Firma rodzinna jako komponent sektora MSP 14-PPS1SFRD11
TK_01 1- . Formy prawne przedsiębiorstw w Polsce
Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością.
Spółka akcyjna. Spółka jawna. Franchising.
P_W01 P_U01 P_K01
TK_02 2. Firmy rodzinne jako specyficzny model przedsiębiorstwa
Definicja firmy rodzinnej.
Firma rodzinna jako marka.
Firma rodzinna - analiza typu SWOT : Świadomość rodzinnego charakteru firmy. Tożsamość firm rodzinnych .Autowizerunek firm rodzinnych. Eksponowanie rodzinności. Źródła przedsiębiorczości rodzinnej. Specyfika przedsiębiorstw rodzinnych .Pozytywne konsekwencje rodzinności. Negatywne konsekwencje rodzinności .Własność i zarządzanie w firmach rodzinnych. Struktura własności w firmach rodzinnych. Obecność rodziny w przedsiębiorstwie, wielopokoleniowość firmy rodzinnej.
P_W01; P_W02,. P_U02 P_K02
TK_03 3. POJĘCIE FIRMY RODZINNEJ I ICH ROZWÓJ W POLSCE
Światowe i polskie badania przedsiębiorstw rodzinnych
Uwarunkowania strategii małych i średnich przedsiębiorstw rodzinnych
Czynniki wpływające na sukces i długoterminowe przetrwanie firm rodzinnych
Rozwój zainteresowania firmami rodzinnymi w Polsce a proces wspierania ich działalności
Family governance – struktury i praktyka. Doświadczenia polskie.
P_W02; P_K02 P_U01
TK_04 4. SUKCESJA W FIRMIE RODZINNEJ
Zarządzanie zmianą w firmie rodzinnej
Strategie rozwoju przedsiębiorstw rodzinnych w perspektywie sukcesji
Motywacja sukcesora jako determinanta skutecznej sukcesji
Strategiczne znaczenie sukcesji dla długookresowej perspektywy rozwoju firmy rodzinnej w Polsce. Programowanie przyszłości biznesu w oparciu o więzi rodzinne – wybrane case studies sukcesji
P_W01 P_U01 P_K01
TK_05 5. ZARZĄDZANIE ZASOBAMI LUDZKIMI W FIRMACH RODZINNYCH
Specyfika pozyskiwania zasobów ludzkich w firmach rodzinnych
Pozytywne konsekwencje rodzinnego charakteru firm w zarządzaniu zasobami
ludzkimi
Problematyka procesu selekcji i rekrutacji
Funkcja rozwojowa wynagrodzeń w firmie rodzinnej
P_W01 P_U01 P_K01
TK_06 6. SPOŁECZNA ODPOWIEDZIALNOŚĆ BIZNESU /CSR W FIRMACH RODZINNYCH
Społeczna odpowiedzialność w firmach rodzinnych: cele, zasady, strategie
Kultura organizacyjna i konflikty w zarządzaniu firmą rodzinną
Zarządzanie konfliktami w firmach rodzinnych
Zarządzanie konfliktem w firmach rodzinnych
Rola mentoringu i coachingu w transferze wiedzy w przedsiębiorstwach rodzinnych
P_W02 P_U01 P_K02
TK_07 7. PRAKTYKA DZIAŁAN FIRM RODZINNYCH
Marketingowo‐logistyczne elementy zarządzania firmą
rodzinną w sektorze MŚP
PR w firmach rodzinnych
Analiza działań proekologicznych/ślad ekologiczny w firmach rodzinnych
Strategie finansowe firm rodzinnych. Zalety i wady outsourcingu księgowości i rachunkowości
P_W01 P_U01 P_K01
TK_08 8. Organizacje działające na rzecz firm rodzinnych w Polsce – wybrane przykłady
Fundacja Firmy Rodzinne.
Family Business Network Poland.
Stowarzyszenie Inicjatywa Firm Rodzinnych.
Instytut Biznesu Rodzinnego
P_W01 P_U01 P_K01
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/SL: | W cyklu 2019/SZ: |
Efekty kształcenia
P_W01 Prezentuje się typy przedsiębiorstw z sektora MSP oraz ogólny stan rozwoju firm rodzinnych w Polsce i w świecie K_W02, K_W03
P_W02 Objaśnia się zasady zarządzania, podejmowania pracy, sukcesji, prowadzenia przedsiębiorstw tupu firma rodzinna w Polsce , ze szczególnym zwróceniem uwagi na aspekt rodzinności- analiza typu SWOT K_W11,
P_U01 Student pojmuje istotę i specyfikę funkcjonowania podmiotów gospodarczych typu firma rodzinna , umie interpretować i oceniać główne wyzwania związane z jej funkcjonowaniem w sferze zarządzania, posiadając przy tym zdolność interpretowania współczesnych uwarunkowań biznesowych w sferze przedsiębiorczości, niezbędnych do prowadzenia własnej działalności gospodarczej lub podjęcia pracy najemnej. K_U07.
P_U02 Student potrafi posługiwać się podstawową siatką pojęciową związaną z materią prowadzonego przedmiotu, rozwija kreatywne myślenie, dokonując własnych ocen i prognoz, znając zalety i wady rozwiązań dotyczących funkcjonowania firmy rodzinnej. K_U05, K_U06,
P_K01 Przedmiot pozwala wzmóc aktywność zawodową studenta poprzez prezentacje zalet działania firm rodzinnych, pobudza ducha kreatywnego myślenia i działania u studenta w oparciu o szanse rozwoju zawodowego jakie daje ta forma MSP w Polsce. K_K07, K_K08
P_K02 Student – dzięki wykładowi konwersatoryjnemu, opartemu na analizie typu case study , prezentacjach , dyskusjach i polemice - zdobywa zdolność precyzyjnego i przejrzystego formułowania swych myśli i poglądów oraz praktycznego wykorzystania zdobytej wiedzy w sferze działalności gospodarczej w Polsce i w świecie. K_K10
Kryteria oceniania
METODY OCENIANIA:
OCENA FORMUJĄCA - ocena ciągła na podstawie obecności na zajęciach, kolokwia cząstkowe,
OCENA PODSUMOWUJĄCA - esej.
KRYTERIA OCENIANIA:
5,0 znakomita wiedza, bardzo dobrze opanowane umiejętności oraz wykształcone kompetencje personalne i społeczne,
4,5 pogłębiona wiedza, dobrze wyuczone umiejętności oraz wykształcone kompetencje personalne i społeczne,
4,0 dobra wiedza, dobrze wyuczone umiejętności oraz wykształcone kompetencje personalne i społeczne,
3,5 zadowalająca wiedza, wyuczone umiejętności oraz kompetencje personalne i społeczne,
3,0 podstawowa wiedza, opanowane najważniejsze umiejętności oraz wykształcone podstawowe kompetencje personalne i społeczne,
2,0 niezadowalająca wiedza, nieopanowane umiejętności oraz niewykształcone kompetencje personalne i społeczne.
Literatura
Family Business : zarządzanie firmą rodzinną / Instytut Biznesu Rodzinnego ; [red. nacz. Adrianna Lewandowska].
Autor: Lewandowska, Adrianna. Red., Instytut Biznesu Rodzinnego.
Instytut Biznesu Rodzinnego, 2016.
Przedsiębiorstwo rodzinne : funkcjonowanie i rozwój / Jan Jeżak, Wojciech Popczyk, Alicja Winnicka-Popczyk, Warszawa : "Difin", 2004.
Zarządzanie firmą rodzinną : wybrane zagadnienia / redakcja naukowa Jan Klimek, Beata Żelazko. Warszawa 2016
Zarządzanie firmą rodzinną. Kluczowe wyzwania
Red. Nauk. Izabela Koładkiewicz, Krzysztof Safin, Warszawa 2018
Lajstet Joanna , Karwacki Arkadiusz , Escher Iwona. , Marta Karwacka, Beata Królicka Toruń 2008
Firmy rodzinne w polskiej gospodarce – szanse i wyzwania
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, realizowany na zlecenie Zespołu Rozwoju Zasobów Ludzkich PARP. Warszawa, grudzień 2009 r.
Pracownicy o firmach rodzinnych
czy „rodzinność” firmy ma znaczenie?
RAPORT INSTYTUTU BIZNESU RODZINNEGO, Autorzy raportu:
dr Adrianna Lewandowska, MBA Łukasz Tylczyński, Zuzanna Kropinska
Instytut Biznesu Rodzinnego. Poznań, 2019
FIRMY ZBUDOWANE NA ZAUFANIU
Poles on Family Businesses IV Businesses built on trust
RAPORT FUNDACJI FIRMY RODZINNE, The report by Fundacja Firmy Rodzinne (Family Businesses Foundation) Poznań 2017
Firma w rodzinie czy rodzina w firmie : metodologia wsparcia firm rodzinnych /
Autor: Jakubowski, Jacek, Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości.
Warszawa : Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, 2012.
FIRMA RODZINNA TO MARKA, Raport. Autorzy Raportu: dr Adrianna Lewandowska, dr inż. Ewa Więcek-Janka dr Alicja Hadryś-Nowak, mgr Michał Wojewoda, mgr Łukasz Tylczyński, Instytut Biznesu Rodzinnego, Warszawa 2017
https://poradnikprzedsiebiorcy.pl/-firma-rodzinna-czy-moze-byc-efektywna
Badanie firm rodzinnych. Raport końcowy, raport dostępny na stronie http// www.firmyrodzinne.pl.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: