Jednolity Rynek Wewnętrzny i wspólna polityka handlowa 14-PPS2EJRW11
TK_01 Teoria międzynarodowej integracji gospodarczej: przedmiot, charakter, definicje, metody, stadia rozwojowe (stopnie integracji), zasada „spill-over” („rozlewanie się” integracji).
1a. Teoria unii celnej: efekt kreacji i przesunięcia handlu; subefekty: produkcyjny
i konsumpcyjny; efekt „korzyści skali” produkcji.
1.b. Teoria wspólnego rynku: potencjalne korzyści i koszty ekonomiczne
i społeczne związane z funkcjonowaniem tego stadium rozwojowego.
P_W01 P_U01 P_K01
TK_02 Swoboda przepływu towarów, usług, kapitału i siły roboczej jako fundament budowy JRW – teoretyczna analiza pojęć, praktyczne przejawy procesu. Istota polityki handlowej UE – cele, zasady, instrumenty, specyfika handlu opartego na wartościach P_W01; P_W02,. P_U02 P_K02
TK_03 Dyrektywa usługowa w UE – założenia, realizacja.
P_W02; P_K02 P_U01
TK_04 Znoszenie barier administracyjnych, technicznych i fiskalnych w procesie urzeczywistnienia JRW – szczegółowa analiza problemu.
a. bariery administracyjne: swoboda przepływu osób – Układy z Schengen (konwencja podstawowa i wykonawcza); uproszczenia w transgranicznym przepływie towarów;
b. bariery techniczne: system standardów europejskich (reguły produkcji i zbytu, znaczenie i rola instytucji CEN, CENELEC, ETSI; oznaczenia towarów EN-CE, certyfikaty ISO- seria 9000, system HACCP); harmonizacja techniczna wyrobów – dyrektywy tzw. „starego i nowego podejścia” („old and new aproach”); liberalizacja zasad systemu zamówień publicznych w UE;
c. bariery fiskalne: zagadnienie ujednolicenia systemów podatkowych (podatki pośrednie VAT, akcyza, podatki korporacyjne).
P_W01 P_U01 P_K01
TK_05 Proces pogłębiania integracji ekonomicznej w Unii Europejskiej: Traktaty Rzymskie – budowa unii celnej; zjawisko „eurosklerozy” w rozwoju gospodarczym WE w latach 70-tych; raporty: „Cost of Non-Europe Report” („Raport Cecchiniego”) oraz „Albert-Ball Report”; Biała Księga KE z 1985 roku – program „Europa 1992”; Jednolity Akt Europejski; Traktat o Unii Europejskiej – projekt Unii Ekonomicznej i Monetarnej jako rozwinięcie
i doskonalenie zasad JRW.
P_W01 P_U01 P_K01
TK_06 Zasady działanie przedsiębiorstw na obszarze JRW: pojecie „euroemarketingu”, zasady konkurencji – przykład sektora telekomunikacyjnego i energetycznego, zasady udzielania pomocy publicznej – raporty KE. P_W02 P_U01 P_K02
TK_07 Jednolity Rynek Wewnętrzny w latach 1993-2003 – efekty makroekonomiczne wdrażania koncepcji (10 lat JRW – „Raport Bolkensteina” ).
JRW w perspektywie finansowej UE 2014-2020. Projekt budżetu Wspólnot po roku 2020. P_W01 P_U01 P_K01
TK_08 Regionalne dysproporcje na JRW – fundusze spójności ekonomiczno-społecznej i terytorialnej UE i ich znaczenie w korygowaniu różnic w rozwoju gospodarczym regionów i państw UE. P_W01 P_U01 P_K01
TK_09 Koncepcja Unii Ekonomicznej i Monetarnej jako rozwinięcie i usprawnienie funkcjonowania JRW: etapy budowy, kryteria konwergencji z Maastricht, korzyści i zagrożenia wynikające z wprowadzania euro, współczesne problemy integracji ekonomicznej i walutowej w UE P_W01 P_U01 P_K01
TK_10 Aktualne problemy w funkcjonowania rynku wspólnotowego – tzw. „Raport Sapira” i „Raport Montiego”
P_W01 P_U01 P_U02 P_K01
TK_11 Priorytety rozwoju gospodarczego i finansowego Unii Europejskiej na lata 2007-2013 oraz 2014- 2020.
- realizacja założeń pierwotnej i odnowionej „Strategii Lizbońskiej”;
- strategia „Europa 2020”;
- priorytety w budowie innowacyjnego jednolitego rynku : Akt o jednolitym rynku; Europejska agenda cyfrowa
- spójność ekonomiczno-społeczna UE na potrzeby wzrostu i zatrudnienia a wzrost nakładów na B+R – analiza zależności;
P_W01 P_U01 P_K01
TK_12 Kryzys gospodarczy i finansowy w Europie ( strefie euro) „2008 +”. Grupa PIIGS – szczegółowa analiza problemu.
P_W01 P_U01 P_U02 P_K01
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
P_W01 Prezentuje się stan gospodarki europejskiej, główne wyzwania rozwojowe przed nią stojące, rozpoznając główne szanse i zagrożenia związane z funkcjonowaniem „ strefy euro” w UE.
K_W02, K_W03
P_W02 Objaśnia się zasady podejmowania pracy, kształcenia, prowadzenia przedsiębiorstw na obszarze JRW UE, ze szczególnym zwróceniem uwagi na aspekt innowacyjności.
K_W11,
P_U01 Student pojmuje istotę i specyfikę funkcjonowania podmiotów gospodarczych na tzw. eurorynku, umie interpretować i oceniać główne kierunki rozwoju społeczno – gospodarczego i finansowego w Unii Europejskiej, posiadając przy tym zdolność interpretowania współczesnych uwarunkowań biznesowych w Europie, niezbędnych do prowadzenia własnej działalności gospodarczej lub podjęcia pracy w skali europejskiej.
K_U07,
P_U02 Student potrafi posługiwać się podstawową siatką pojęciową związaną z materią prowadzonego przedmiotu, rozwija kreatywne myślenie, dokonując własnych ocen i prognoz, znając zalety i wady rozwiązań gospodarczych wdrażanych w UE.
K_U05, K_U06,
P_K01 Przedmiot pozwala wzmóc aktywność zawodową studenta poprzez prezentacje zasad podejmowania aktywności gospodarczej w Europie, pobudza ducha kreatywnego myślenia i działania u studenta w oparciu o szanse rozwoju zawodowego jakie daje Jednolity Rynek Wewnętrzny.
K_K07, K_K08
P_K02 Student – dzięki wykładowi konwersatoryjnemu, opartemu na polemice - zdobywa zdolność precyzyjnego i przejrzystego formułowania swych myśli i poglądów oraz praktycznego wykorzystania zdobytej wiedzy w sferze działalności gospodarczej w Polsce i w Europie.
K_K10
Kryteria oceniania
metoda podsumowująca: Esej
KRYTERIA OCENIANIA:
5,0 - znakomita wiedza, bardzo dobrze opanowane umiejętności oraz wykształcone kompetencje personalne i społeczne
4,5 - pogłębiona wiedza, dobrze wyuczone umiejętności oraz wykształcone kompetencje personalne i społeczne
4,0 - dobra wiedza, dobrze wyuczone umiejętności oraz wykształcone kompetencje personalne i społeczne
3,5 - zadawalająca wiedza, wyuczone umiejętności oraz kompetencje personalne i społeczne
3,0 - podstawowa wiedza, opanowane najważniejsze umiejętności oraz wykształcone podstawowe kompetencje personalne i społeczne
2,0 - niezadawalająca wiedza, nieopanowane umiejętności oraz niewykształcone kompetencje personalne i społeczne
Literatura
Podstawowa
1. J. Barcz, E. Kawecka - Wyrzykowska, K. Michałowska - Gorywoda, Integracja europejska, Warszawa 2007 rok;
2. E. Latoszek, Integracja europejska. Mechanizmy i wyzwania, Warszawa 2007 rok;
3. Unia Europejska, Tom 1, red. nauk. E. Kawecka - Wyrzykowska, E. Synowiec, Warszawa 2004 rok;
4. J. Kundera, Jednolity Rynek Europejski, Kraków 2003 rok;
Uzupełniająca
1. Z. Puślecki, System środków kontroli handlowej Unii Europejskiej
w warunkach globalizacji, Poznań 2001 rok;
2. Z. Puślecki, Strategia wzrostu konkurencyjności Unii Europejskiej
w warunkach rozszerzania w 2004 roku i globalizacji, [w:] Rozwój regionalny
i globalny we współczesnej gospodarce światowej, red. nauk. J. Rymarczyk,
W. Michalczyk, tom 2, Wrocław 2004 rok;
3. Z. Puślecki, Polska a realizacja Strategii Lizbońskiej Unii Europejskiej
w warunkach globalizacji, Biuletyn Fundacji dla Humanistyki Humaniora,
nr 16, 2004 rok;
4. Ekonomiczne aspekty integracji ekonomicznej, red. nauk. J. D. Hansen, Kraków 2003 rok;
5. M. Komor, Euromarketing. Strategie marketingowe przedsiębiorstw na eurorynku, Warszawa 2000 rok;
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: