Diagnozowanie i rozwiązywanie konfliktów w zespole 14-PPS2ZDRK11
Konflikty są nieodłącznym zjawiskiem życia społecznego. Ich występowanie w zespołach oraz grupach społecznych jest czesto nierozumiane i traktowane jako wyraz fundamentalnych problemów oraz dysfunkcji społecznych. Celem zajęć jest nauczenie się sposobów diagnozowania oraz rozwiązywania konflktów w zespole, ale także szerzej, konfliktów społecznych. Studenci dowiedzą się jaka jest geneza konfliktów, ich dynamika, funkcje a także jakie są style wchodzenia w konflikt oraz wady i zalety każdego z nich. Ważnym elementem programu zajęć są również kwestie związane z władzą, dyskursem oraz dynamika konfliktów międzygrupowych w szerszych zbiorowościach.
1. Co to jest konflikt? (P_W01, P_W02, P_U01, P_U02, P_K01, P_K02)
2. Mity dotyczące konfliktów (P_W01, P_W02, P_U01, P_U02, P_K01, P_K02)
3. Myślenie grupowe (P_W01, P_W02, P_U01, P_U02, P_K01, P_K02)
4. Zarządzanie konfliktem w grupie (P_W01, P_W02, P_U01, P_U02, P_K01, P_K02)
5. Style wchodzenia w konflikt (P_W01, P_W02, P_U01, P_U02, P_K01, P_K02)
6. Konflikt a władza (P_W01, P_W02, P_U01, P_U02, P_K01, P_K02)
7. Konflikt a komunikacja (P_W01, P_W02, P_U01, P_U02, P_K01, P_K02)
8. Funkcje konfliktu – więź społeczna a wrogość i napięcia (P_W01, P_W02, P_U01, P_U02, P_K01, P_K02)
9. Struktura grupy a konflikty – wymiar wewnątrz- i międzygrupowy (P_W01, P_W02, P_U01, P_U02, P_K01, P_K02)
10. Władza a konflikt (P_W01, P_W02, P_U01, P_U02, P_K01, P_K02)
11. Wyjaśnianie zbiorowej przemocy (P_W01, P_W02, P_U01, P_U02, P_K01, P_K02)
12. Konstruowanie innego, dyskryminacja i mowa nienawiści (P_W01, P_W02, P_U01, P_U02, P_K01, P_K02)
13. Konflikt w społeczeństwie sieci (P_W01, P_W02, P_U01, P_U02, P_K01, P_K02)
14. Mechanizmy stygmatyzacji (P_W01, P_W02, P_U01, P_U02, P_K01, P_K02)
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Kod ECTS
Liczba godzin przedmiotu
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
W cyklu 2020/SL: obowiązkowe | Ogólnie: fakultatywne |
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
P_W01 Zna podstawowe wyjaśnienia zjawisk konfliktowych oraz funkcje konfliktów (K_W06; K_W07)
P_W02 Potrafi opisać i poddac krytycznej analizie sposoby wchodzenia w konflikt (K_W06; K_W07)
P_U01 - Potrafi powiązać znane mu przykłady empiryczne z teoretyczną wiedzą dotyczącą rozwiązywania konfliktów (K_U07; K_U08; K_U09)
P_U02 - Rozwiązuje problemy związane z konfliktami społecznymi w oparciu o wybraną literaturę przedmiotu oraz źródła (K_U07; K_U08; K_U010; K_U013)
P_K01 - Potrafi rozwiązywać problemy związane z konfliktami społecznymi w ramach pracy grupowej (K_K01; K_K03; K_K04; K_K11)
P_K02 - Ma świadomość dylematów etycznych związanych z diagnozowaniem i rozwiązywaniem konfliktów społecznych (K_K03; K_K04; K_K05; K_K09)
Kryteria oceniania
Metody oceniania formujące: Ćwiczenia praktyczne, obecność
Metody oceniania podsumowujące: Zaliczenie pisemne
Kryteria oceniania:
5,0 znakomita wiedza, bardzo dobrze opanowane umiejętności oraz wykształcone kompetencje personalne i społeczne
4,5 pogłębiona wiedza, dobrze wyuczone umiejętności oraz wykształcone kompetencje personalne i społeczne
4,0 dobra wiedza, dobrze wyuczone umiejętności oraz wykształcone kompetencje personalne i społeczne
3,5 zadowalająca wiedza, wyuczone umiejętności oraz kompetencje personalne i społeczne
3,0 podstawowa wiedza, opanowane najważniejsze umiejętności oraz wykształcone podstawowe kompetencje personalne i społeczne
Literatura
W.W. Wilmot, J.L. Hocker, Konflikty między ludźmi, Warszawa 2011.
K. Adams, G.J.Galanes, Komunikacja w grupach, Warszawa 2008.
Rozwiązywanie konfliktów, red. M. Deutsch, P.T. Coleman, Kraków 2005.
M. Castells, Sieci oburzenia i nadziei. Ruchy społeczne w erze internetu, Warszawa 2013 (rozdz. 5 „Occupy Wall Street: wydobywanie soli ziemi”)
Obywatele ACTA, red. Ł. Jurczyszyn, J. Kołtan, P. Kuczyński, M. Rakusa-Suszczewski, Gdańsk 2014.
A. Grzymała-Kazłowska, Konstruowanie „innego”. Wizerunki imigrantów w Polsce, Warszawa 2007.
M. Reisigl, Dyskryminacja w dyskursach, „Tekst i Dyskurs” 2010, Nr 3.
L.M. Nijakowski,Mowa nienawiści w świetle teorii dyskursu, w: Analiza dyskursu w socjologii i dla socjologii, red. A. Horolets, Toruń 2008.
M. Bilewicz,M. Marchlewska, W. Soral, M. Winiewski, Mowa nienawiści. Raport z badań sondażowych, w: http:// www.batory.org.pl/upload/files/ Programy%20dotacyjne/ Obywatele%20dla %20Demokracji/ Mowa_Nienawisci_raport.pdf
L. Coser, Funkcje konfliktu społecznego, Kraków 2009
L. Nijakowski, Rozkosz zemsty. Socjologia historyczna mobilizacji ludobójczej, Warszawa 2014.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: