Logika 14-PPN1OLOG11
TK_01 - Logika ogólna jako dyscyplina naukowa i jej działy (P_W01, P_U01)
TK_02 - Metodologia ogólna nauk I (P_W01, P_W02, P_W03, P_U01, P_K02)
TK_03 - Metodologia ogólna nauk II (P_W01, P_W02, P_W03, P_U01, P_K02)
TK_04 - Teoria argumentacji (P_W01, P_U02, P_K01)
TK_05 - Rodzaje wypowiedzi (P_W02, P_U02)
TK_06 - Zasady rozumowań (P_W02, P_K03)
TK_07 - Podstawy rachunku zdań I (P_W01, P_U03)
TK_08 - Podstawy rachunku zdań II (P_W01, P_U03)
TK_09 - Zasady definiowania (P_W02, P_K01)
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Liczba godzin przedmiotu
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
P_W01 - zna rodzaje myślenia racjonalnego (K_W01, K_W05)
P_W02 - zna zasady rozumowań dedukcyjnych, dedukcyjnych, probabilistycznych (K_W01, K_W05, K_W07)
P_W03 - zna twierdzenia naukowe oraz sposoby ich uzasadniania (K_W01, K_W08)
P_U01 - potrafi logicznie myśleć (K_U01, K_U02, K_U08)
P_U02 - potrafi prowadzić dyskusję w oparciu o teorię argumentacji (K_U01, K_U05, K_U08)
P_U03 - umie stosować zasadę zero-jedynkową w sprawdzaniu tautologii (K_U02, K_U03)
P_K01 - zna zasady poprawnego definiowania (K_K01, K_K04, K_K06)
P_K02 - rozumie istotę twierdzeń naukowych oraz sposoby ich uzasadniania (K_K04, K_K06, K_K10)
P_K03 - potrafi rozpoznawać typy myślenia racjonalnego (K_K01, K_K04, K_K11)
Kryteria oceniania
Ocena podsumowująca - egzamin pisemny
KRYTERIA OCENIANIA
5,0 -znakomita wiedza, bardzo dobrze opanowane umiejętności oraz wykształcone kompetencje personalne i społeczne
4,5 -pogłębiona wiedza, dobrze wyuczone umiejętności oraz wykształcone kompetencje personalne i społeczne
4,0 -dobra wiedza, dobrze wyuczone umiejętności oraz wykształcone kompetencje personalne i społeczne
3,5 -zadowalająca wiedza, wyuczone umiejętności oraz kompetencje personalne i społeczne
3,0 -podstawowa wiedza, opanowane najważniejsze umiejętności oraz wykształcone podstawowe kompetencje personalne i społeczne
2,0 -niezadowalająca wiedza, nieopanowane umiejętności oraz niewykształcone kompetencje personalne i społeczne
Literatura
Podstawowa
1. Batóg T., Podstawy logiki, Poznań 2003
2. Kwiatkowski T., Wykłady i szkice z logiki ogólnej, Lublin 2008
3. Paprzycka K., Logika nie gryzie.Samouczek logiki zdań, Poznań 2009
3. Stanosz B., Wprowadzenie do logiki formalnej. Podręcznik dla humanistów, Warszawa 2006
4. Stanosz B., Ćwiczenia z logiki, Warszawa 2007
Uzupełniająca
1. Greniewski H., Elementy logiki indukcji, Warszawa 1955
2. Grzegorczyk A., Logika popularna, Warszawa 2010
3. Kisielewicz A,Logika i argumentacja. Praktyczny kurs krytycznego myślenia,warszawa 2017
4. Kotarbiński T., Wykłady z dziejów logiki, Łódź 1959
5. Tworak Z., Kłamstwo kłamcy i zbiór zbiorów. O problemie antynomii, Poznań 2004
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: