Komunikacja interpersonalna 14-PPS2ZKIR11
TK_01 - Pojęcie komunikacji werbalnej i niewerbalnej. (P_W01; P_U01; P_K01)
TK_02 - Aktywne słuchanie współrozmówcy. Uwrażliwianie się na interlokutora. (P_W02; P_U02; P_K02)
TK_03 - Asertywność. Bezpiecznym stawianiem granic wobec innych ludzi. (P_W01; P_U02; P_K01)
TK_04 - Efektywnego porozumiewanie się. (P_W05; P_WO4; P_U03; P_U01; P_K03)
TK_05 - Porozumiewanie się bez przemocy. Empatia. (P_W02; P_U01; P_K02
TK_06 - Komunikacja interpersonalna, rodzaje, podział, definicje. (P_01; P_U02; P_01; P_K01; P_K03)
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty kształcenia (EK) dla modułu i odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów:
WIEDZA:
(P_W01) Zna podstawowe sposoby i formy porozumiewania się ludzi (K_W13; K_U16; K_K09).
(P_W02) Zna podstawowe zasady poprawnej komunikacji werbalnej i niewerbalnej (K_W13; K_U16; K_U10; K_K12).
(P_W03) Zna różne metody rozwiązywania konfliktów (K_W13; K_W11;K_U08;K_K12).
(P_W04) Wie jak w sposób asertywny komunikować się oraz wpływać na polepszanie kontaktów międzyludzkich (K_W13; K_U16; K_K09).
(P_W05) Rozumie znaczenie emisji głosu w komunikacji (K_W13; K_U16; K_U10; K_K12).
UMIEJĘTNOŚCI:
(P_U01) Posiada umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej i porozumiewania się w sposób precyzyjny i spójny (K_W13; K_U16; K_K09).
(P_U02) Posiada umiejętności negocjacji i rozwiązywania konfliktów (K_W13; K_W11;K_U08;K_K12).
(P_U03) Potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje umiejętności komunikacyjne (K_W13; K_U16; K_K09).
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
(P_K01) Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej, rozumie potrzebę dokształcania się przez całe życie oraz rozwoju zawodowego i osobistego (K_W13; K_U16; K_K09).
(P_K02) Ma świadomość okazywania szacunku wobec osób indywidualnie i zbiorowo, stosując zasady kultury w komunikacji werbalnej i niewerbalnej (K_W03; K_U12; K_K12).
(P_K03) Potrafi pracować w grupie przyjmując w niej różne role, potrafi komunikować się w różnych sytuacjach (K_W13; K_U10; K_U16; K_K12)
(P_K04) Jest świadomy roli dobrej komunikacji międzyludzkiej we współczesnym świecie i miejscu pracy (K_W13; K_U16; K_K09).
Kryteria oceniania
Metody oceniania (formujące i podsumowujące) stopnia osiągnięcia EK
a) ocena formująca prowadzona jest w trakcie zajęć przez wykładowcę i studentów. Pomaga nauczycielowi ukierunkować nauczanie do poziomu studentów tak, aby uzyskać założone efekty uczenia się, a studentowi pomaga w uczeniu się.
b) ocena podsumowująca dokonywana jest pod koniec modułu i podsumowuje osiągnięte efekty uczenia się.
Metody oceny wykorzystywane w trakcie prowadzenia zajęć to: prezentacja i kolokwium
Kryteria oceniania
Ocena Efekty kształcenia
5,0 znakomita wiedza, bardzo dobrze opanowane umiejętności oraz wykształcone kompetencje personalne i społeczne
4,5 pogłębiona wiedza, dobrze wyuczone umiejętności oraz wykształcone kompetencje personalne
i społeczne
4,0 dobra wiedza, dobrze wyuczone umiejętności oraz wykształcone kompetencje personalne
i społeczne
3,5 zadawalająca wiedza, wyuczone umiejętności oraz kompetencje personalne i społeczne
3,0 podstawowa wiedza, opanowane najważniejsze umiejętności oraz wykształcone podstawowe kompetencje personalne i społeczne
2,0 niezadawalająca wiedza, nieopanowane umiejętności oraz niewykształcone kompetencje personalne i społeczne
Literatura
LITERATURA OBOWIĄZKOWA:
1. Bocheńska-Włostowska Katarzyna, Akademia umiejętności interpersonalnych. 20 spotkań z komunikacją. Impuls, Kraków 2009;
2. Chełpa S., Witkowski T., Psychologia konfliktów. Unus , Wrocław 1999;
3. Davis M., Fanning P., McKay M., Sztuka skutecznego porozumiewania się. GWP, Gdańsk 2007;
4. Alan H. Monroe, Zasady komunikacji werbalnej. Zysk i S-ka, Warszawa 2004;
5. Jaskółka A., Mowa ciała. Wyd. JEDNOŚĆ, Kielce 2007; 6. Nęcki Z., Komunikacja międzyludzka. Antykwa, Kraków 2000;
LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:
1. Hamlin S., Jak mówić żeby nas słuchali. DW Rebis, Poznań 2008;
2. Stewart J., Mosty zamiast murów. Podręcznik komunikacji interpersonalnej. PWN, Warszawa 2008;
3. Sutton S. Jak mówić z pewnością siebie. Wyd. Feeria, Łódź 2008;
4. Tarasiewicz B., Mówię i śpiewam świadomie. Universitas, Kraków 2003;
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: