Międzykulturowe zarządzanie zasobami ludzkimi 14-PPN2ZMZZ11
TK_01 Pojęcie kultury, elementy, typy, właściwości (P_W01, P_U03, P_K02)
TK_02 Różnice kulturowe: orientacje i wymiary a zarządzanie zasobami ludzkimi (P_W02, P_U02, P_K01)
TK_03 Czynniki kształtujące proces komunikowania w organizacji (P_W01, P_U01, P_K02)
TK_04 Koncepcja Clifforda Geetza i Michaela Pacanowskiego: kultura jako metafora życia organizacji (P_W01, P_U01, P_K02)
TK_05 Kultury organizacji i kultury organizacyjne: modele (P_W02, P_U01, P_K01)
TK_06 Kultura organizacyjna. (P_W02, P_U02, P_K01)
TK_07 Komunikacja wewnątrz organizacji: kulturowe uwarunkowania stylów komunikacji werbalnej i komunikacji niewerbalnej (P_W01, P_U01, P_K02)
TK_08 Kulturowe uwarunkowania typów liderów (P_W01, P_U01, P_K02)
TK_09 Kulturowe aspekty metod rekrutacji pracowników (P_W03, P_U03, P_K01)
TK_10 Kulturowe aspekty motywowania i oceniania pracowników (P_W03, P_U03, P_K01)
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
P_W01 Posiada wiedzę o tym, w jaki sposób różne systemy wartości, wzorce i normy kulturowe wpływają na sposób funkcjonowania ludzi w ramach organizacji. (K_W12, K_W14)
P_W02 Posiada wiedzę o sposobach skutecznego zarządzania zasobami ludzkimi w warunkach mono – i wielokulturowych. (K_W12, K_W14)
P_W03 Posiada wiedzę o kulturowych uwarunkowaniach procesu podejmowania decyzji w grupie oraz o stylach rozwiązywania konfliktów i ich kulturowych uwarunkowaniach. (K_W12, K_W14)
P_U01 Wykorzystuje posiadaną wiedzę dotyczącą poszczególnych kultur do projektowania procesu komunikowania i do efektywnego wykorzystania zasobów ludzkich. (K_U07, K_U08)
P_U02 Formułuje wnioski dotyczące wpływu kultury na funkcjonowanie zespołów oraz potrafi podjęć właściwe i skuteczne działania w zakresie komunikacji i zarządzania zasobami ludzkimi. (K_U07, K_U08)
P_U03 Umie rozpoznać wyzwania płynące z wielokulturowego charakteru organizacji. (K_U07, K_U08)
P_K01 Postrzega związki istniejące pomiędzy elementami składającymi się na większą całość ( w tym przypadku organizację lub przedsiębiorstwo). (K_K02, K_K03, K_K04, K_K11)
P_K02 Uświadamia sobie złożoność zjawisk i procesów związanych z zarządzaniem jednostkami i zespołami. (K_K02, K_K03, K_K04, K_K11)
Kryteria oceniania
OCENA FORMUŁUJĄCA: sprawdzian ustny wiedzy, umiejętności, bieżąca ocena aktywności na zajęciach, przygotowanie projektu, ćwiczenia praktyczne, obecność.
OCENA PODSUMOWUJĄCA: egzamin pisemny.
Kryteria oceniania:
5,0 - znakomita wiedza, bardzo dobrze opanowane umiejętności oraz wykształcone kompetencje personalne społeczne
4,5 – pogłębiona wiedza, dobrze wyuczone umiejętności oraz wykształcone kompetencje personalne i społeczne
4,0 - dobra wiedza, dobrze wyuczone umiejętności oraz wykształcone kompetencje personalne i społeczne
3,5 - zadowalająca wiedza, wyuczone umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
3,0 - podstawowa wiedza, opanowane najważniejsze umiejętności i kompetencje społeczne,
2,0 - niezadowalająca wiedza, nieopanowanie umiejętności oraz niewykształcone kompetencje społeczne
Literatura
OBOWIĄZKOWA: Duliniec E., (2004). Marketing międzynarodowy, Warszawa.
Hofstede, G., (2007) Kultury i organizacje, PWE, Warszawa.
Lewis, R. D. (1996) When Culture Collide. Managing successfully across cultures, London.
Mikułowski – Pomorski J., (2006). Jak narody porozumiewają się ze sobą w komunikacji międzykulturowej i komunikowaniu medialnym, Kraków.
Mikułowski – Pomorski J., (1999). Komunikacja międzykulturowa. Wprowadzenie, Kraków,
Magala S., (2011) Kompetencje międzykulturowe, Wolters Kluwer.
Marx. E., (2000). Przełamywanie szoku kulturowego. Czego potrzebujesz, aby odnieść sukces w międzynarodowym biznesie, Warszawa.
Reynolds S., Valentine D., (2009) Komunikacja międzykulturowa, Wolters Kluwer.
UZUPEŁNIAJĄCA:
Schwartz, S.H. (1994). Beyond individualism/collectivism: New cultural dimensions of values. In U.Kim, H.C. Triandis, C. Kagitcibasi, S. Choi & G. Yoon (eds.). Individualism and collectivism: Theory, method, and applications. Thousand Oaks, CA: Sage, pp. 85-119.
Smith, P. B., Peterson, M.F. & Schwartz, S. H. (2002) Cultural values, Sources of Guidance and their Relevance to Managerial Behavior: A 47 Nation Study. Journal of Cross Cultural Psychology, vol. 33, no. 2, pp. 188 – 208.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: