E-government 14-PPS1SEGR11
TK_01 - Pojęcie i istota e-administracji (P_W02, P_U02, P_K01).
TK_02 - Pojęcia: e-administracja, e-government, e-governance i koncepcje ich rozróżnienia (P_W03, P_U02, P_K01, P_K02).
TK_03 - Funkcjonowanie sieci Internet i technologie informacyjno-komunikacje (ICT). Bezpieczeństwo od strony urzędu oraz obywateli (P_W12, P_U07, P_K09).
TK_04 - Podstawy prawne funkcjonowania e-administracji w Polsce (P_W07, P_U05, P_K01).
TK_05 - E-administracja w Polsce, a poziom rozwoju e-usług w innych państwach UE (P_W03, P_U06, P_U12, P_K05, P_K09).
TK_06 - Dostęp do informacji publicznej w Polsce (P_W07, P_U07, P_K12).
TK_07 - E-demokracja i e-voting. Szanse i zagrożenia (P_W08, P_U07 P_K01).
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
P_W01 - zna podstawowe pojęcia z zakresu e-government, e-administration, e-governance (K_W02, K_W03, K_W07, K_W08, K_W12).
P_W02 - zna sposób funkcjonowania sieci Internet i wykorzystanie ICT w e-administracji (K_W03, K_W07, K_W12).
P_W03 - zna ramy prawne funkcjonowania e-administracji w Polsce i jej aktualny poziom rozwoju (K_W02, K_W07, K_W12).
P_U01 - potrafi posługiwać się aktami prawnymi związanymi z funkcjonowaniem e-administracji w Polsce, w tym dotyczącymi dostępu do informacji publicznej (K_U02, K_U05, K_U07).
P_U02 - potrafi korzystać z e-usług dostępnych w Polsce (K_U06, K_U07, K_U12).
P_K01 - jest otwarty na pracę w zespole w oparciu o partnerskie reguły współpracy oraz jest zdolny do zarządzania zespołem ludzi (K_K02; K_K05).
P_K02 - potrafi przewidywać potencjalne skutki wynikające z rozwoju nowoczesnych technologii, jak formułować swoje sądy na temat wynikających z tego szans i zagrożeń (K_K01, K_K09, K_K12).
Kryteria oceniania
OCENA FORMUJĄCA - aktywność i obecność na zajęciach.
OCENA PODSUMOWUJĄCA - prezentacja dotycząca e-administracji oraz projekt zaliczeniowy dotyczący dostępu do informacji publicznej w Polsce.
KRYTERIA OCENIANIA:
5,0 - znakomita wiedza, bardzo dobrze opanowane umiejętności oraz wykształcone kompetencje personalne i społeczne
4,5 - pogłębiona wiedza, dobrze wyuczone umiejętności oraz wykształcone kompetencje personalne i społeczne
4,0 - dobra wiedza, dobrze wyuczone umiejętności oraz wykształcone kompetencje personalne i społeczne
3,5 - zadawalająca wiedza, wyuczone umiejętności oraz kompetencje personalne i społeczne
3,0 - podstawowa wiedza, opanowane najważniejsze umiejętności oraz wykształcone podstawowe kompetencje personalne i społeczne
2,0 - niezadawalająca wiedza, nieopanowane umiejętności oraz niewykształcone kompetencje personalne i społeczne
Literatura
Literatura podstawowa:
1) Davles Ron (2015), eGovernment. Using technology to improve public services and democratic participation, https://ec.europa.eu/futurium/en/ system/files/ged/eprs_ida2015565890_en.pdf.
2) Michel Helene (2005), e-Administration, e-Government, e-Governance and the Learning City: A typology of Citizenship management using ICTs, The Electronic Journal of e-Government 3/4.
3) Oniszczu Dorota, Rafalski Marcin, E-administracja w Polsce - jak daleko do osiągnięcia poziomu UE (2017), Ekonomiczne Problemy Usług 1/2:385-396.
Literatura uzupełniająca:
1) Fleszer Dorota (2012), Funkcjonowanie elektronicznej administracji na przykładzie ePUAP, Roczniki Administracji i Prawa t. 12.
2) Gonciarski Wiesław, Mazurek Izabela (2014), E-administracja w Polsce – główne złożenia, stan aktualny i kierunki rozwoju, http://www.nsz.edu.pl/api /files/view/21867.pdf.
3) Musiał-Karg Magdalena (2011), Internetowe głosowanie w E-stonii na przykładzie wyborów w latach 2005-2009, Przegląd Politologiczny nr 3.
4) Skotnicki Krzysztof (2018), Instytucja i-votingu w wybranych krajach (2018), Zeszyty Prawnicze Biura Analiz Sejmowych Kancelarii Sejm nr 1 (57).
Główne akty prawne:
1) Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz.U. nr 78, poz. 483).
2) Ustawa o dostępie do informacji publicznej z dnia 6 września 2001 r. (Dz.U. z 2018 r. poz. 1330)
3) Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie Biuletynu Informacji Publicznej (Dz.U. z 2007 r. Nr 10, poz. 68), zastępujące rozporządzenie z dnia 17 maja 2002 r.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: