Marketing polityczny 14-PPS1OMAP11
TK_01 Pojęcie i geneza marketingu politycznego. Od marketingu komercyjnego do marketingu politycznego. Sposoby definiowania. Różnice pomiędzy marketingiem komercyjnym i politycznym (P_W1, P_U1, P_K1)
TK_02 Historia marketingu politycznego. Najważniejsze wydarzenia w historii marketingu politycznego na świecie i w Polsce - omówienie i analiza (P_W1, P_U2, P_K1)
TK_03 Proste techniki wywierania wpływu społecznego. Przegląd podstawowych technik kształtowania postaw konsumpcyjnych i politycznych. Mechanizmy perswazji (P_W1, P_W2, P_U1, P_K1, P_K2)
TK_04 Pojęcie i struktura wizerunku politycznego. Przegląd definicji wizerunku politycznego, elementy składowe wymagające uwzględnienia w procesie kształtowania wizerunku (P_W2, P_U1, P_K1)
TK_05 Typy wizerunku politycznego. Omówienie podstawowych typów wizerunku politycznego z uwzględnieniem cech pozytywnych i negatywnych. Strategie polityczne przypisywane kandydatom (P_W2, P_U1, P_K1, P_K2)
TK_06 Debaty wyborcze. Historia i funkcje debat politycznych. Analiza przełomowych w historii marketingu telewizyjnych debat politycznych, ćwiczenia w przygotowaniu do debaty. Rola debat w kształtowaniu wizerunku politycznego kandydata (P_W2, P_U1, P_K1)
TK_07 Reklama polityczna. Pojęcie i funkcje reklamy politycznej. Rodzaje reklamy. Nośniki reklamy. Polityczna reklama negatywna – pojęcie i typy (P_W2, P_U1, P_K1)
TK_08 Komunikowanie wizualne. Wprowadzenie i omówienie podstawowych elementów komunikowania wizualnego: logo, logotyp, slogan, tożsamość wizualna (P_W1, P_U1, P_K1)
TK_09 Kampanie negatywne. Cele kampanii negatywnej, wpływ na preferencje wyborcze, zasady skutecznej kampanii negatywnej. Techniki odpierania ataków (P_W1, P_W2, P_U2, P_K1)
TK_10 Sondaże polityczne. Funkcje sondaży. Konsekwencje publikowania wyników sondaży dla preferencji wyborczych. Rodzaje sondaży politycznych (P_W1, P_U1, P_K1)
TK_11 Strategie prowadzenia kampanii. Strategie przedmiotowe, podmiotowe, personalne, finansowania, komunikacyjne, relacji z innymi podmiotami politycznymi, stylu kampanii – omówienie (P_W1, P_U1, P_K1, P_K2)
TK_12 Tworzenie programu wyborczego (P_W1, P_U1, P_K1, P_K2)
TK_13 Media i sposoby dotarcia do odbiorcy (P_W2, P_U1, P_U2, P_K1)
TK_14 Marketing polityczny w internecie. Internet jako nowoczesne medium komunikowania politycznego – nowe formy. Fora internetowe jako płaszczyzna debaty i manipulacji politycznej (P_W2, P_U1, P_U2, P_K1)
TK_15 Permanentna kampania polityczna jako nowoczesny sposób legitymizacji (i delegitymizacji władzy). Logika medialna w marketingu politycznym (P_W1, P_U1, P_K2)
TK_16 Marketing polityczna a propaganda (P_W1, P_W2, P_U1, P_K1, P_K2
TK_17 Wpływ marketingu politycznego na system polityczny (P_W1, P_W2, P_U1, P_U2, P_K1, P_K2)
TK_18 Repetytorium (P_W1, P_W2, P_U1, P_U2, P_K1, P_K2)
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Liczba godzin przedmiotu
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
P_W01 Objaśnia mechanizmy działania marketingu w sferze polityki (K_W02, K_W08)
P_W02 Dobiera sposoby kształtowania wizerunku politycznego (K_W04, K_W08)
P_U01 Dobiera środki i techniki promowania produktu politycznego (K_U07, K_U08)
P_U02 Rozwiązuje problemy w komunikowaniu politycznym (K_U02, K_U03)
P_K01 Jest świadomy czynników kształtowania preferencji wyborczych (K_K03, K_K04)
P_K02 Jest kreatywny w poszukiwaniu efektywnych sposobów kreowania wizerunku politycznego (K_K05, K_K07)
Kryteria oceniania
Ocena formująca - dyskusja podczas zajęć konwersatoryjnych, aktywność na ćwiczeniach.
Ocena podsumowująca - egzamin problemowy, pisemny.
KRYTERIA OCENIANIA:
5,0 - znakomita wiedza, bardzo dobrze opanowane umiejętności oraz wykształcone kompetencje personalne i społeczne
4,5 - pogłębiona wiedza, dobrze wyuczone umiejętności oraz wykształcone kompetencje personalne i społeczne
4,0 - dobra wiedza, dobrze wyuczone umiejętności oraz wykształcone kompetencje personalne i społeczne
3,5 - zadowalająca wiedza, wyuczone umiejętności oraz kompetencje personalne i społeczne
3,0 - podstawowa wiedza, opanowane najważniejsze umiejętności oraz wykształcone podstawowe kompetencje personalne i społeczne
2,0 - niezadowalająca wiedza, nieopanowane umiejętności oraz niewykształcone kompetencje personalne i społeczne
Literatura
Literatura podstawowa:
M. Bodys, Rola mediów społecznościowych w komunikacji partii politycznych i podejmowaniu decyzji wyborczych przez ich wyborców, „Political Preferences” 2016, no. 12.
W. Cwalina, A. Falkowski, Marketing polityczny. Perspektywa psychologiczna, Gdańsk 2006.
M. Kolczyński, Strategie komunikowania politycznego, Katowice 2007.
M. Mazur, Marketing polityczny. Studium porównawcze, Warszawa 2002.
M. Jeziński, Marketing polityczny a procesy akulturacyjne. Przypadek III Rzeczpospolitej, Toruń 2004.
Literatura uzupełniająca:
M. Cichosz, Autokreacja wizerunku polityka na przykładzie wyborów prezydenckich w III RP, Toruń 2003.
P. Pawełczyk (red.), Marketing polityczne. Szansa czy zagrożenie dla współczesnej demokracji, Poznań 2007.
M. Jeziński (red.), Marketing polityczny w poszukiwaniu strategii wyborczego sukcesu, Toruń 2005.
A. Stępińska, Marketingowe strategie wyborcze. Wybory prezydenckie w Polsce 1990-2000, Poznań 2004.
W. Cwalina, Telewizyjna reklama polityczna, Lublin 2000
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: