Marketing polityczny 14-PPN1OMAP11
TK_01 Pojęcie i geneza marketingu politycznego. Od marketingu komercyjnego do marketingu politycznego. Sposoby definiowania. Różnice pomiędzy marketingiem komercyjnym i politycznym (P_W1, P_U1, P_K1)
TK_02 Historia marketingu politycznego. Najważniejsze wydarzenia w historii marketingu politycznego na świecie i w Polsce - omówienie i analiza (P_W1, P_U2, P_K1)
TK_03 Proste techniki wywierania wpływu społecznego. Przegląd podstawowych technik kształtowania postaw konsumpcyjnych i politycznych. Mechanizmy perswazji (P_W1, P_W2, P_U1, P_K1, P_K2)
TK_04 Pojęcie i struktura wizerunku politycznego. Przegląd definicji wizerunku politycznego, elementy składowe wymagające uwzględnienia w procesie kształtowania wizerunku (P_W2, P_U1, P_K1)
TK_05 Typy wizerunku politycznego. Omówienie podstawowych typów wizerunku politycznego z uwzględnieniem cech pozytywnych i negatywnych. Strategie polityczne przypisywane kandydatom (P_W2, P_U1, P_K1, P_K2)
TK_06 Debaty wyborcze. Historia i funkcje debat politycznych. Analiza przełomowych w historii marketingu telewizyjnych debat politycznych, ćwiczenia w przygotowaniu do debaty. Rola debat w kształtowaniu wizerunku politycznego kandydata (P_W2, P_U1, P_K1)
TK_07 Reklama polityczna. Pojęcie i funkcje reklamy politycznej. Rodzaje reklamy. Nośniki reklamy. Polityczna reklama negatywna – pojęcie i typy (P_W2, P_U1, P_K1)
TK_08 Komunikowanie wizualne. Wprowadzenie i omówienie podstawowych elementów komunikowania wizualnego: logo, logotyp, slogan, tożsamość wizualna (P_W1, P_U1, P_K1)
TK_09 Kampanie negatywne. Cele kampanii negatywnej, wpływ na preferencje wyborcze, zasady skutecznej kampanii negatywnej. Techniki odpierania ataków (P_W1, P_W2, P_U2, P_K1)
TK_10 Sondaże polityczne. Funkcje sondaży. Konsekwencje publikowania wyników sondaży dla preferencji wyborczych. Rodzaje sondaży politycznych (P_W1, P_U1, P_K1)
TK_11 Strategie prowadzenia kampanii. Strategie przedmiotowe, podmiotowe, personalne, finansowania, komunikacyjne, relacji z innymi podmiotami politycznymi, stylu kampanii – omówienie (P_W1, P_U1, P_K1, P_K2)
TK_12 Marketing polityczny w internecie. Internet jako nowoczesne medium komunikowania politycznego – nowe formy. Fora internetowe jako płaszczyzna debaty i manipulacji politycznej (P_W2, P_U1, P_U2, P_K1)
TK_13 Permanentna kampania polityczna jako nowoczesny sposób legitymizacji (i delegitymizacji władzy). Logika medialna w marketingu politycznym (P_W1, P_U1, P_K2)
TK_14 Wpływ marketingu politycznego na system polityczny (P_W1, P_W2, P_U1, P_U2, P_K1, P_K2)
TK_15 Repetytorium (P_W1, P_W2, P_U1, P_U2, P_K1, P_K2)
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
P_W01 Objaśnia mechanizmy działania marketingu w sferze polityki (K_W02, K_W08)
P_W02 Dobiera sposoby kształtowania wizerunku politycznego (K_W04, K_W08)
P_U01 Dobiera środki i techniki promowania produktu politycznego (K_U07, K_U08)
P_U02 Rozwiązuje problemy w komunikowaniu politycznym (K_U02, K_U03)
P_K01 Jest świadomy czynników kształtowania preferencji wyborczych (K_K03, K_K04)
P_K02 Jest kreatywny w poszukiwaniu efektywnych sposobów kreowania wizerunku politycznego (K_K05, K_K07)
Kryteria oceniania
Ocena formująca - dyskusja podczas zajęć konwersatoryjnych.
Ocena podsumowująca - egzamin problemowy, pisemny.
KRYTERIA OCENIANIA:
5,0 - znakomita wiedza, bardzo dobrze opanowane umiejętności oraz wykształcone kompetencje personalne i społeczne
4,5 - pogłębiona wiedza, dobrze wyuczone umiejętności oraz wykształcone kompetencje personalne i społeczne
4,0 - dobra wiedza, dobrze wyuczone umiejętności oraz wykształcone kompetencje personalne i społeczne
3,5 - zadowalająca wiedza, wyuczone umiejętności oraz kompetencje personalne i społeczne
3,0 - podstawowa wiedza, opanowane najważniejsze umiejętności oraz wykształcone podstawowe kompetencje personalne i społeczne
2,0 - niezadowalająca wiedza, nieopanowane umiejętności oraz niewykształcone kompetencje personalne i społeczne
Literatura
Literatura podstawowa:
W. Cwalina, A. Falkowski, Marketing polityczny. Perspektywa psychologiczna, Gdańsk 2006.
M. Kolczyński, Strategie komunikowania politycznego, Katowice 2007.
M. Mazur, Marketing polityczny. Studium porównawcze, Warszawa 2002.
M. Jeziński, Marketing polityczny a procesy akulturacyjne. Przypadek III Rzeczpospolitej, Toruń 2004.
Literatura uzupełniająca :
M. Cichosz, Autokreacja wizerunku polityka na przykładzie wyborów prezydenckich w III RP, Toruń 2003.
P. Pawełczyk (red.), Marketing polityczne. Szansa czy zagrożenie dla współczesnej demokracji, Poznań 2007.
M. Jeziński (red.), Marketing polityczny w poszukiwaniu strategii wyborczego sukcesu, Toruń 2005.
A. Stępińska, Marketingowe strategie wyborcze. Wybory prezydenckie w Polsce 1990-2000, Poznań 2004.
W. Cwalina, Telewizyjna reklama polityczna, Lublin 2000
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: