Comparative Social Movements 14-IES2OCSM11
Ruchy społeczne są ważnym aktorem zbiorowym odpowiedzialnym za procesy przekształcania współczesnych społeczeństw. Celem zajęć jest wprowadzenie w podstawowe problemy badań nad ruchami społecznymi oraz polityką protestu w perspektywie porównawczej. Studenci poznają podstawowe kategorie analizy ruchów społecznych, teorie wyjaśniające przyczyny powstania, procesy rozwoju, strategie, taktyki oraz kulturę współczesnych ruchów społecznych, a także rolę kontekstu międzynarodowego (konflikty, problemy globalne, działania korporaci, organizacje międzynarodowe, polityka zagraniczna państw etc.) dla działania ruchów społecznych. Zagadnieniom teoretycznym towarzyszy analiza przykładów empirycznych ruchów społecznych. Zakres tematyczny przedmiotu obejmuje następujące zagadnienia szczegółowe:
1. Teorie ruchów społecznych (P_W01; P_W02; P_U01; P_K02)
2. Mechanizmy rekrutacji i mobilizacji w badaniach nad ruchami społecznymi (P_W01; P_W02; P_U01; P_U02; P_K01; P_K02)
3. Kultura i ruchy społeczne (P_W01; P_W02; P_U01; P_U02; P_K01; P_K02)
4. Strategie ruchów społecznych (P_W01; P_W02; P_U01; P_U02; P_K01; P_K02)
5. Dyfuzja protestu - "kolorowe rewolucje" a strategie non-violence (P_W01; P_W02; P_U01; P_U02; P_K01; P_K02)
6. Ruchy społeczne, przemoc i radykalizacja (P_W01; P_W02; P_U01; P_U02; P_K01; P_K02)
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
P_W01 - Zna podstawowe kategorie badań ruchów społecznych i wybrane teorie ruchów społecznych (K_W01; K_W02)
P_W02 - Potrafi opisać zależności przyczynowo – skutkowe pomiędzy różnymi czynnikami odpowiedzialnymi za istnienie ruchów społecznych (K_W01; K_W04; K_W08; K_W09)
P_U01 - Potrafi powiązać znane mu przykłady empiryczne z wybranymi problemami teoretycznego wyjaśniania ruchów społecznych (K_U02; K_U02; K_U03; K_U04)
P_U02 - Rozwiązuje problemy związane z wybranymi aspektami badania ruchów społecznych w oparciu o wybraną literaturę przedmiotu oraz źródła (K_U01; K_U04; K_U06; K_U07)
P_K01 - Potrafi rozwiązywać problemy związane z badaniami nad ruchami społecznymi w ramach pracy grupowej (K_K01; K_K03; K_K04)
P_K02 - Ma świadomość dylematów etycznych związanych z badaniami ruchów społecznych (K_K03; K_K04; K_K05; K_K09)
Kryteria oceniania
Metody oceniania formujące: Ćwiczenia praktyczne, obecność
Metody oceniania podsumowujące: Zaliczenie pisemne
Kryteria oceniania:
5,0 znakomita wiedza, bardzo dobrze opanowane umiejętności oraz wykształcone kompetencje personalne i społeczne
4,5 pogłębiona wiedza, dobrze wyuczone umiejętności oraz wykształcone kompetencje personalne i społeczne
4,0 dobra wiedza, dobrze wyuczone umiejętności oraz wykształcone kompetencje personalne i społeczne
3,5 zadowalająca wiedza, wyuczone umiejętności oraz kompetencje personalne i społeczne
3,0 podstawowa wiedza, opanowane najważniejsze umiejętności oraz wykształcone podstawowe kompetencje personalne i społeczne
Literatura
Literatura podstawowa:
1. D. Della Porta, M. Diani, Social Movements. An introduction, Blackwell 2006.
2. Z. W. Munson, The Making of Pro-life Activists. How Social Movement Mobilization Works, Chicago 2008.
3. R. A. Pape, J. K. Feldman, Cutting the fuse: the explosion of global suicide terrorism and how to stop it, Chicago 2010.
4. The social movements reader: cases and concepts, ed. by Jeff Goodwin and James M. Jasper, Wiley 2015.
5. The Blackwell Companion to Social Movements, ed. by D. A. Snow, S.A. Soule, H. Kriesi, Blackwell Publishing 2004.
Literatura uzupełniająca:
1.Self, Identity, and Social Movements, ed. by S. Stryker, T. J. Owens, R. W. White, Minneapolis 2000.
2.The Diffusion of Social Movements. Actors, Mechanisms, and Political Effects, ed. by R. Kolins Givan, K. M. Roberts, S. A. Soule, Cambridge 2010.
3.J. A. Carter, S. Maher and Peter R. Neumann, #Greenbirds: Measuring Importance and Influence in Syrian Foreign Fighter Networks, London 2014.
4. Ch. Tilly, S. Tarrow, Contentious Politics, Oxford 2015.
5.The Consequences of Social Movements, ed. by L. Bosi, M. Giugni, K. Uba, Cambridge 2016.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: