i komunikacji niewerbalnej (P_W01, P_U01, P_K02)
TK_08 Kulturowe uwarunkowania typów liderów (P_W02, P_U02, P_K03)
TK_09 Kulturowe aspekty metod rekrutacji pracowników (P_W03, P_U03, P_K03)
TK_10 Kulturowe aspekty motywowania i oceniania pracowników (P_W01, P_U03, P_K02)
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Liczba godzin przedmiotu
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
P_W01 Posiada wiedzę o tym, w jaki sposób różne systemy wartości, wzorce i normy kulturowe wpływają na sposób funkcjonowania ludzi w ramach organizacji. (K_W08, K_W12)
P_W02 Posiada wiedzę o sposobach skutecznego zarządzania zasobami ludzkimi w warunkach mono – i wielokulturowych. (K_W08, K_W11)
P_W03 Posiada wiedzę o kulturowych uwarunkowaniach procesu podejmowania decyzji w grupie oraz o stylach rozwiązywania konfliktów i ich kulturowych uwarunkowaniach. (K_W08, K_W12)
P_U01 Wykorzystuje posiadaną wiedzę dotyczącą poszczególnych kultur do projektowania procesu komunikowania i do efektywnego wykorzystania zasobów ludzkich. (K_U03, K_U04)
P_U02 Formułuje wnioski dotyczące wpływu kultury na funkcjonowanie zespołów oraz potrafi podjęć właściwe i skuteczne działania w zakresie komunikacji i zarządzania zasobami ludzkimi. (K_U03, K_U04)
P_U03 Umie rozpoznać wyzwania płynące z wielokulturowego charakteru organizacji. (K_U03, K_U04, K_U06, K_U07)
P_K01 Postrzega związki istniejące pomiędzy elementami składającymi się na większą całość ( w tym przypadku organizację lub przedsiębiorstwo). (K_K01, K_K02, K_K10)
P_K02 Uświadamia sobie złożoność zjawisk i procesów związanych z zarządzaniem jednostkami i zespołami. (K_K01, K_K02, K_K05, K_K10)
Kryteria oceniania
Ocena formułująca: Sprawdzian ustny wiedzy, umiejętności, bieżąca ocena aktywności na zajęciach, przygotowanie projektu, ćwiczenia praktyczne, obecność.
Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny.
Kryteria oceniania:
5,0 - znakomita wiedza, bardzo dobrze opanowane umiejętności oraz wykształcone kompetencje personalne społeczne
4,5 – pogłębiona wiedza, dobrze wyuczone umiejętności oraz wykształcone kompetencje personalne i społeczne
4,0 - dobra wiedza, dobrze wyuczone umiejętności oraz wykształcone kompetencje personalne i społeczne
3,5 - zadowalająca wiedza, wyuczone umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
3,0 - podstawowa wiedza, opanowane najważniejsze umiejętności i kompetencje społeczne,
2,0 - niezadowalająca wiedza, nieopanowanie umiejętności oraz niewykształcone kompetencje społeczne
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Lewis, R., When Cultures Collide, Third Edition: Leading Across Cultures, 2010.
2. Hampden - Turner Ch., A. Trompenaars, Siedem kultur kapitalizmu. USA, Japonia, Niemcy, Francja, Wielka Brytania , Szwecja, Holandia. Warszawa: Dom Wydawniczy ABC, 1998.
3. Hofstede, G. Kultury i Organizacje, Warszawa 2000.
4. Oleksyn T., Zarządzanie zasobami ludzkimi w organizacji, 2014.
5. Pocztowski A. (red.), Międzynarodowe zarządzanie zasobami ludzkimi, Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2002.
Literatura uzupełniająca:
1. Król H., Ludwiczyński A. (red.), Zarządzanie zasobami ludzkimi. Kapitał ludzki w organizacji. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2011.
2. Mikułowski – Pomorski J, Jak narody porozumiewają się ze sobą w komunikacji międzykulturowej i komunikowaniu medialnym, Kraków 2006.
3. Mikułowski – Pomorski J., Komunikacja międzykulturowa. Wprowadzenie, Kraków 1999.
4. Pomiędzy kulturami. Szkice z komunikacji międzykulturowej. red. naukowa Magdalena Ratajczak. Wrocław 2006.
5. Allison Ch., Hayes J., Cross – national differences in cognitive style: implication for management. International Journal of Human Resource Management, 11, no 1, 2000.
6. P. Iles, Managing Staff Selection and Assessment, Buckingham - Philadelphia: Open University Press, 1999.
7. Trompenaars F., Hampden – Turner Ch. Riding the Waves of Culture. Understanding Cultural Diversity in Business. London: Nicholas Brealey Publishing, 1998.
8. Ścibiorek Z., "Zarządzanie zasobami ludzkimi. Podręcznik, szkoły wyższe", Wydawca: Difin, 2010.
8. Wood R., Payne T., Metody rekrutacji i selekcji pracowników oparte na kompetencjach, Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2006.
10. Zieniewicz K., Techniki zarządzania, PWE, Warszawa 2000.
11. Litwin J., Okresowe oceny pracownicze [w:] Golnau W. (red.), Zarządzanie zasobami ludzkimi, CeDeWu, Warszawa 2010.
12. Lundy O., Cowling A., Strategiczne zarządzanie zasobami ludzkimi, Dom Wydawniczy ABC, Kraków 2000.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: