Kreatywność w biznesie 14-PPS2SKRB11
TK_01 - Pojęcie i istota kreatywności, innowacyjności, design thinking. Twórcza osobowość. (P_W01, P_U01, P_K01)
TK_02 - Jak znaleźć kreatywny pomysł na biznes? Technika burzy mózgów i jej odmiany - pojęcie, wykorzystanie w rozwiązaniu problemu biznesowego z wybranej firmy (case study). (P_W02, P_U02, P_K02)
TK_03 - Skupienie na potrzebach. Techniki: mapa kontekstu, mapa interesariuszy, mapa empatii - pojęcia, wykorzystanie w rozwiązaniu problemu biznesowego z wybranej firmy (case study). (P_W03, P_U01, P_K01)
TK_04 - Inna perspektywa i twórcze rozwiązywanie problemów. Metoda sześciu kapeluszy de Bono i jej wykorzystanie w rozwiązaniu case study z wybranej firmy. (P_W02, P_U02, P_K01)
TK_05 - Warsztat kreatywny z wykorzystaniem metody pytań Osborna (rozwiązanie case study z wybranej firmy). (P_W01, P_U01, P_K02)
TK_06 - Kreatywność w rozwiązywaniu konfliktów, przezwyciężaniu przeszkód. Chmura Goldratta jako narzędzie rozwiązywania problemów biznesowych (case study). (P_W01, P_U01, P_K01)
TK_07 - Bariery procesu twórczego i sposoby ich pokonywania. (P_W03, P_U01, P_K02)
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
P_W01 - zna podstawowe pojęcia z zakresu kreatywności, innowacyjności oraz twórczości w odniesieniu do nauk politycznych i kwestii biznesowych (K_W02, K_W11, K_W12).
P_W02 - zna podstawowe techniki kreatywnego myślenia i rozwiązywania problemów (K_W06, K_W11, K_W12).
P_W03 - tłumaczy warunki i czynniki sprzyjające kreatywności, a także zna bariery i sposoby ich pokonywania (K_W04, K_W06, K_W12).
P_U01 - potrafi wykorzystać znane techniki kreatywnego myślenia w procesie rozwiązywania konkretnych problemów biznesowych (K_U07, K_U12, K_U15).
P_U02 - przewiduje i formułuje problemy, które mogą pojawić się w organizacji, a także projektuje ich rozwiązanie z wykorzystaniem innowacji i kreatywności (K_U02, K_U04, K_U07, K_U08).
P_K01 - dyskutuje, argumentuje i odpiera argumenty przeciwników (K_K06, K_K08).
P_K02 - pracuje w grupie poszukując wspólnie kreatywnych rozwiązań zaproponowanych problemów biznesowych (K_K02,K_K03, K_K11).
Kryteria oceniania
OCENA FORMUJĄCA – ocena ciągła na podstawie aktywności, udziału w rozwiązywaniu case study i obecności na zajęciach.
OCENA PODSUMOWUJĄCA – egzamin pisemny (rozwiązanie case study w oparciu o wybraną technikę kreatywnego myślenia).
KRYTERIA OCENIANIA:
5,0 - znakomita wiedza, bardzo dobrze opanowane umiejętności oraz wykształcone kompetencje personalne i społeczne
4,5 - pogłębiona wiedza, dobrze wyuczone umiejętności oraz wykształcone kompetencje personalne i społeczne
4,0 - dobra wiedza, dobrze wyuczone umiejętności oraz wykształcone kompetencje personalne i społeczne
3,5 - zadawalająca wiedza, wyuczone umiejętności oraz kompetencje personalne i społeczne
3,0 - podstawowa wiedza, opanowane najważniejsze umiejętności oraz wykształcone podstawowe kompetencje personalne i społeczne
2,0 - niezadawalająca wiedza, nieopanowane umiejętności oraz niewykształcone kompetencje personalne i społeczne
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Kosieradzka A. (red.) (2018), Metody i techniki pobudzania kreatywności w organizacji i zarządzaniu, Edu-Libri.
2. Chybicka A. (2017), Outside the Box. Jak myśleć i działać kreatywnie, GWP Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
3. Kelley D., Kelley T. (2019), Twórcza odwaga. Otwórz się na Design Thinking, MT Biznes.
Literatura uzupełniająca:
1. Mlodinow L. (2019), Elastyczny mózg. Kreatywne myślenie w czasach niepewności i chaosu, Prószyński Media.
2. Riel J., Martin R.L. (2019), Decyzje doskonałe: poznaj sposób myślenia najlepszych liderów i tak jak oni dokonuj świetnych wyborów, ICAN Institute.
3. Szmidt K.J. (2019), ABC kreatywności: kontynuacje, Difin.
4. Christensen T. (2016), Twórcze wyzwania, Helion.
5. Jóźwik K., Zwoliński S. (2016), Myślenie wizualne w biznesie, MT Biznes.
6. Nęcka E., Gruszka-Gosiewska A., Orzechowski J., Szymura B. (2016), Trening twórczości, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
7. Biela A. (2015), Trening kreatywności, Edgard.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: