Europejski system ochrony praw człowieka 14-PPS1EESP11
Podczas wykładów i ćwiczeń zostaną przedstawione następujące treści programowe:
TK_01 - Wprowadzenie do tematyki praw i wolności człowieka (P_W01, P_K01, P_K02, P_K03, P_K04)
TK_02 - Źródła międzynarodowego prawa ochrony praw człowieka (P_W01, P_W02, P_K01, P_K02, P_K03, P_K04)
TK_03 - Krajowy i międzynarodowy system ochrony praw człowieka: wzajemne relacje (P_W01, P_W02, P_U02, P_K01, P_K02, P_K03, P_K04)
TK_04 - System Europejskiej Konwencji o Ochronie Praw Człowieka i Podstawowych Wolności (P_W01, P_W02, P_U01, P_U02, P_K01, P_K02, P_K03, P_K04)
TK_05 - Europejski Trybunał Praw Człowieka w Strasburgu (P_W01, P_W02, P_U01, P_U02, P_K01, P_K02, P_K03, P_K04)
TK_06 - Inne wybrane europejskie konwencje z zakresu ochrony praw człowieka (P_W01, P_W02, P_U02, P_K01, P_K02, P_K03, P_K04)
TK_07 - Ochrona praw człowieka w ramach Unii Europejskiej: rys historyczny, stan obecny, perspektywy (P_W01, P_W02, P_U02, P_K01, P_K02, P_K03, P_K04)
TK_08 - Ochrona praw człowieka w systemie Rady Europy i Unii Europejskiej: wzajemne relacje (P_W01, P_W02, P_U02, P_K01, P_K02, P_K03, P_K04)
TK_09 - Ochrona praw człowieka w ramach systemu KBWE/OBWE (P_W01, P_W02, P_U02, P_K01, P_K02, P_K03, P_K04)
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:
P_W01 - definiuje materialne i proceduralne podstawy ochrony praw człowieka (K_W04, K_W05, K_W07, K_W12)
P_W02 - rozpoznaje różnie pomiędzy globalnym, regionalnym, a krajowym systemem ochrony praw człowieka (K_W03, K_W12, K_U01, K_U13)
P_U01 - potrafi przygotować skargę do ETPC w Strasburgu (K_U05, K_U09, K_U05)
P_U02 - aktywnie korzysta z materialnych i proceduralnych gwarancji ochrony praw człowieka (K_U05, K_U09, K_U13)
P_K01 - potrafi wyrażać oceny nt. wszelkich przejawów inności, posiada umiejętność parafrazowania (K_K02, K_K06, K_K11)
P_K02 - jest zorientowany na współpracę w grupie (K_K02, K_K06, K_K11)
P_K03 - aktywnie słucha, parafrazuje; asertywnie wyraża swoje uczucia i opinie (K_K02, K_K06, K_K11)
P_K04 - jest otwarty na inne poglądy, współpracuje pomimo różnic (K_K02, K_K06, K_K11)
Kryteria oceniania
- ocena ciągła na podstawie obecności i aktywności na zajęciach
- ocena udziału w dyskusji podczas zajęć konwersatoryjnych
- ocena pracy grupowej nad projektem
- egzamin testowy
Kryteria oceniania:
5,0 - znakomita wiedza, bardzo dobrze opanowane umiejętności oraz wykształcone kompetencje personalne i społeczne;
4,5 - pogłębiona wiedza, dobrze wyuczone umiejętności oraz wykształcone kompetencje personalne i społeczne;
4,0 - dobra wiedza, dobrze wyuczone umiejętności oraz wykształcone kompetencje personalne i społeczne;
3,5 - zadowalająca wiedza, wyuczone umiejętności oraz kompetencje personalne i społeczne;
3,0 - podstawowa wiedza, opanowane najważniejsze umiejętności oraz wykształcone podstawowe kompetencje personalne i społeczne;
2,0 - niezadowalająca wiedza, nieopanowane umiejętności oraz niewykształcone kompetencje personalne i społeczne.
Literatura
Arendt H., Korzenie totalitaryzmu, Warszawa 1989.
Banaszak B., Bisztyga A., Complak K., Jabłoński M., Wieruszewski R., Wójtowicz K, System ochrony praw człowieka, Zakamycze 2003
Bisztyga A., Europejski Trybunał Praw Człowieka, Katowice 1997.
Chmaj M., Wróbel A., Sobczak J., Leszczyński L., Skrzydło W., Orłowski W.,
Dijk van P., Hoof van G.H., Theory and Practice of the European Convention on Human Rights, Kluwer Law and Taxation Publishers, Boston 1990.
Donelly J., The Concept of Human Rights, London 1985.
Fromm E., Ucieczka od wolności, Warszawa 1993.
Jacobs F.G., The European Convention on Human Rights, Oxford 1985.
Kędzia Z., Współczesne wyzwania wobec praw człowieka, „Sprawy Międzynarodowe” 2003, lipiec – wrzesień.
Koba L. i Wacławczyk W. (red.), Prawa człowieka. Wybrane zagadnienia i problemy, Warszawa 2009.
Kołakowski L., Po co nam prawa człowieka?, „Gazeta Wyborcza” z 25 X 2003.
Kuźniar R., Prawa człowieka, prawo, instytucje, stosunki międzynarodowe, Warszawa 2002.
Łopatka A., Międzynarodowe prawo praw człowieka. Zarys, Warszawa 1998
Malinowska I., Prawa człowieka i ich ochrona międzynarodowa, Elipsa, Warszawa1996.
Michalska A. (oprac.), Europejska Konwencja Praw człowieka. Podstawowe dokumenty, Warszawa 1995.
Michałowska G., Prawa człowieka i ich ochrona, Warszawa 2000
Motyka K. (oprac.), Prawa człowieka. Wprowadzenie. Wybór źródeł, Lublin 1999.
Nowicki M.A. (oprac.), Europejska Konwencja Praw Człowieka. Wybór orzecznictwa,
Redelbach A., Natura praw człowieka. Strasburskie standardy ich ochrony, Toruń 2001.
Szkoła praw człowieka, Teksty wykładów, Warszawa 2001.
Wiśniewski L. (red.), Ochrona praw człowieka w świecie, Bydgoszcz-Poznań 2000.
Żukowska - Jarosz S.,Prawa człowieka i systemy ich ochrony. Teksty źródłowe, Wrocław 2002.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: