Integracja Polski z Unią Europejską 14-PPS1EIPU11
TK_1 - Wprowadzenie
- podstawowe pojęcia
- rozszerzenie Unii Europejskiej - podstawowe dokumenty
- źródła informacji o integracji Polski z UE (P_W01, P_U01)
TK_2 - Modele i teorie integracji – systematyzacja pojęć i podejść (P_W01, P_K01)
TK_3 - Kontekst polityczny, społeczny i ekonomiczny początku drogi akcesyjnej Polski (P_W02)
TK_4 - Historia relacji między Polską a Wspólnotami Europejskimi/Unią Europejską (P_W01, P_W02, P_K01)
TK_5 - Układ Europejski – dokument wyznaczający ramy stosunków między Rzeczpospolitą Polską a UE
- wykładnia układów o stowarzyszeniu
- zakres czasowy i terytorialny
- treść Układu
- instytucje stowarzyszenia (P_W01, P_W02, P_U01, P_K01, P_K02)
TK_6 - Traktat akcesyjny
- geneza powstania
- podstawy prawne zawarcia Traktatu o przystąpienie do UE
- struktura Traktatu o przystąpienie do UE z 16 kwietnia 2003 r.
- warunki członkostwa (P_W01, P_W02, P_U01, P_K01, P_K02)
TK_7 - Wyzwania społeczno-gospodarcze związane z członkostwem Polski w Unii Europejskiej
- wpływ integracji na procesy wewnętrzne
- wpływ integracji na tempo wzrostu gospodarczego
- inne skutki członkostwa Polski w Unii Europejskiej (P_W02, P_U01, P_U02, P_K01, P_K02)
TK_8 - Partie polityczne, siły społeczne oraz opinia publiczna wobec integracji Polski z UE (P_W02, P_U01, P_U02)
TK_9 - Referendum akcesyjne i proces ratyfikacyjny (P_W02, P_U01)
TK_10 - Europeizacja wybranych sektorów w warunkach członkostwa:
- harmonizacja prawa
- filary integracji
- administracja publiczna (P_W02, P_U01, P_U02, P_K02)
TK_11 - Analiza wybranych zagadnień politycznych i prawnych związanych z obecnością Polski w UE
- wdrażanie funduszy strukturalnych w Polsce
- osie sporu współpracy w ramach wspólnej polityka bezpieczeństwa i obrony
- uznanie dyplomów i kwalifikacji na europejskim rynku pracy
- etc. (P_W02, P_U01, P_U02, P_K01, P_K02)
TK_12 - Orzecznictwo krajowe i unijne/acquis communautaire:
- Integracja Polski z UE a orzecznictwo Trybunału Konstytucyjnego.
- Integracja Polski z UE a orzecznictwo Trybunału Sprawiedliwości UE (P_W02, P_U01, P_U02, P_K01, P_K02)
TK_13 - Przyszłość Polski w Unii Europejskiej (P_W02, P_K01)
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
P_W01 zna istotę procesu integracji, etapy przystępowania państwa kandydującego do UE i główne typy problemów negocjacyjnych (K_W02, K_W03, K_W09)
P_W02 zna metody negocjacyjne, uwarunkowania polskiej drogi do UE, dokumenty krajowe i unijne określające kolejne etapy procesu akcesyjnego, efekty członkostwa (K_W02, K_W04, K_W07, K_W8)
P_U01 potrafi odnaleźć kluczowe dokumenty warunkujące polska akcesję do UE , dokonać analizy kosztów i zysków procesu integracyjnego (K_U01, K_U03, K_U07, K_U08)
P_U02 potrafi wyszukać kluczowe i aktualne informacje związane z obecnością Polski w UE, zastosować wiedzę związaną z europeizacją polskiego systemu politycznego i prawnego w sytuacjach związanych z działalnością i aktywnością publiczną (K_U01, K_U02, K_U04, K_U06, 0K_U7)
P_K01 posiada zdolność do postrzegania rzeczywistości społecznej z pozanarodowej perspektywy, jest otwarty na inność w wymiarze politycznym, społecznym i kulturowym (K_K01, K_K09, K_K11)
P_K02 jest świadomy roli UE w kształtowaniu porządku prawnego, politycznego i społecznego Polski w procesie europeizacji (K_K03, K_K07, K_K09, K_K11)
Kryteria oceniania
OCENA FORMUJĄCA – ocena ciągła na podstawie aktywności, obecności na zajęciach
OCENA PODSUMOWUJĄCA – kolokwium zaliczeniowe
KRYTERIA OCENIANIA:
5,0 - znakomita wiedza, bardzo dobrze opanowane umiejętności oraz wykształcone kompetencje personalne i społeczne
4,5 - pogłębiona wiedza, dobrze wyuczone umiejętności oraz wykształcone kompetencje personalne i społeczne
4,0 - dobra wiedza, dobrze wyuczone umiejętności oraz wykształcone kompetencje personalne i społeczne
3,5 - zadawalająca wiedza, wyuczone umiejętności oraz kompetencje personalne i społeczne
3,0 - podstawowa wiedza, opanowane najważniejsze umiejętności oraz wykształcone podstawowe kompetencje personalne i społeczne
2,0 - niezadawalająca wiedza, nieopanowane umiejętności oraz niewykształcone kompetencje personalne i społeczne
Literatura
Podstawowa:
1. Zbigniew Czachór, Adam Jaskulski (red.),Polska polityka europejska. Wyzwania krajowe i międzynarodowe, Poznań 2019.
2. Zbigniew Czachór, Adam Jaskulski, Jarosław Jańczak, Renata Mienkowska-Norkiene, Piotr Tosiek, 2019, Polish European Policy 2004-2014. Ideas, Aims and Actors, Berlin 2019;
3. Zbigniew Czachór, Adam Jaskulski, Jarosław Jańczak, Renata Mieńkowska-Norkiene, Piotr Tosiek, 2019, Polska polityka Europejska. Idee, cele, aktorzy, rezultaty, Poznań 2019.
4. Kawecka - Wyrzykowska Elżbieta, Synowiec Ewa, red. naukowa i koordynacja, Polska w Unii Europejskiej, Warszawa 2000 i nast. wydania.
5. Tendera-Właszczuk Helena (red.), Wyniki negocjacji akcesyjnych nowych krajów członkowskich Unii Europejskiej, Oficyna Ekonomiczna Oddział Polskich Wydawnictw Profesjonalnych, Warszawa 2005.
6. Socha Mieczysław (red.), OD LIBERALIZACJI DO INTEGRACJI POLSKI Z UNIĄ EUROPEJSKĄ Mechanizmy i skutki gospodarcze, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2005
7. Duda Renata, Przebieg i wyniki negocjacji akcesyjnych o członkostwo Polski w Unii Europejskiej w latach 1998-2002, w: Marian S. Wolański (red.), Polityka Polski wobec organizacji i państw Europejskich 1990-2002, Arboretum, Wrocław 2003
Uzupełniająca
1.Duda Renata, Integracja Polski z Unią Europejską. Wybrane aspekty polityki integracyjnej w latach 1991-2004, Oficyna Wydawnicza Arboretum, Wrocław 2004 .
2.Procedury podejmowania decyzji w Unii Europejskiej. Przygotowanie polskiej administracji do członkostwa w Unii Europejskiej. Materiały z konferencji, 30 stycznia 2003 r. / Urząd Komitetu Integracji Europejskiej - Warszawa 2003. Biblioteka Europejska nr 26.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: