Komunikowanie międzynarodowe i międzykulturowe 14-DPN2OKMI11
TK_01 Pojęcie kultury, elementy, typy, właściwości (P_W01, P_U01, P_K01)
TK_02 Stereotypy i autostereotypy kulturowe oraz narodowe (P_W02, P_U01, P_K03)
TK_03 Różnice kulturowe: orientacje i wymiary (P_W02, P_U02, P_K01)
TK_04 Szok kulturowy i proces adaptacji kulturowej (P_W02, P_U02, P_K03)
TK_05 Język jako narzędzie komunikacji: właściwości języka, typy znaczeń, kulturowe uwarunkowania stylów komunikacji werbalnej (P_W01, P_U02, P_K01)
TK_06 Definicje komunikacji niewerbalnej, cechy, funkcje, kanały komunikacji niewerbalnej oraz różnice kulturowe(P_W01, P_U02, P_K01)
TK_07 Proces podejmowania decyzji w grupach zróżnicowanych kulturowo (P_W01, P_U02, P_K02)
TK_08 Konflikty w grupach mono – i wielokulturowych i style rozwiązywania konfliktów (P_W01, P_U02, P_K02)
TK_09 Komunikowanie międzynarodowe – zakres pojęcia; modele komunikowania międzynarodowego (P_W03, P_U03, P_K03)
TK_10 Typy komunikowania międzynarodowego (P_W03, P_U03, P_K03)
TK_11 Kanały komunikowania międzynarodowego (P_W03, P_U03, P_K03)
TK_12 Czynniki wpływające na jakość komunikowania międzynarodowego (P_W03, P_U03, P_K03)
TK_13 Tradycyjne koncepcje roli mediów: teoria modernizacji, imperializm kulturowy i medialny, Amerykanizacja, westernizacja, idea swobodnego przepływu informacji; Nowy Międzynarodowy Ład Komunikacyjny (P_W03, P_U03, P_K03)
TK_14 Rola ONZ i UNESCO w komunikowaniu międzynarodowym (P_W03, P_U03, P_K03)
TK_15 Rola mediów w komunikowaniu międzynarodowym (P_W03, P_U03, P_K03)
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
P_W01 Posiada wiedzę o różnicach kulturowych jednostek oraz o tym, w jaki sposób czynniki kulturowe wpływają na komunikację werbalną i niewerbalną (K_W03, K_W04, K_W05, K_W08)
P_W02 Posiada wiedzę o tym, w jaki sposób różne systemy wartości, wzorce i normy kulturowe wpływają na sposób funkcjonowania ludzi w różnych sytuacjach komunikacyjnych (K_W03, K_W04, K_W05, K_W08)
P_W03 Posiada wiedzę o zjawiskach zachodzących współcześnie w obszarze komunikowania międzynarodowego.(K_W03, K_W04, K_W05, K_W08)
P_U01 Analizuje elementy kultury subiektywnej z punktu widzenia ich wpływu na komunikację. (K_U01, K_U03, K_U08)
P_U02 Wykorzystuje posiadaną wiedzę dotyczącą poszczególnych kultur do projektowania procesu komunikowania (K_U06, K_U08)
P_U03 Analizuje czynniki kształtujące współczesne komunikowanie międzynarodowe. (K_U01, K_U03, K_U08)
P_K01 Potrafi podjęć właściwe i skuteczne działania w zakresie planowania procesu komunikowania w warunkach wielokulturowości. (K_K02, K_K03)
P_K02 Dba o uwzględnienie szeregu czynników podczas analizy zjawiska lub procesu, w szczególności zaś czynników kulturowych.(K_K01, K_K06)
P_K03 Postrzega związki istniejące pomiędzy czynnikami kulturowymi a zachowaniem jednostki oraz uświadamia sobie złożoność zjawisk związanych z procesem komunikowania międzykulturowego i międzynarodowego. (K_K01, K_K06)
Kryteria oceniania
OCENA FORMUŁUJĄCA: bieżąca ocena aktywności na zajęciach, przygotowanie projektu, ćwiczenia praktyczne, obecność.
OCENA PODSUMOWUJĄCA: egzamin pisemny.
Kryteria oceniania:
5,0 - znakomita wiedza, bardzo dobrze opanowane umiejętności oraz wykształcone kompetencje personalne społeczne
4,5 – pogłębiona wiedza, dobrze wyuczone umiejętności oraz wykształcone kompetencje personalne i społeczne
4,0 - dobra wiedza, dobrze wyuczone umiejętności oraz wykształcone kompetencje personalne i społeczne
3,5 - zadowalająca wiedza, wyuczone umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
3,0 - podstawowa wiedza, opanowane najważniejsze umiejętności i kompetencje społeczne,
2,0 - niezadowalająca wiedza, nieopanowanie umiejętności oraz niewykształcone kompetencje społeczne
Literatura
OBOWIĄZKOWA:
1. Mikułowski – Pomorski J, Jak narody porozumiewają się ze sobą w komunikacji międzykulturowej i komunikowaniu medialnym, Kraków 2006.
2.Ociepka B., Komunikowanie międzynarodowe, Wrocław 2002.
3.Paleczny T., Interpersonalne stosunki międzykulturowe, Kraków 2007.
4.Reynolds S., Valentine D., Komunikowanie międzykulturowe, 2012.
5. Szopski M., Komunikowanie międzykulturowe, Warszawa 2005.
UZUPEŁNIAJĄCA:
1. Bartosik-Purgat, M. Otoczenie kulturowe w biznesie międzynarodowym, PWE 2006.
2. Błuszkowski J., Stereotypy a tożsamość narodowa, Warszawa 2005.
3. Błuszkowski J., Stereotypy narodowe w świadomości Polaków, Warszawa 2003.
4. Duliniec E., Marketing międzynarodowy, Warszawa 2004.
5. Gesteland, R. Różnice kulturowe a zachowania w biznesie : [marketing, negocjacje i zarządzanie w różnych kulturach, PWN 2000
6. Komunikowanie międzykulturowe: szanse i wyzwania, red. M. Ratajczak M., Poznań 2009.
7. Marx. E., Przełamywanie szoku kulturowego. Czego potrzebujesz, aby odnieść sukces w międzynarodowym biznesie, Warszawa 2000.
8. Matsumoto D., Juang L., Psychologia międzykulturowa, przeł. A. Nowak, Gdańsk 2007.
9. Pomiędzy kulturami. Szkice z komunikacji międzykulturowej. red. naukowa Magdalena Ratajczak. Wrocław 2006.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: