Integracja europejska 14-PPS1OIEU11
TK_1. Integracja międzynarodowa
– pojęcia wstępne, integracja polityczna, ekonomiczna, społeczna
- studia nad integracją europejską jako dziedzina naukowa - (P_W01, P_W02, P_U01, P_U02, P_U03, P_K01, P_K02)
TK_2. Teorie integracji europejskiej – (neo)funkcjonalizm, (neo)realizm, liberalna współpraca międzyrządowa, konstruktywizm, instytucjonalizm, federalizm - (P_W01, P_W02, P_U01, P_U02, P_U03, P_K01, P_K02)
TK_3. Powojenne formy integracji europejskiej - EFTA, Rada Europy, współpraca nordycka, RWPG, Benelux, NATO, Układ Warszawski - (P_W01, P_W02, P_U01, P_U02, P_U03, P_K01, P_K02)
TK_4. Geneza i rozwój Wspólnot Europejskich/Unii Europejskiej jako przykład najbardziej zaawansowanej formy integracji w Europie (przyczyny, formy, dynamika rozwojowa) (P_W01, P_W02, P_U01, P_U02, P_U03, P_K01, P_K02)
TK_5. Unia Europejska po traktacie lizbońskim
a. prawny wymiar integracji
b. instytucjonalny wymiar integracji
c. ekonomiczny wymiar integracji
d. polityczny wymiar integracji
(P_W01, P_W02, P_U01, P_U02, P_U03, P_K01, P_K02)
TK_6. Pozaunijne inicjatywy integracyjne we współczesnej Europie: Trójmorze, Grupa Wyszechradzka, Trójkąt Weimarski, Inicjatywa Środkowoeuropejska - (P_W01, P_W02, P_U01, P_U02, P_U03, P_K01, P_K02)
TK_7. Rola innych europejskich organizacji międzynarodowych, m.in. OBWE, ZBiR, Euroazjatycka Wspólnota Gospodarcza, -(P_W01, P_W02, P_U01, P_U02, P_U03, P_K01, P_K02)
TK_8. Główne dylematy rozwojowe współczesnych form integracji europejskiej - (P_W01, P_W02, P_U01, P_U02, P_U03, P_K01, P_K02)
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2021/SZ: | W cyklu 2019/SZ: | W cyklu 2023/SZ: | W cyklu 2018/SZ: | W cyklu 2022/SZ: | W cyklu 2020/SZ: |
Efekty kształcenia
P_W01-zna podstawowe pojęcia z zakresu integracji europejskiej oraz potrafi posługiwać się nimi (K_W02, K_W03; K_W04; K_W07; K_W13)
P_W02 - charakteryzuje poszczególne etapy procesu kształtowania i przebiegu integracji europejskiej w odniesieniu do zmian w prawie europejskim oraz opisuje mechanizmy integracji europejskiej zgodnie z założeniami teoretycznymi (K_W02, K_W03; K_W07; K_W08; K_W09)
P_U01 analizuje sytuację zastosowania w konkretnych przypadkach założeń koncepcji integracji europejskiej, a także wyszukuje (przygotowuje) dokumentację i informacje o procesie integracji europejskiej, korzysta z możliwości wykorzystania tej dokumentacji i jej zastosowania w praktyce (K_U01, K_U02; K_U03; K_U05; K_U08)
P_U02 potrafi wyrażać oceny dotyczące zastosowania mechanizmów integracji europejskiej zgodnie z założeniami poszczególnych koncepcji
(K_U01, K_U02; K_U03; K_U07; K_U08)
P_U03 -potrafi posługiwać się dokumentami z wybranego zakresu oraz jest w stanie rozwiązać konkretny problem w oparciu o podany stan faktyczny oraz obowiązujące źródła prawa (K_U01, K_U02; K_U03; K_U05; K_U08)
P_K01 wykazuje aktywność w zakresie samodzielnego poszerzania wiedzy dotyczącej integracji europejskiej (K_K01; K_K09)
P_K02 jest otwarty na pracę w zespole w oparciu o partnerskie reguły współpracy (K_K02; K_K05)
Kryteria oceniania
OCENA FORMUJĄCA –ocena ciągła na podstawie aktywności i obecności na zajęciach
OCENA PODSUMOWUJĄCA –egzamin ustny z części wykładowej oraz test z części ćwiczeniowej
Zaliczenie ćwiczeń - test z pytaniami zamkniętymi i otwartymi trwający 45 min., odbywający się na ostatnich zajęciach w semestrze.
Test obejmuje całość materiału omawianego na ćwiczeniach.
Przy ocenie pod uwagę brana jest aktywność na zajęciach (dodatkowe max. 10 pkt) oraz obecność na zajęciach - min. 11/15 zajęć.
KRYTERIA OCENIANIA:
5,0 - znakomita wiedza, bardzo dobrze opanowane umiejętności oraz wykształcone kompetencje personalne i społeczne
4,5 -pogłębiona wiedza, dobrze wyuczone umiejętności oraz wykształcone kompetencje personalne i społeczne
4,0 - dobra wiedza, dobrze wyuczone umiejętności oraz wykształcone kompetencje personalne i społeczne
3,5 - zadowalająca wiedza, wyuczone umiejętności oraz kompetencje personalne i społeczne
3,0 - podstawowa wiedza, opanowane najważniejsze umiejętności oraz wykształcone podstawowe kompetencje personalne i społeczne
2,0 - niezadowalająca wiedza, nieopanowane umiejętności oraz niewykształcone kompetencje personalne i społeczne
Literatura
Literatura podstawowa
1. Wojtaszczyk K.A. (red.), Integracja europejska, Warszawa 2011.
2. Czachór Z, Grosse T.G., Paruch W. (red.), Integracja europejska. Polska perspektywa, Warszawa 2018.
3. Czaputowicz J., Teorie integracji europejskiej, Warszawa 2018.
3. Łastawski K, Historia integracji europejskiej, Toruń 2006.
4. Traktat o Unii Europejskiej i Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (wersja lizbońska)
Literatura uzupełniająca
1. Przybylska-Maszner B., System instytucjonalny Unii Europejskiej po traktacie z Lizbony. Aspekty polityczne i prawne, Warszawa 2012.
2. Koszel B., Polska i Niemcy w Unii Europejskiej. Pola konfliktów i płaszczyzny współpracy, Poznań 2008.
3. Podraza A., Unia Europejska w procesie reform traktatowych, Lublin 2007.
4. Węc J.J., Spór o kształt instytucjonalny Wspólnot Europejskich i Unii Europejskiej 1950-2005, Kraków 2006.
5. Barcz J., Górka M., Wyrozumska A. (red.), Instytucje i prawo Unii Europejskiej. Podręcznik dla kierunków prawa, zarządzania i administracji, Warszawa 2015.
6. Borkowski P.J., Międzyrządowość w procesie integracji europejskiej, Oficyna Wydawnicza ASPRA-JR, Warszawa 2013.
7. Czachór Z., Kryzys i zaburzona dynamika Unii Europejskiej, Dom Wydawniczy Elipsa, Warszawa 2013.
8. Grosse T.G. (red.), Polityki europejskie w dobie kryzysu, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2017.
9. Hix S., System polityczny Unii Europejskiej, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2010.
10. Kirpsza A., Jak negocjować w Brukseli? Proces podejmowania decyzji w Unii Europejskiej, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2016.
11. Ruszkowski J., Wojnowicz L. (red.), Multi-level Governance w Unii Europejskiej, Szczecin-Warszawa 2013.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: