Analiza i prognozowanie w organizacji 14-PPS2SAPO11
TK_01 - Prawa rozwoju i zmienności (P_W01; P_U01; P_K01; P_K02)
TK_02 - Prognoza oraz symulacja - ich właściwości (P_W01; P_U01; P_K02)
TK_03 - Przedmiot i zakres nauki o organizacji (zarządzanie organizacją; działanie zorganizowane; planowanie w organizacji; organizowanie; rozwój organizacji) (P_W02; P_U01; P_K02)
TK_04 - Metody i techniki prognozowania: wybrane pasywne i aktywne metody w prognozowaniu (P_W01; P_U02; P_K01)
TK_05 - Prognozowanie a planowanie polityki państwa (wewnętrznej oraz zewnętrznej) oraz stosunków politycznych i gospodarczych (wewnątrzpaństwowych oraz międzynarodowych) (P_W01; P_U02; P_K01)
TK_06 - Znani futurolodzy i ich prognozy; scenariusze globalne; działalność polskich i zagranicznych organizacji prognostycznych (P_W01; P_U01; P_K02)
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
P_W01 – potrafi ocenić rolę i znaczenie prognostyki – pojęcia, klasyfikację, metody, techniki etc. (K_W01; K_W03; K_W04; K_W05; K_W08; K_W09; K_U01; K_U02; K_U03; K_U04; K_U06; K_U07; K_U08; K_U012; K_U015; K_U016; K_K01; K_K02; K_K03; K_K05; K_K06; K_K08; K_K09; K_K010; K_K011; K_K013)
P_W02 – zna zasady tworzenia i funkcjonowania organizacji (różnego szczebla), ich formy, fazy rozwoju, jak również uwarunkowania organizacyjne i zasobowe determinujące ich wartość oraz przyszłość (K_W02; K_W03; K_W04; K_W05; K_W08; K_W09; K_W014; K_U01; K_U02; K_U03; K_U04; K_U05; K_U06; K_U07; K_U08; K_U012; K_U015; K_U016; K_K01; K_K02; K_K03; K_K05; K_K06; K_K08; K_K09; K_K010; K_K011; K_K013)
P_U01 – potrafi właściwie analizować dane prognostyczne, zarówno ilościowe, jak i jakościowe (K_W06; K_W08; K_W012; K_W014; K_U01; K_U02; K_U03; K_U04; K_U05; K_U06; K_U07; K_U08; K_U010; K_U012; K_U013; K_U015; K_U016; K_K01; K_K02; K_K03; K_K04; K_K05; K_K06; K_K09; K_K010; K_K011; K_K013)
P_U02 – wykorzystuje metody i narzędzia prognostyczne (K_W06; K_W08; K_W012; K_W014; K_U01; K_U02; K_U03; K_U04; K_U05; K_U06; K_U07; K_U08; K_U010; K_U012; K_U013; K_U015; K_U016; K_K01; K_K02; K_K03; K_K04; K_K05; K_K06; K_K09; K_K010; K_K011; K_K013)
P_K01 – jest otwarty na pracę w zespole w oparciu o partnerskie reguły współpracy oraz jest zdolny do zarządzania zespołem ludzi; umiejętnie komunikuje się, dyskutuje oraz argumentuje (K_W04; K_W06; K_W010; K_W011; K_W012; K_W013; K_W014; K_U01; K_U02; K_U03; K_U04; K_U05; K_U06; K_U07; K_U08; K_U010; K_U012; K_U013; K_U015; K_U016; K_K01; K_K02; K_K03; K_K04; K_K05; K_K06; K_K07; K_K08; K_K09; K_K010; K_K011; K_K012; K_K013)
P_K02 - krytycznie ocenia informacje podawane przez media, polityków etc.
a odnoszące się do prognoz, symulacji (K_W06; K_W07; K_W012; K_W013; K_W014; K_U01; K_U02; K_U03; K_U04; K_U05; K_U06; K_U07; K_U08; K_U010; K_U012; K_U013; K_U015; K_U016; K_K01; K_K04; K_K05; K_K06; K_K09; K_K010; K_K011; K_K012; K_K013)
Kryteria oceniania
Test wiedzy - kolokwium zaliczeniowe w formie testu pisemnego (pytania zamknięte oraz otwarte) sprawdzającego poziom wiedzy teoretycznej niezbędnej do realizacji zadań praktycznych. Ocena ciągła - obserwacja postępów w uczeniu się oraz pracy indywidualnej i zespołowej, ocena indywidualnej aktywności i zaangażowania studenta w zajęciach.
Sposób ustalenia oceny końcowej: średnia ważona ocen uzyskanych w ramach przyjętych sposobów weryfikacji efektów kształcenia (wagi: test wiedzy 0.5; ocena ciągła: 0.5).
KRYTERIA OCENIANIA:
5,0 - znakomita wiedza, bardzo dobrze opanowane umiejętności oraz wykształcone kompetencje personalne i społeczne;
4,5 - pogłębiona wiedza, dobrze wyuczone umiejętności oraz wykształcone kompetencje personalne i społeczne;
4,0 - dobra wiedza, dobrze wyuczone umiejętności oraz wykształcone kompetencje personalne i społeczne;
3,5 - zadawalająca wiedza, wyuczone umiejętności oraz kompetencje personalne i społeczne;
3,0 - podstawowa wiedza, opanowane najważniejsze umiejętności oraz wykształcone podstawowe kompetencje personalne i społeczne;
2,0 - niezadawalająca wiedza, nieopanowane umiejętności oraz niewykształcone kompetencje personalne i społeczne.
Literatura
I. Literatura podstawowa:
1. Koźmiński A.K., Piotrowski W, Zarządzanie. Teoria i praktyka, Warszawa 2019
2. Borodako K., Foresight w zarządzaniu strategicznym, Warszawa 2009
3. Przedsiębiorstwo przyszłości, pod red. W.M. Grudzewski, I.K. Hejduk, Wydawnictwo Difin 2000
4. Penc J., Encyklopedia zarządzania. Podstawowe kategorie i terminy, Łódź 2008
5. Planowanie, prognozowanie i postępowanie na wypadek ryzyka. Praktyczne wskazówki, praca zbiorowa: Dąbrowska B., Ostapowicz E., Cegłowski B., Szczepankowski P., Zdończyk J., Rybarczyk K., Kułakowski Ł., Trzpioła K., Warszawa 2017
II. Literatura uzupełniająca:
1. Lamentowicz W., Granice strategii państwa. Efekt Tsunami, Częstochowa 2012
2. Karpiński A., Jak tworzyć długookresową strategię rozwoju dla kraju i regionu. Metodyka strategicznego myślenia o przyszłości, Warszawa 2002
3. Kożuch B., Nauka o organizacji, Warszawa 2013
4. Guzik B., Appenzeller D., Jurek W., Prognozowanie i symulacje. Wybrane zagadnienia, Poznań 2004
5. Rutkowski C., Przegląd strategiczny jako narzędzie polityki, Warszawa 2003
6. Straffin P. D., Teoria gier, Warszawa 2004
7. Dittmann P., Szabela-Pasierbińska E., Dittmann I., Szpulat A., Prognozowanie w zarządzaniu przedsiębiorstwem, Kraków 2016
8. Modelowanie matematyczne i symulacje komputerowe w naukach społecznych, pod red. K. Winkowska-Nowak, A. Nowak, A. Rychwalska, Warszawa 2007
9. Penc J., Zarządza¬nie dla przyszłości, Kraków 1998
10. Friedman G., Następne 100 lat. Prognoza na XXI wiek, Wydawca: AMF Plus Group 2009
11. Fukuyama F., Budowanie państwa. Władza i ład międzynarodowy w XXI wieku, Poznań 2005
12. art. naukowe i publicystyczne wskazywane na bieżąco przez wykładowcę
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: