Integracja europejska 14-PPN1OIEU11
1. ukazanie najważniejszych procesów integracyjnych zachodzących w Europie po II wojnie światowej (etapy integracji oraz kolejne rozszerzenia);
2. analiza procesu podejmowania decyzji w UE;
3. ukazanie podstaw prawa traktatowego i instytucjonalnego;
4. analiza roli i miejsca UE we współczesnych stosunkach międzynarodowych.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student ma podstawową wiedzę o mechanizmach funkcjonowania Unii Europejskiej, relacjach pomiędzy jej strukturami, instytucjami i politykami
Student ma wiedzę o procesach zmian wybranych struktur i instytucji unijnych, polityk unijnych oraz ich elementów, oraz o przyczynach, przebiegu, skali i konsekwencjach tych zmian
Student potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg wybranych procesów integracyjnych i polityk wspólnotowych w sferze politycznej, gospodarczej i społecznej
Posiada umiejętność rozumienia i analizowania złożoności procesów integracyjnych w Europie
Potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności.
Umie uczestniczyć w przygotowaniu projektów unijnych z uwzględnieniem aspektów prawnych, finansowych i konsekwencji społecznych
Kryteria oceniania
Test pisemny lub egzamin ustny do wyboru przez studenta
5,0 znakomita wiedza, bardzo dobrze opanowane umiejętności oraz wykształcone kompetencje personalne i społeczne
4,5 pogłębiona wiedza, dobrze wyuczone umiejętności oraz wykształcone kompetencje personalne i społeczne
4,0 dobra wiedza, dobrze wyuczone umiejętności oraz wykształcone kompetencje personalne i społeczne
3,5 zadawalająca wiedza, wyuczone umiejętności oraz kompetencje personalne i społeczne
3,0 podstawowa wiedza, opanowane najważniejsze umiejętności oraz wykształcone podstawowe kompetencje personalne i społeczne
2,0 niezadawalająca wiedza, nieopanowane umiejętności oraz niewykształcone kompetencje personalne i społeczne
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
Podstawowa
Dokumenty Wspólnot Europejskich, A. Przyborowska-Klimczak, E. Skrzydło-Tefelska (red.), Lublin 1994.
Dokumenty Europejskie, T.1-4, A. Przyborowska-Klimczak, E. Skrzydło-Tefelska (red.), Lublin 1996-2003.
Łastawski K, Historia integracji europejskiej, Toruń 2006.
Unia Europejska. Podręcznik akademicki, Ciamaga L. i inni (red.), Warszawa 1998 i wyd. nast.
Uzupełniająca
Doliwa-Klepacki E., Integracja europejska, Białystok 2005.
Emmert F., Morawiecki M., Prawo europejskie, Warszawa 2001.
Koszel B.,Nierówne partnerstwo? Niemcy i Francja w Unii Europejskiej,Piła 2013
Koszel B., Polska i Niemcy w Unii Europejskiej. Pola konfliktów i płaszczyzny współpracy, Poznań 2008.
Marszałek A., Z historii europejskiej idei integracji międzynarodowej, Łódź 1996.
Pietrzyk I, Polityka regionalna Unii Europejskiej i regiony w państwach członkowskich, Warszawa 2002.
Podraza A., Unia Europejska w procesie reform traktatowych, Lublin 2007.
Węc J.J., Spór o kształt instytucjonalny Wspólnot Europejskich i Unii Europejskiej 1950-2005, Kraków 2006
Węc J.J.,Traktat lizboński,Kraków 2011
Czachór Z.,Kryzys i zaburzona dynamika Unii Europejskiej,Warszawa 2013
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: