Historia instytucji politycznych 14-PPS2OHIN11
TK_01 - Wprowadzenie - różne sposoby definiowania instytucji politycznej (P_W01, P_U01, P_K01)
TK_02 - Instytucja zgromadzeń (P_W02, P_U02, P_K02)
TK_03 - Instytucja referendum (P_W01, P_U03, P_K01)
TK_04 - Inicjatywa ludowa (P_W02, P_U02, P_K01)
TK_05 - Plebiscyt (P_W01, P_U02, P_K02)
TK_06 - Prawybory (P_W02, P_U03, P_K01)
TK_07 - Instytucja ombudsmana (P_W01, P_U01, P_K02)
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Liczba godzin przedmiotu
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
P_W01 - ma wiedzę o różnych rodzajach więzi społecznych i występujących między nimi prawidłowościach oraz wiedzę pogłębioną w odniesieniu do więzi pomiędzy uczestnikami życia politycznego
P_W02 - ma pogłębioną wiedzę o determinantach zmian życia politycznego, instytucji i więzi politycznych oraz zna rządzące tymi zmianami prawidłowości
P_U01 - potrafi prawidłowo interpretować i wyjaśniać zjawiska polityczne oraz wzajemne relacje między nimi oraz między nimi a innymi zjawiskami społecznym
P_U02 - potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg procesów i zjawisk politycznych, formułować własne opinie na ten temat oraz stawiać proste hipotezy badawcze i je weryfikować
P_U03 - posiada umiejętność wykorzystania zdobytej wiedzy do opisu, analizy i oceny życia politycznego, rozszerzoną o krytyczną analizę skuteczności i przydatności stosowanej wiedzy
P_K01 - potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę, a także poszerzać umiejętności oraz kompetencje wykorzystując w tym celu dorobek wielu dyscyplin zainteresowanych publiczną sferą życia społecznego
P_K02 - jest przygotowany do aktywnego udziału w życiu politycznym społeczeństwa obywatelskiego na różnych poziomach partycypacji oraz potrafi przewidywać skutki swej aktywności
Kryteria oceniania
Ocena podsumowująca: kolokwium (test pisemny)
KRYTERIA OCENIANIA:
5,0 -znakomita wiedza, bardzo dobrze
opanowane umiejętności oraz wykształcone kompetencje personalne
i społeczne
4,5 -pogłębiona wiedza, dobrze wyuczone umiejętności oraz wykształcone kompetencje personalne i
społeczne
4,0 -dobra wiedza, dobrze wyuczone umiejętności oraz wykształcone
kompetencje personalne i społeczne
3,5 -zadawalająca wiedza, wyuczone umiejętności oraz kompetencje personalne i społeczne
3,0 -podstawowa wiedza, opanowane najważniejsze umiejętności oraz wykształcone podstawowe
kompetencje personalne i społeczne
2,0 -niezadawalająca wiedza, nieopanowane umiejętności oraz niewykształcone kompetencje personalne i społeczne
Literatura
Literatura podstawowa
E. Zieliński, I. Bokszczanin, J. Zieliński, Referendum w państwach Europy, Warszawa 2003
M. H. Hansen, Demokracja ateńska w czasach Demostenesa. Struktura, zasady i ideologia, Warszawa 1999
M. Moraczewska-Rytko, Demokracja bezpośrednia w teorii i praktyce politycznej, Lublin 2001
K. Zwierzchowski, Amerykańskie instytucje demokracji bezpośredniej, Białystok 2005
M. Musiał-Karg, Referenda w państwach europejskich: teoria, praktyka, perspektywy, Toruń 2008
Literatura uzupełniająca
Arystoteles, Ustrój polityczny Aten, Kraków 1973
R. Kulesza, Ateny Peryklesa, Warszawa 1991
W. Linder, Demokracja szwajcarska, Rzeszów 1996
J. Steiner, Demokracje europejskie, Rzeszów 1993
Z. Wasik, Referendum jako forma procesu ustawodawczego, Gdańsk 1993
E. Orlof, Plebiscyt jako forma rozwiązywania sporów międzynarodowych, Rzeszów 1998
Instytucje polityczno-prawne Stanów Zjednoczonych Ameryki, Wrocław-Warszawa-Kraków-Gdańsk 1977
J. Litawski, Bezpośrednie ustawodawstwo ludowe, Kraków 1932
K. Zwierzchlewski, Referendum stanowe w USA, Katowice 2002
P. Boroń, Słowiańskie wiece plemienne, Katowice 1999
T. Langer, Stany w USA. Instytucje-praktyka-doktryna, Warszawa 1988
Brewiarz demokracji - jak funkcjonuje państwo demokratyczne (na przykładzie Szwajcarii), Warszawa 1994
Rzecznik Praw Obywatelskich, pod red. L. Garlickiego, Warszawa 1989
Ł. Jakubiak, Referendum jako narzędzie polityki. Francuskie doświadczenia ustrojowe, Białystok 2012
P. Mikuli, Instytucje ombudsama w państwach anglosaskich, Warszawa 2017
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: